NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Erfaringer med KØH Per Engstrand Fag dir. Sørlandet sykehus HF
Hovedundervisningssykehjemmet for Helseregion sør
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
NAV Sett fra en rådmannsvinkel
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Fylkesmannen i Vest-Agder Miljøvernavdelingen Alle ut på tur.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Prosjekt tidlig innsats
Arbeids- og velferdsforvaltningen
€ Fagnettverk lindrende omsorg i Vest-Agder Fagnettverk i regi av
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Medlemsmøte 11.november 2004 Regjeringens moderniseringsarbeid Moderniseringsarbeidet startet med regjeringen Stoltenberg i 2001.
Sosialtjenesten i Bergen
Ullensaker kommune Hvilke forventninger har kommunene til samarbeidet med NAV Akershus Innlegg for NAV Akershus 16. mars 2009 v/rådmann Arne Bruknapp.
Rådmannssamling august 2009, Arendal
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
«Å komme sammen er begynnelsen, å holde sammen er fremgang, å arbeide sammen er suksess!» Henry Ford Torunn Dahlberg Frances Reardon Undervisning medisinerstudenter.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
ARKIVRUTINER I NAV-KONTOR. Jorunn Holsbøvåg Olsen Arkivansvarlig NAV Møre og Romsdal 22. oktober 2010.
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Lov, avtaler, veiledere mm
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kvalitetskommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Innføring velferdsteknologi Agder
Agder – et historisk tilbakeblikk
Innkalling Protokoll.
Reformarbeidet i offentlig sektor
Debattgrunnlaget 2015 Drammen kommunes svar og innspill til KS i forbindelse med årets mellomoppgjør Drammen kommunes kontaktperson: Fungerende forhandlingsleder.
NAV mulighetenes marked
TELMA Felles telemedisinsk løsning Agder Webinar/Skype møte status prosjekter RKG e-helse Gro Anita Grelland, delprosjektleder TELMA.
Utskrift av presentasjonen:

NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen

NAV // Side 2 Hvorfor en NAV reform?  Samfunnet mer komplekst – større behov for koordinering av tjenester?  Målrettet offensiv for å arbeide riktigere for å hindre utstøtning fra arbeid?  Gjøre støtteapparatet enklere for brukerne?

NAV // Side 3  Arbeids- og velferdsforvaltningen ble etablert 1. Juli 2006 – En konsekvens av dette er at Trygdeetaten og Aetat ble nedlagt  Lovregulert i arbeids- og velferdsforvaltningsloven – Består av Arbeids- og velferdsetaten, samt de delene av kommunens tjeneste som inngår i de lokale kontorene... Ny arbeids og velferdsforvaltning

NAV // Side 4 Hva er NAV?  NAV er navnet på arbeids og velferdsetaten  Formålet til etaten: – ”legge til rette for en effektiv arbeids- og velferdsforvaltning, tilpasset den enkeltes og arbeidslivets behov” – ”Arbeids- og velferdsforvaltningen skal møte det enkelte mennesket med respekt, bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid og aktiv virksomhet”

NAV // Side 5 Reformarbeid  NAV  HELSEREFUSJONSREFORMEN  PENSJONSREFORMEN

NAV // Side 6 Hva består reformen i?  Store organisatoriske endringer i de tidligere statsetatene  Omstilling / endring for ca ansatte  Flest mulig ressurser ut mot bruker, etablering av myndige NAV kontor i partnerskap med den enkelte kommune

NAV // Side 7 NAV Vest-Agder  Fylkesdirektør og fylkesledelse  15 myndige NAV lokal- kontorer  Noen spesialenheter: Arbeidslivssenter, Introkontor, Arbeidsrådgivningskontor, Forvaltningsenhet  Noen enheter er utenfor fylkesdirektørs kontroll: – Eks: Klage og ankebehandling, Hjelpemiddelsentral og noe forvaltning (blant annet helsetjenester og pensjon)

NAV // Side 8 NAV Vest Agder  Pilotkommunen – Flekkefjord ble etablert oktober 2006  I 2007 Lyngdal, Farsund og Vennesla  2008 Hægebostad, Sirdal, Mandal samt at Marnardal, Åseral og Audnedal etablerer et felles NAV kontor.  2009 skal Søgne, Kvinesdal og Lindesnes etableres  2010 sluttføres arbeidet ved at Songdalen og Kristiansand etableres.

NAV // Side 9 NAV kontor  Er et partnerskap mellom NAV og den enkelte kommune  Skal tilby hele det statlige tjenestespekteret fra tidligere Trygdeetat og Aetat  Skal minst tilby kommunal sosialhjelp  Skal være et ”myndig kontor”

NAV // Side 10 Hva er et partnerskap?  Likeverdig forhold, med to oppdragsgivere: – Rådmannen – NAV direktøren  Kommunen bestemmer selv hvilke kommunale oppgaver kontoret skal håndtere, utover minimum  Partnerskapet reguleres gjennom en samarbeidsavtale og faste partnerskapsmøter

NAV // Side 11 SKA – sentralt.  Egne informasjon sider.  Nedsatt eget NAV utvalg.  Har samarbeid med LO sine statlige organisasjoner.  Hovedoverenskomsten – Det skal kartlegges hvorvidt det foreligger eventuelle lønnsforskjeller lokalt i NAV –kontoret. Identifiserte lønnsforskjeller kan kreves opptatt lokale forhandlinger jf HTA kap.3, pkt

NAV // Side 12 SKA Vest Agder  Rådslag med NAV Direktøren, KS samt de representanter fra kommunale fagforeningene.  Utpekt kontaktperson.  Deltatt på NAV konferansen 9 og 10 oktober 2008  Utarbeidet eget forslag ved tariffkonferansen

NAV // Side 13 UTFORDRINGER I OPPSTARTFASEN  Det kommunale selvstyret.  Sterk statlig styring.  2 Hovedavtaler stat – kommune  Koordinering i forhold til andre NAV enheter

NAV // Side 14 UTFORDRINGER I ET NAV KONTOR.  Det kommunale forsvinner.  Utfordringer for tillitsvalgte ved utøvelse av meddbestemmelse grunnet ulike hovedavtaler.  Utfordringer ved vernombud.  Ulike forskjeller som lønn, arbeidstid, flexitid og lignende.