Kommunikasjonskurs NRF
Hermund Haaland Leder - Tankesmien Skaperkraft Kommunikasjonskurs NRF
En frivillig organisasjon – et liv i motvind? Kommunikasjonskurs NRF
Gründer av:
Kommunikasjonskurs NRF Min første gründerbedrift :
Kommunikasjonskurs NRF
Tankesmien Skaperkraft har som formål å stimulere til refleksjon, bidra til debatt og engasjere til aktiv samfunnsbygging. Kommunikasjonskurs NRF
Resultater: Kommunikasjonskurs NRF Ant debattinnlegg på trykk: 1439*54 73 Ant debattmøter/events:511* 1215 Ant redaksjonelle oppslag:
1. Levèr kvalitet i ALLE ledd! Tenk på medlemmer, leverandører/partnere og myndigheter som om de var din eneste KUNDE. Uten dem – ingen mat på bordet! Kommunikasjonskurs NRF
”Før man aktivt forsøker å bygge et sterkere merkenavn, må man levere det essensielle: substans og kvalitet i det man driver med. Ellers er merkevarebygging fånyttes.” Magne Supphellen, prof i merkevarebygging, NHH Kommunikasjonskurs NRF
2. Tren opp/ansett eksperter – og finn ut hvor du er best selv: - Sosiale medier - Innsalg av saker - Kronikker Kommunikasjonskurs NRF
Noen passer i Bergensavisen:
Kommunikasjonskurs NRF Mens andre kommer på trykk i…
Kommunikasjonskurs NRF Bygg uventede allianser
4. Bygg relasjoner; - Nøkkeljournalister – finn ut hvem som tenner på din sak - Debattredaktører Kommunikasjonskurs NRF
5. Ha klare mål – og hiv deg rundt når du ser en mulighet! ”Synlighet er ikke en 8 til 4 jobb”. Kommunikasjonskurs NRF
6. Våg å feile!! Nivået er høyt – men plutselig kommer du på trykk! Kommunikasjonskurs NRF
Hvordan skrive en god og relevant kronikk Kommunikasjonskurs NRF
Generelt: - Mange skriver for kjedelig/saklig - Mange skriver uten et klart budskap - Nordmenn er konfliktsky! Ergo – vi blir for runde i vendingene og skaper ikke god debatt Kommunikasjonskurs NRF
1. Ha et klart og tydelig poeng Start med det viktigste!! Tren på å lese både nyhetssaker og kronikker 2. Skriv godt! Gramatikken må være korrekt. 3. Vit hvem din målgruppe er – og skriv deretter (avhengig av medium) 4. Finn en nyhetsknagg å henge saken på – om mulig 5. Skriv personlig (jeg vs vi) og bruk personlige eksempler Kommunikasjonskurs NRF
6. Tittel uten spørsmålstegn er best 7. Send bare til en avis om gangen!! 8. Be om tilbakemelding fra debattredaktør om og når den kommer på trykk 9. Bruk ”peer-review”! Til slutt: Vær to hakk frekkere enn du er komfortabel med. Du skal svette litt når du sender den inn. Kommunikasjonskurs NRF
Oppgave: –Velg et tema som engasjerer deg. Skriv tittel og ingress/innledning til kronikk Skal besvare spørsmål som hvem, hva, (hvor), når, hvorfor Max 25 ord! Angrip GJERNE regjeringen! Kommunikasjonskurs NRF