1 Forprosjekt Kulturbasert næringsutvikling. 2 Agenda 1. Om kulturbasert næringsutvikling i IN, NFR og SIVA 2. Utkast til prosjektplan for forprosjektet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Advertisements

Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Foto: Jo Michael Offentlige anskaffelser som virkemiddel for bærekraftige bygg Økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser – Smartere innkjøp.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Nytt fra Forskningsrådet Kompetansemeglingssamling, Lillehammer 15.mars 2006.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Regional innovasjonsstrategi for Nordland Una Sjørbotten 11.Juni 2014 Foto: Peter Hamlin.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Vi er i omstilling – hva nå? Starthjelp for nye omstillinger.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
VRI.
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Fremtiden er elektrisk
Målsetting med prosjektet
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Familieråd En for alle, alle for en
Hvorfor regionale møter?
Evaluering av ”Fritt Fram”
Lars Espen Aukrust, divisjonsdirektør
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Balansert omstilling for utvikling
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Blågrønt innovasjonssenter i Nordland Hva kan et slikt senter være?
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
SkatteFUNN Eirik Normann,
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Kommunesektorens bruk av FoU
Innspill til Internasjonalt handlingsprogram
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Folkehelse - et felles ansvar
Kompetansestrategi Agder 2030
Evaluering Regionrådet
Utskrift av presentasjonen:

1 Forprosjekt Kulturbasert næringsutvikling

2 Agenda 1. Om kulturbasert næringsutvikling i IN, NFR og SIVA 2. Utkast til prosjektplan for forprosjektet 3. Drøfting av foreløpige områder 4. Q&A

3 Aktører - Roller Forskningsrådet Mobiliserer og styrker forskningsmiljøenes utviklingsrolle ift næringslivet Utdanning Forskning Formidling og anvendelse (den 3. oppgaven) (Regional utviklingsrolle) Mobilisere næringsrettet forskning Innovasjon Norge Bedriftsrettede aktiviteter SIVA Bygger infrastruktur for innovasjon NFR+IN+SIVA =Fasilitator/nettverksbyggere

Innovasjon Norge

5 Kultur og næring som programområde 1. Kultur og næring ( ): Samarbeid med Kulturrådet Nøkkeltall: Ramme NOK 14 mill. 106 søknader (68 innvilget) Gj. snitt: NOK ,- pr. søknad ”Utprøvende” form Temaområder: Matkultur, håndverk/design, kystkultur, visuelt miljø God evaluering fra Østlandsforskning

6 Kultur og næring som programområde 2. Kultur & næring ( ): Øremerking av landsdekkende innovasjonsrammen (LI): 2003: NOK 5 mill. 2004: NOK 20 mill. (NOK 18 mill.) Prioriteringer: Kreative næringer Tidligfase Internasjonalisering/eksport Velbegrunnede kompetanseinvesteringer

7 ”UT-KULT” ÅrRammeAntall søknader Totale kostnader Søkt UT-KULT SUM

8 Bruk av ordinære VM 2005 til KN (2) Kulturnæringene er ikke definert som strategisk satsingsområde Kulturnæringene konkurrerer på lik linje med andre prosjekter i andre næringer Bevilgningsrammene er begrenset

9 Bruk av ordinære VM 2005 til KN IN ga i 2005 tilsagn om NOK 89,2 mill. til kulturbaserte næringer Tre på topp: Sport og idrett ellers Aktivitets- og opplevelsesselskaper Film- og videoproduksjon Mye bruk av etablererordningene Endel større investeringer (spes. innen sport og idrett)

10 Nytt program: Kultur- og opplevelsesnæringene Mål: Øke etablererne innen kultur- og opplevelsesnæringene gjennomføringsevne og vekstvilje ved tilførsel av kompetanse, nettverk og finansiering Formidle kunnskap om etablererne innen kultur- og opplevelsesnæringene behov til aktører som påvirker deres rammebetingelser Delmål: Bedriftene innen kultur- og opplevelsesøkonomien skal styrke sin verdiskapings- og innovasjonsevne Øke antall innovative klynger innen opplevelsesnæringene med fokus på verdiskaping Involvere kunnskapsaktørene med interesse for kultur- og opplevelsesnæringene skal utvikle seg til å bli mer aktive samarbeidspartnere for næringslivet. Programmet skal bidra til systematisk læring om innovasjon i kultur- og opplevelsesnæringene Opplevelses- økonomien Radio TV Film, foto og video Musikk Design Arkitektur Utøvende kunst Design Edutainment Bøker, aviser og blader Kulturliv Nærings- liv Finansiering: Etableringsstipend Landsdekkende utviklingstilskudd Kompetanse: Etablererveiledning Forretnings- kompetanse FRAM-Kultur Mentorordning Nettverks- bygging: Samspill Internasjonalisering Dataspill

11 Nytt program: Kultur- og opplevelsesnæringene Målgrupper: Etablerere innen kultur- og opplevelsesnæringene Klynger innen kultur- og opplevelsesnæringene INs rolle vil være: Finansiering av forretningsideer innen opplevelses­næringene med fokus på tidligfase Tilførsel av kompetanse, særlig innenfor forretningsutvikling, prosjektutvikling og relasjonsbygging Nettverksbygging mellom aktørene, både på regionalt nivå og i forhold til nasjonale og internasjonale miljøer. Samarbeidspartnere: Bransjeorganisasjoner og interesseorganer innen opplevelsesøkonomien Det regionale partnerskapet ved Fylkeskommunen, fylkesmannen, FMLA etc. Kunnskapsmiljøer, universiteter, høgskoler (Eks. Agderforskning, BI) Næringshager, kunnskapsparker, inkubatorer (Eks. Lillehammer kunnskapspark) Det nasjonale offentlige virkemiddelapparat (Norges Forskningsråd, SIVA, Norsk kulturråd og Norges designråd

