Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosesstyring som styringsverktøy
Advertisements

Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
ABC – D el 2 Styringspakken
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Annen styringsinformasjon
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Strategisk ledelse, STR 9634
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
Styringsprinsipper Styringssystem
Verdien av god virksomhetsstyring – Folketrygdfondets perspektiv Seminar NFF 29. januar 2014 Olaug Svarva - Administrerende direktør NFF 29. januar 2014.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Årets norske Leanvirksomhet
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Studentprosjekter, OSS og NTNU IT Inkubator
Benchmarking som kilde til forbedring
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Må verdier telles for å telle?
Sintef Teknologiledelse
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Muntlig vurdering – å veilede andre
Kartlegging av arbeidsoppgaver og kompetanse
Læringsutbytte frå eit studentperspektiv
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kaplan/Nortons Balanced Scorecard-modell
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Fra idé til publikasjon
Effekter av en heltidskultur:
Årets norske Leanvirksomhet
Om opprykk til førstelektor
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Kapittel 11 Læringsteori.
Strategiske kostnadsdrivere
Årets norske Leanvirksomhet
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Årets norske Leanvirksomhet
Kapittel 6 Lønn og belønning
Årets norske Leanvirksomhet
Nå er vi spente!.
Innspill til presentasjonen
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Slik overbeviser du ledelsen om å investere i skytjenester
Årets norske Leanvirksomhet
Gevinstrealiseringsstrategi
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??) –utvikling /innovasjon –osv Eksempler

Hvordan måle resultater - prestasjoner? Finansielle og ikke finansielle resultatmål –Viser økonomiske konsekvenser, viktige signaler på aggregert nivå –Vanskelig å bruke i beslutninger (jf. kvalitetskostnader) –Avkastning, resultatgrad, kvalitetskostnader. Relevant? Ikke-finansielle resultatmål –Handlingsorienterte, ofte på detaljert nivå, f.eks. studentevalueringer –Vanskelig å oversette til resultateffekt Behov for både finansielle og ikke-finansielle resultatmål

Problemer Hvordan bli bedre? –Ofte aggregerte tall, dvs. vanskelig å bruke F.eks. reduser kostnadene med 5% –Tar utgangspunkt i tidligere resultater / budsjetter Fundamentale feil videreføres –Bruk aktivitetsbasert styring, lokale systemer –Flaskehalsproblematikken Viser hvordan det gikk, ikke hvordan det vil gå! Lite fokus på styring av immaterielle verdier

Idé Visjon STRATEGI Eiernes mål Studentenes mål Interne mål Fornyelses mål KRITISKE FAKTORER Kritiske prestasjonsindikatorer

De 4 perspektivene Eierperspektivet –Hvordan ser eierne oss og hva ønsker de? Studentperspektivet –Hva ønsker studentene av oss? Internperspektivet –Hva må vi være best til? –Hva mener våre ansatte om virksomheten? Innovasjon- og læringsperspektivet –Hvor flinke er vi til å fornye oss?

Sammenhengen mellom perspektivene Eierperspektivet Brukerperspektivet Innovasjon- og læringsperspektiv et Internperspektivet

Prosess for utarbeidelse Perspektiv – måleinstrument Strategiske mål Indikatorer Nivå Handlingsplaner (Budsjett mv)

En skisse Eierperspektiv Brukerperspektiv Internperspektiv Læringsperspektiv VISJON

Fra plan til handling! 1.Oversette visjon til bruk i målstyring Fra ”fashion” til praksis 2.Kommunisere visjon –BS er samtale/dialog/kommunikasjon 3.Integrere strategi i planleggingen –BS krav til budsjett og motivasjon 4.Tilbakemelding og læring –Fra budsjett, regnskap og læring til ny strategi?

Mål og indikatorer For hvert perspektiv utarbeides mål og måltall –Målekort Eks. studentperspektivet MÅL Indikatorer Kvalitet Andre mål?? Tilgjengelighet, opplevelse, Eksamensresultat?

Handlingsorientering MålIndikatorMåltallHandlinger God Antall 1 per Incentiv: forskning publ.fagårsverk? Publiseringspris? internasjonalt

Hva er BS?? Ide om mange indikatorer Ide om balansering Ide om kausalitet mellom perspektiv Ide om systemtenkning HVA SKAL DET BRUKES TIL??

Kritikk av BS…. Hvorfor balansere? Jfr piloten i fly… Årsak – virkning. Hva er sammenhengen?? –Ikke klare empiriske bevis –Er eierperspektivet det ”egentlige” målet? Mange indikatorer –Legitimering eller ”fashion”? –Bedre styring? Hvordan? –Hva er viktig

Virkeligheten er kompleks Ulike interesser og målsettinger i konflikt Brukerperspektivet kan være delt Årsak – virkning kan være motsatt av det man tror… Flerdimensjonaliteten er stor.. MEN dette er jo argument nettopp for å rapportere flere dimensjoner! Rapporter eller utvikling og læring..

Når du ikke kan måle det som er viktig, blir det du kan måle tillagt viktighet