Strategisk kompetanstyring i kommunene – i lys av Samhandlingsrefomen Rådgiver Hanne Børrestuen, KS Arbeidsgiverutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
ATTFØRINGSBEDRIFTENES FAGKONFERANSE
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Strategi for rekruttering i kommunene Hva kan kommunene og KS gjøre? Strategikonferanse Finnmark 2009 Liv Overaae, Spesialrådgiver KS.
Kompetansekartlegging 2009 Ole Øystein Larsen
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Morgendagens kompetanse
Kunnskap om dagens ansatte som grunnlag for kompetanseanalysen – nyttige datakilder Hanne Børrestuen Rådgiver Arbeidsgiverpolitikk Oslo 6. juni 2012.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Skien kommune.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Effektiviseringsnettverk store kommuner Rådmannssamling Gardermoen Utredningsdirektør Kjell-Torgeir Skjetne.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
ROS-analyse.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Dialogkonferanse Behovene
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk kompetanstyring i kommunene – i lys av Samhandlingsrefomen Rådgiver Hanne Børrestuen, KS Arbeidsgiverutvikling

2010 Evne til utvikling og nyskaping Tilgang på og forvaltning av egen arbeidskraft To hovedutfordringer i kommunesektoren fram mot 2020 Stolt og Unik Arbeidsgiverstrategi 2020

Samhandlingsreformen - Behovet for arbeidskraft og innovasjon En viktig forutsetning for å lykkes med samhandlingsreformen vil være å sikre rekruttering av kompetent arbeidskraft til kommunene Framtidens behov for helsetjenester tilsier at om lag 1 av 3 i framtiden velger yrke innenfor helse- og omsorgssektoren. Det kommer neppe til å skje. KS vil framheve behovet for å satse tungt på innovasjon og velferdsteknologi om vi skal lykkes med å få en bærekraftig helsetjeneste i framtiden.

Kompetanse en kritisk suksessfaktor Kompetent arbeidskraft er en kritisk faktor –Helsefag –Etikk –Teknologi –Samhandling, tverrfaglighet Behov for faglig utvikling og kompetanseløft i kommunene Utdanningskapasitet og innholdet må tilpasses behovene for kompetanse som følger av reformen. Forskningsinnsatsen og kunnskapsutviklingen på kommunenivå må øke.

God ledelse – avgjørende for å lykkes Samhandlingsreformen stille kommunene ovenfor store utviklingsbehov i årene framover og slik sett stille krav til kommunalt lederskap KS har bedt AFI kartlegge hva kommunene gjør i dag av ledelsesutviklingstiltak, og hvilke ledelsesutviklingsbehov kommunene ser for seg som følge av samhandlingsreformen

Dagens tiltak innen ledelsesutvikling dekker bare utfordringene i noen grad

Hvilke behov for ledelse vil følge av samhandlingsreformen? Svært stor betydning Stor betydning Verken eller Mindre betydning Ingen betydning Vet ikkeN Navn%%% Overordnet strategisk planlegging 50,9040,604,200,900,003,30212 Ø konomistyring45,3037,3013,201,400,002,80212 Kompetanse- utvikling hos personale 50,0038,107,101,400,003,30210 Kvalitetsutvikling41,5045,309,000,500,003,80212 Personlige leder- ferdigheter 33,7039,9018,303,801,003,40208 Gode samarbeids- l ø sninger mellom ulike akt ø rer i helse og omsorgstjenesten 69,2026,001,400,500,002,90208

Fagkompetanse Tverrfaglighet Samhandling Helhet … HVORDAN JOBBE STRATEGISK MED KOMPETANSE?

Strategisk kompetansestyring i kommuner og fylkeskommuner Hvordan benytter kommuner/ fylkeskommuner strategisk kompetansestyring og kompetanseutvikling som verktøy i arbeidet med å beholde og utvikle medarbeidere, rekruttere og utvikle tjenester? Og hvilke konkrete effekter har dette gitt for organisasjonen og tjenestene? Hvordan få til læring på arbeidsplassen i praksis, i lys av ledelse og bruk av medarbeideres kompetanse slik at det gir gode, målbare effekter for både individ og organisasjon? Hvilke sammenhenger finnes mellom kompetansearbeid og innovasjon og utvikling i kommunesektoren?

Uutnyttet potensial for strategisk og systematisk kompetanseutvikling i kommuner og fylkeskommuner En tredjedel har en overordnet kompetanseplan for hele organisasjonene. En tredjedel er i gang med plan, eller har besluttet å utarbeide en plan. Under halvparten oppgir at planene er forankret i overordnede planer for virksomheten og/eller behandlet politisk 57 pst hadde i september 2009 kartlagt formalkompetansen til alle ansatte (35 pst for deler av de ansatte), 42 prosent hadde kartlagt realkompetansen til alle ansatte (35 pst for deler av ansatte).

