DIALEKTOLOGI Petter Bjellås, HiT, GLU 5-10, NOR 503.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Dialekter Sigrun Eckhoff mars 2010.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Norske Dialekter Av: Line Therese Kristensen.
Skriftspråk og talemål
Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.
Sentrale begrep i fonologien
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Lingvistikk på biblioteksfag
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Språket som system.
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Litt om skrift og uttale på svensk og norsk
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
TIDSLINJER 1.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
Oppfriskningskurs i norsk, : Nynorsk
Mellomnorsk periode (1350 – 1550)
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Norsk som andrespråk LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Munnleg og skriftleg.
SOMMERKURS I NORSK SPRÅK OG KULTUR GRUPPE B
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Kapittel 12 Talemål. Mål Gjere greie for særtrekk ved norske dialekter Gjere greie for korleis språklege endringsprosesser påverker desse dialektene Forklare.
 Dialekt = talemålet innanfor eit avgrensa geografisk område  Høge fjell og djupe dalar skapte ulike dialektar  Betra kommunikasjon har skapt færre.
Norske dialekter – fire dialektområder:
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Talespråk og skriftspråk. Språket vårt Talespråk og skriftspråk Hva vil det si å snakke norsk? Hva slags dialekt snakker du? Hvorfor tror du det heter.
VINSJAN PÅ KAIA Tekst: Idar Lind / Intertekst Vg3 s. 504 Albumcover, EMI 2007.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Repetisjon av norrønt: språk, litteratur og kilder
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Talemål.
Heile tal, side Du skal lære kva siffer, tal og talsystem er
Dialektar og sosiolektar
Skriftspråk og talespråk
Talemål.
Talemål.
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Norsk Grammatikk .
Talemålsgeografi, dialekter NOSP103-F (Fjernord) V 2016
Talemålsvariasjon Panorama Vg3 Kapittel 5 Læreplanmål
Verb A- og e-infinitiv, svake verb (a-verb, e-verb, kortverb og je-verb), sterke verb og presens partisipp.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

DIALEKTOLOGI Petter Bjellås, HiT, GLU 5-10, NOR 503

Geolekt 2  ”I dialektologien studerer vi likheter og forskjeller mellom geografiske varieteter.” (Hanssen 2010:16)

Læringsmål 3 Studenten skal ha  kunnskap om sentrale kjenneteikn ved norske dialektar

Faghistorie 4  Vitskapen utvikla  nasjonalromantikk  Særleg i Tyskland: Georg Wenker i 1870-åra  1664: Christen Jensøn ”Den norsk Dictionarium eller Glosebog”

Språkhistorie 5  Alltid forskjellige dialektar  Tydeleg utvikling i mellomnorsk periode  Variablar knytt til geografien  Prosodi  Fonologi  Morfologi  Syntaks

Tonefall (prosodi) 6  Det viktigaste trekket  Lågtone i aust  Høgtone i vest  Setning og enkeltord  setningar spørsmål: Om du skal på kampen i dag?  enkeltord sola, boka, Danmark

Trykk 7  Norsk: trykk på fyrste stavinga  Framandord  aust: trykk på fyrste  vest: trykk på seinare stavingar  Gjeld òg verb med partikkel  gå inn, ta opp

Tjukk l 8  Retrofleks flapp  Utvikla frå  norrøn l ola/oLa  norrøn r ð gar/gaL

Retrofleksar 9  r eller ł foran dental lyd  fort  bjørn, gæern  Guşet, haşen  Grense for skarring?

R 10  Rulle og skarre  «Amerikansk»  Alternativ  Retroflektering

Infinitivsending 11  a, e, e/a, eller apokope  a, og e eller apokope, altså kløyvd  jamvekt eller overvekt  norrønt: alltid –a  trykk på fyrste staving > reduksjon å kasta – å kaste/å kast  jamt trykk > a å vera – å værra/å vårrå  (Også i substantiv)

Personleg pronomen i fyrste person 12  Fyrsteperson  J? je, jæ, jæi eller eg, e, ei, æg, æ, æi, i  vi, me, mi og oss  Andreperson  du og du  dere, de og dykk, dykkan, dekkan, dokker,  Tredjeperson  Eintal: hun, hu, hon, ho – a  Fleirtal: de og dem

Hokjønnsendinga 13  Svake  Knytt til infinitiv  a eller o/å  Sterke  Stor variasjon  a, e, æ, i, ei, o, å

R-endingar 14  Bilær og båtær tutær og bråkær  Pett_r

Andre 15  sj  Palatalisering  Dativ  Nektingsadverbet

Isoglossar  Isogloss  av gresk isos: «lik»  og glossa: «språk»)  er linje på kart for å vise områda for ulike språklege fenomen  Grenser mellom område for bruk av eit målmerke  Fleire isoglossar kan samanfalle ill.: 16

Inndeling av landet 17  Todeling  vestnorsk og austnorsk  jamvekt og l  Firedeling  vestlandsk og nordnorsk, trøndersk og austlandsk

Austnorsk  Austlandsk  Nordaustlandsk  Midtaustlandsk  Søraustlandsk/vikværsk  Midlandsk  Gudbrandsdalen  Valdres og Hallingdal  Numedal og Aust-Telemark  Vest-Telemark 18

Trøndersk 19  Inntrøndersk  Uttrøndersk  Trondhjemsk (bymål)

Nordnorsk 20  Troms- og finnmarksmål  Nordleg nordlandsk  Sørleg nordlandsk  Bymål  Innflyttarmål

Vestnorsk 21  Nordvestlandsk  Sørvestlandsk  Sørlandsk  Bymål

Kva skal me med dialektane? 22  Uunngåeleg  Kulturelt mangfald  Språkleg-geografisk tilhøyre  § 2-5 I den munnlege opplæringa avgjer elevane og undervisningspersonalet sjølve kva for talemål dei vil bruke. Undervisningspersonalet og skoleleiinga skal likevel i størst mogleg grad ta omsyn til talemålet til elevane i ordval og uttrykksmåtar. (1878)

Kartleggjing av eigen dialekt 23  Kva ved talemålet ditt plasserer deg?  Kva for særtrekk har talemålet ditt?  Prosodi  Fonologi  Morfologi  Syntaks

Korleis undervise? 24  med kart  teikne på papir  øve på digitale  med rollespel  meir eller mindre seriøst  korleis fargar det karakteren?  med lingvistikken  ord og uttrykk, til kvardags og fagleg  systematisk i grammatikken

Litteratur 25  Hanssen, Eskil Dialekter i Norge. Bergen  Johnsen, Egil Børre (red.) Vårt eget språk. Oslo  Skjekkeland, Martin Dialektlandet. Kristiansand  Uri, Helene Hva er språk? Oslo