Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Advertisements

12. Oppsummering.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Demensaksjonen 2016 Om årets Demensaksjon. Vi trenger dere for å samle inn penger til demensforskning og lokale tiltak for de som er rammet av demens!
Bilde inn Kommunikasjonsstrategier. Kommunikasjon Overføring av en meddelelse fra en sender gjennom en kanal til en mottaker. Kommunikasjonen kan skje.
Fagforbundet Sør-Trøndelag, Røros 8. oktober 2008 LOs distriktssekretær, Kristian Tangen.
Kick Off bøsseaksjonen
En introduksjon.
Glommastien, Fredrikstad
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Øvelser med kommunal kriseledelse
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Presentasjon av DARTFISH
Som Helsesøster FÅR jeg GJENNOMSLAG NÅR jeg
Muntlig vurdering – å veilede andre
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Evaluering av UiOs studiekatalog
Kommunikasjon.
Foreldreundersøkelsen 2018
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Velkommen til foreldremøte
Framveksten av mediesamfunnet
Kommunikasjonsformer
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Demensaksjonen september
Stortings- og idrettsvalget 2017
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Å måtte ta et skritt unna
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Serious Privacy Game Workshop
Engasjement og frivillig arbeid
WORKSHOP!.
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Massemedier

Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner seg på samme sted –Trykte medier (pressen): aviser, tidsskrifter osv –Etermedier: radio og fjernsyn –Digitale medier: knyttet til internett og bruk av bl.a. pc, smarttelefon og lesebrett Kalles ofte med et fellesnavn for media

Massekommunikasjon Når vi kommuniserer med mange gjennom et massemedium kaller vi det massekommunikasjon Massemediene gjør massekommunikasjon mulig Massekommunikasjon er ofte preget av at den er enveis, det er vanskelig å gi tilbakemelding Sender har begrenset kunnskap om mottakeren Internettbaserte medier åpner for en mer demokratisk massekommunikasjon

Påvirkning fra massemediene I mediene blir ofte folks hverdag framstilt på en urealistisk og idylliserende måte. Hvordan påvirker dette oss? En rekke aktører i samfunnet ønsker å spre holdninger og verdier ved hjelp av massemediene, eksempler er politiske partier og reklame film: Har vitaePro effekt?Har vitaePro effekt? Det er vanskelig å måle mediepåvirkningen fordi den skjer gjennom så mange kanaler der budskaper kan støtte opp om hverandre eller være helt motstridende

Medienes påvirkningskraft i dag

Teorier om analytisk mottakermakt: mottakerne er aktive og analyserer det de hører eller ser, vurderer hva de ønsker å ta imot og velge eller velge bort Mottakerne siler budskapet gjennom et selektivt filter og velger selv hvilke medier og kanaler de vil bruke tid og oppmerksomhet på Vi merker oss best et budskap som passer vårt eget syn eller egne holdninger

Mediepsykologiske forskningsområder Virkning av medievold Prososiale temaer Virkning av mediepåvirkning blant barn og unge på ulike alderstrinn Virkning av avertering og reklame