Ulike kompetanseutviklingstiltak

Hvorfor bør kommunen utarbeide kompetanseplaner? Kommuner som har både en overordnet kompetanseplan for hele kommunen og delkompetanseplaner for sektoren –Jobber gjennomgående mer systematisk og målrettet med kompetanse enn kommuner som ikke har et godt kompetanseplanverk –Jobber mer brukerorienterte og er mer innovative målt på en rekke innovasjonsindikatorer

Hva er strategisk kompetansestyring? ”Strategisk kompetansestyring vil si planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak for å sikre virksomheten og den enkelte medarbeider nødvendig kompetanse for å nå definerte mål” (Linda Lai 2004).

Oppstart av arbeidet Det etableres en arbeidsgruppe eller lignende –med mandat fra rådmannen –med utvalgte medlemmer fra personal/organisasjonsdirektør til virksomhetsnivået. –også tillitsvalgte bør være representert i arbeidsgruppa Prosjektplan: 10 steg i metode for strategisk kompetansestyring

PlanleggingGjennomføringEvaluering Tid Steg 1: Avklar kompetanseplanens forankring og ambisjoner Prosjektplan for kompetansestyringen Gjennomføre kompetanseutviklingsaktiviteter som er forankret i steg 7 og kompetanseplan(ene). Dette kan være alt fra ekstern formell videreutdanning til interne refleksjonsgrupper, prosjekter etc. Steg 10: Følge opp gjennom styringsparametre og gjennomføre evaluering. Er kompetansesituasjonen endret og forbedret? Steg 2: Avklare hva som inngår i ”kompetanse” Steg 3: Hvilke mål ønsker vi å oppnå? Steg 4: Kartlegging og vurdering av kompetanse Steg 5: Analysere fremtidens kompetansesituasjon Steg 6: Kompetansemål Steg 7: Utarbeide strategier og tiltak Steg 8: Utarbeide delkompetanseplaner Steg 9: Skissere oppfølging og evaluering

Analysere framtidas kompetansesituasjon Vi har Forankret planen Definert kompetanse Definert mål Kartlagt dagens kompetanse Viktig bakgrunn for å vurdere framtida!

Sentrale spørsmål å stille om framtida Gitt utviklingen og nye krav om kvalitet med mer, er det noen former for kompetanse som vi etter hvert ikke vil ha behov for? Hva vet vi om den demografiske utviklingen i vårt fylke og i hvilken grad utdannes det nok av den kompetansen vi vil trenge? I hvilken grad greier vi å framskrive behov for viktig kompetanse i form av ferdigheter og holdninger i de dataene vi har? Kilder til informasjon vil være tilgjengelig statistikk, utarbeidelse av prognoser for demografi, brukerundersøkelser, medarbeiderundersøkelser og generell kunnskap om arbeidskraftbehov og sektorkrav Kompetansemål Nye krav om kvalitet Endret demografi Prognoser Andre faktorer Påvirkningsfaktorer:

KS tilbyr ny rekrutteringsmodell Hvor mange årsverk trenger en kommune for at kommunen skal kunne yte tjenester til befolkningen i årene fremover? –Eks.: Det kan bli flere eldre, kanskje flere av de yngste Hvor mange ansatte og hvilken kompetanse kan kommunen i årene fremover regne med å beholde? –Utgangspunkt historiske data og egne vurderinger Hvor mange ansatte og hvilken kompetanse må kommunen rekruttere for å opprettholde tjenestetilbudet! –Utgangspunkt historiske data og egne vurderinger ng/Rekrutteringsmodell-til-bruk-for- kommunene/

Hvordan evaluere effekt av kompetansetiltak? Bestemme hva vi vil evaluere og hvordan vi kan gjøre det Kirkpatrick (1987) NivåSpørsmålEksempel metode ReaksjonerHvor fornøyde var deltakerne med tiltaket? Medarbeidersamtaler, medarbeiderundersøkelser med mer LæringHvilken kompetanse har deltakerne tilegnet seg som følge av tiltaket? Praktiske evalueringer, skriftlige tester AnvendelseI hvilken grad blir tilegnet kompetanse anvendt i praksis? Måling av praksis før og etter tiltak NytteI hvilken grad har tiltaket gitt samlet organisatorisk nytte i forhold til overordnede mål? Indirekte gjennom brukerundersøkelser etc.

Hvordan jobber KS ut mot kommunene? Kompetansenettverk Utviklingsverksted om kompetansestyring Flink med folk i første rekke – nettverk Kommunene Har for alvor satt dette på dagsorden Ser framover – er opptatt av å tenke langsiktig!

Til slutt – ses vi i Trondheim?