Veien til et godt omdømme - noen gode råd - Styredagen 14.3.07 Bjørn Gjerde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
10. Organisasjoners effektivitet
8 Mål og strategier Påstandene:
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Merkevarer Kapittel 9.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Hvordan forsterke merkevaren?
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Hva tenker du på ?.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Om å disponere masteroppgaver
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Revisjon av kommunikasjonsstrategien for Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon for OD-møte september 2014.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Omdømmebygging og -analyse
Samarbeid og medbestemmelse
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
10. Organisasjoners effektivitet
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Veien til et godt omdømme - noen gode råd - Styredagen Bjørn Gjerde

innhold Omdømmebegrepet Sammenhenger Omdømmets betydning Hvordan bygge eget omdømme Organisering Omdømmeprosjektet på Sunnmøre

Omdømmebegrepet

noen assosiasjoner..

omdømmedefinisjon Mange definisjonsnyanser, her er min: ”Omdømme er summen av de assosiasjoner og oppfatninger omgivelsene har av en virksomhet, basert på de inntrykk virksomheten selv formidler”

omgivelser -- interessenter

viktige omdømmeelementer Samfunnsansvar og etikk (økt relativ betydning) Finansiell styrke Visjon og lederskap Medarbeidere og arbeidsmiljø Produkter og tjenester Innovasjon Kommunikasjon

Sammenhenger

viktige drivere Merkevare/Brand OmdømmeGrunnverdier

sammenhenger MerkevareOmdømmeGrunnverdier Margin Inngående logistikk DriftUtgående logistikk Markeds- føring og salg Service Støtte aktiviteter Bedriftens infrastruktur Anskaffelser Primæraktiviteter Personalledelse Teknologiutvikling

selvbilde Birkigt & Stadler Corporate Image Corporate Identity Personlighet

Omdømmets betydning

omdømmeverdi ”If you lose dollars for the firm by bad decisions I will be understanding. If you lose reputation for the firm I will be ruthless” Warren Buffet

omdømmekapitalen Et selskaps markedsverdi framkommer som Materielle aktiva + Immaterielle aktiva – Gjeld = Markedsverdi Ofte utgjør immaterielle aktiva en stor del av selskapsverdien Omdømmekapitalen viktig del av de immaterielle aktiva

omdømmeringvirkninger kompetanse

strategieffekt Erfaring viser at bedrifter med et godt omdømme oppnår et ”omdømmetillegg” på produktpris og ellers øker sin kjøpspreferanse i markedet Dvs. omdømmebygging lønner seg!!!!!!!!!

- Hvordan bygge eget omdømme (Utdrag fra SMRBs prosessbeskrivelse)

”byggefaser” Kartlegging PlanleggingGjennomføringLøpende styring

kartlegging av omdømme Omdømmet kan kartlegges på ulike vis: –Omfattende omdømmekartlegging rettet mot alle målgrupper –Kundetilfredshetsundersøkelse –kulturkartlegging –Medarbeidertilfredshetsmåling –Eierevaluering –Høringspaneler eller referansegrupper –Bransjestudier Det viktigste er en reell ”speiling” på de viktigste sidene ved eget omdømme som grunnlag for forbedring

Basis for omdømmebyggingen

viktige ingredienser 1.Synlighet (kommunikasjon, omtale, referanser, arenadeltakelse) 2.Kurs og retning (posisjonering, unikitet) 3.Autentisk opptreden (helhetsinntrykk, ord og gjerning) 4.Transparens (kjøreregler, guidelines, alt skal fram) 5.Konsistens (merkevarebygging og grunnverdier hånd i hånd, likt budskap til alle)

viktige målgrupper Dessuten viktige påvirkere, media, leverandører etc

bruk av grunnverdier Omdømmet kan påvirkes gjennom utvikling av grunnverdier og etterlevelse av disse: Eks. – åpenhet –Ærlighet –Kundefokus –Raushet Disse kan sammenfattes i et sett retningslinjer (egen bibel)

