Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kortform: Samspillsmeldingen
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Hva slags kunnskap trenger vi
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Språk og språklig fordypning
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Aggression Replacement Training
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Studieveilederens verktøykasse
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Karriereveiledning for elever på 3.påbygg Et samarbeidsprosjekt mellom Bjertnes videregående skole og Veiledningssenteret Romerike Guri Mæhlum, Toril Storholt.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Hva kan vi oppnå med flere effektstudier? Arne Lervåg og Monica-Melby-Lervåg.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Publisering innenfor norsk utdanningsforskning Foredragsholder: Erik Ruud Nasjonalt forum for utdanningsforskning, 24. april 2013.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Dnlf Kontor for legers videre- og etterutdanning Seksjon for radiologi, K1, UiB Radiologisk forskning Kurs ”Forskning om biomedisinske.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
Refleksjon over egen læring har stor effekt
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Vitenskapelig kvalitet og samfunnsnytte
Dag Wiese Schartum, AFIN
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Velkommen til Apalløkka
Utskrift av presentasjonen:

Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan Utdanningvitenskapelig fakultet

1. Fokusere på forskningskvalitet! Bidra til å oppklare uklarheter om evidensbasert praksis, rangering av kunnskap og randomiserte kontrollerte studier

Rangeringen bare gyldig hvis forskningsspørsmålet er om et tiltak har EFFEKT

1. Fokusere på forskningskvalitet! Rangeringen er altså ikke: En generell rangering av kunnskap En nedvurdering av kvalitative metoder En vurdering av hva slags forskning som bør prioriteres Hva er den beste studien å gjøre i forhold til et gitt spørsmål?

1. Fokusere på forskningskvalitet! Unngå ideologisk motiverte og lite fruktbare teoretiske/vitenskapsteoretiske diskusjoner Empirisk fokus: Hva slags undersøkelser trenger vi for å løse utfordringene i barnehage og skole?

Finne/gjøre de gode studiene og formidle denne kunnskapen 1. Fokusere på forskningskvalitet! Uavhengig av design, mange studier med svak kvalitet

2. Fokusere på praksisfeltet! Hva vet vi om hvilke type tiltak «virker best» innenfor disse områdene? Hvilken kunnskap har vi når det gjelder årsakene til at elever får vansker innenfor kjerneområder som atferd, språk, leseferdigheter og matematikk? 1 2

3. Fokusere på formidling av kunnskap! Hvordan kan denne kunnskapen best mulig formidles til praksisfeltet? Hva skal til for at praksisfeltet kan nyttiggjøre seg av denne kunnskapen? Kunnskapssenteret for helsetjenester, Campbell Lærerutdanning, etterutdanning

4. Fokusere på vekselvirkningen forskning praksis! «The virtuos circle» Research Practice Snowling & Hulme, 2012 Instumentalisme Kokebokpedagogikk

Gevinst Dersom utdanningsforskningen evner å ha et mer praktisk og empirisk orientert fokus kan vi: Styrkes som forskningsfelt Bli en aktør som virkelig blir lyttet til når det gjelder hvordan fremtidens skoler og barnehager skal utformes.

OG: Mulighet til å påvirke hvordan barn kan få et bedre trivsel og læringsutbytte på skolen, og dermed få muligheter til en bedre fremtid.

Foto: Kathrine Nordli, «Airborn» Takk for oppmerksomheten.