Samfunnsansvar: - Double bottom line- Bedrifter med double bottom line har en todelt fokus for sin virksomhet: –Lønnsomhet i tradisjonell forstand –Et ideelt resultatfokus (miljøbidrag, lokalfokus, veldedighet) Det er en gryende trend i tiden at bedrifter fokuserer på sitt samfunnsansvar, og derigjennom styrker sitt omdømme på bekostning av bedrifter med utelukkende lønnsomhetsmål

omdømmeplanlegging Definer de målgruppene som er viktige for virksomheten Beskriv de viktigste omdømmeområdene Beskriv hvilke merkeverdier og grunnverdier som skal ligge til grunn for videre utvikling og vekst (tenk samfunnsansvar) Foreta en vurdering av eget omdømme i dag (måling eller evaluering av eksterne) Angi viktige forbedringsområder og tiltak Fordel ansvar og oppgaver i handlingsplan Ha egen beredskapsplan for mulige kriser! Forankring i hele organisasjonen

fra plan til handling Gjennomfør planlagte tiltak og aktiviteter Bruk gode kunder som referanser Bruk media i omdømmebyggingen Delta på arenaer der ”interessentene” treffes Utvis handling overfor alle interessentgrupper (gjør som vi sier) Evaluer omdømmet over tid – det endrer seg Omdømmebygging må ledes!!!!!

Organisering av omdømmebygging

lederoppgave Omdømme er en topplederoppgave – og et styreansvar Toppleder en viktig del av bedriftens omdømme

organisering Omdømmebygging bør inn som funksjon i organisasjonsplanen Bør kunne kombineres med andre funksjoner/områder (merkevarebygging, HMS eller lignende) Plassering avhenging av bedriftsstørrelse, struktur, etc

organisasjonsplan - eksempel Styre Daglig leder Omdømme bygging Marked Prod. utv. Innkjøp ProduksjonØkonomi

Omdømmeprosjektet på Sunnmøre

bakgrunn Økende fokus og etterspørsel fra bedrifter i regionen Samarbeid med Sentio Analyse om utvikling av felles konsept og applikasjon for web-basert måling Pilotering på Sunnmøre Oppfølgingstilbud i etterkant (nye målinger, omdømmeprogram)

SINTEF MRBs omdømmeundersøkelse Gjennomføring (pågår) 30 bedrifter i regionen har bestilt undersøkelsen God spredning blant deltakerbedriftene 850 ledere i offentlig og privat sektor har mottatt e-post om undersøkelsen Dessuten en ekspertgruppe bestående av 25 ledere i ulike sentrale sektorer I sum er respondentgruppa meget godt balansert Gjennomføringen er meget vellykket så langt: –Etter 5 dager har vi fått svar fra 180 ledere (21%) –Alle bedrifter har fått min. 40 svar, dvs. god validitet

Foreløpig resultat II Figuren viser resultatet for samtlige bedrifter i undersøkelsen, og kan således oppfattes som et bilde på den generelle status på omdømmet til bedrifter i regionen. Vi ser at bedriftene skårer lavest på innovasjon og kommunikasjon. Generelt er ikke innovasjon en avgjørende faktor for å ha et godt omdømme, men i en del tilfeller kan den være viktig i form av at den fører til økt synlighet/ oppmerksomhet og at bedriften dermed skiller seg ut fra andre. Vår undersøkelse viser at de mest avgjørende faktorene for et godt omdømme er dyktige ledere, kvalitet på produkter og tjenester, lovlydighet, synlighet/ kommunikasjon, en tydelig visjon og evne til å levere produkter kundene vil ha. Faktorer som økonomi, internt arbeidsmiljø, innovasjon, samfunnsansvar er ikke avgjørende, men må anses som grunnforutsetninger for et godt omdømme. Resultatene fra undersøkelsen vil gi konkrete råd til hver enkelt bedrift om hvilke tiltak de kan/ bør sette i verk for å bedre sitt omdømme.

sluttkommentar ”vi er hva vi gjør!”