Norges forskningsråd

13 Kulturbasert næringsliv

14 Virkemidler i Forskningsrådet Verdiskaping 2010, VS2010 Mobi Næringsrett høgskolesatsing Kompetansemegling Eksperimentelle midler Strategisk Instituttprogram Strategisk Høgskoleprogram Arena/NCE Arealprogrammet Matprogrammet Brukerstyrt Innovasjonsarena (BIA) Skattefunn

15 Utdannings- og forskningsmiljøenes tre oppgaver som innovasjonsaktører Samspill med Næringslivet 1.Utdanning 2.FoU ”Den tredje Oppgaven” Å formidle kunnskap om virksomheten og utbre forståelse for og anvendelse av vitenskapelige og kunstneriske metoder og resultater, både i offentlig forvaltning, kulturliv og næringsliv. Den fjerde regionale oppgaven

16 Hvor ligger forskningsbehovene? Kunnskapsgrunnlag Statistikk Analyser Begrepsavklaringer, konseptualisering Kompetansebygging Utvikling av nye tjenester og produkter Organisering, kompetanse, ledelse Markedsforskning ……

SIVA

18 SIVA Næringshager Hermetikken Tindved Inkubatorer Reiseliv Kulturbaserte næringer Kunnskapsparker Nettverksprosjekt Kultibator

Plan for forprosjektet

20 Forprosjektet skal: Avklare mål og aktuelle strategier for satsingen Avklare innovasjonselementet Ta stilling til om man ønsker å utvide eksisterende satsinger eller utvikle en ny satsing Ta stilling til hvordan regionale nivå skal involveres, herav også lokal mobilisering Bidra til styrking av kunnskapsgrunnlaget Prosjektet skal anbefale 2-3 pilotprosjekter

21 Organisering Arbeidsgruppe: Anja Gjærum, Norges forskningsråd: Audun Pettersen, Innovasjon Norge: Otto Kaltenborn, SIVA: Styringsgruppe:Samarbeidsutvalget mellom IN, NFR og SIVA

22 Tidsplan

Mulige innsatsområder NB! UNDER ARBEID

24 Kulturnæringene: kompetansebehov ( eksempel fra Bergens Næringsråd) Forretningsdrift Hvordan etablere seg? Juss (Opphavsrett /Kontraktsrett) Logistikk (spesielt innen musikkbransjen) Budsjettering/Økonomistyring Administrasjon/Strategistyring Internasjonalisering

25 Inkubatorprogram for kulturbaserte bedrifter Programmet skal innrettes mot å betjene etableringsprosjekter og nye bedrifter innen kulturbaserte næringer over hele landet. Opplegget skal fungere både for bedrifter i samlokalisering og for bedrifter med vilkårlig lokalisering (distribuert program). Det forutsettes også tilknytting til utdanningsinstitusjoner, bransje- organisasjoner og andre kompetansekilder/nettverk som kan styrke et slikt spesialisert inkubatorprogram. Et pilotopplegg for kulturbasert reiseliv med opphold i kunnskapsparken eller distribuert løsning introduseres nå av Lillehammer kunnskapspark i Oppland. Programmet løper over fem år med en total ramme på 50 mill.kr

26 FRAM kultur Målgruppen for programmet er: Utøvende kunstnere/kreative virksomheter som har et utviklingspotensiale. Leverandører til ovennevnte gruppe som også har et utviklingspotensiale på egne vegne. Begge typer virksomheter bør ha nasjonale og/eller internasjonale ambisjoner. Målsettingen for programmet er: At deltakerne skal få forståelse for å tenke ”bedrift” om sin egen virksomhet og tilføre tilstrekkelig kompetanse til at de vil nå sine målsettinger og skape en tilfredsstillende inntekt for sin virksomhet Minimum 50% av deltakerne skal ha etablert seg på et nasjonalt/internasjonalt nivå innen programperioden. Deltakerne skal ha utarbeidet en virksomhetsplan som skal omfatte målsettinger, veien for å komme dit og hva som er mest kritisk for å nå sine mål. Deltakerne skal lære å arbeide bevisst etter handlingsplaner.

27 FRAM Kultur Programmets innhold: I prosjektet skal det være 10 deltakere innen ovennevnte målgruppe. Det skal være en spredning både m.h.t. hva deltakerne driver med og geografi Det gjennomføres 5 samlinger av en dags varighet der en går gjennom temaer som har stor betydning for målgruppen samtidig som en legger opp til en størst mulig erfaringsutveksling mellom deltakerne. Samlingene vil være spredt over en periode på vel et år. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med de tiltakene som er nødvendige for å nå sine målsettinger. Til dette arbeidet stilles til rådighet en rådgiver i 40 timer som har stor kompetanse innen virksomhetsutvikling Temaer som gjennomgås på samlingene, har stor betydning for de aller fleste innen målgruppen.

28 Samlokalisering og nettverk Samlokaliseringer og etablerte nettverk er viktige faktorer for å få ut synergier mellom kulturbaserte bedrifter og deres omgivelser. Samtidig har disse, vanligvis små, bedriftene lite overskudd til å organisere, etablere og drive fysiske samlokaliseringer og faglige nettverk. Dessuten er det vanskelig og tidkrevende å gjøre slike tiltak forretningsmessig interessante i seg selv.

29 Kunnskap om kulturbasert næringsutvikling Kulturbasert næringsutvikling har i mindre grad enn for mange andre næringer blitt eksponert for systematiske utviklingstiltak. For bedre å utløse potensialene innen kulturnæringene, trengs grundigere kunnskap om hva som styrker effektiv tilrettelegging, funksjonell veiledning og god forretningsdrift.

30 Økt fokus på kultur innenfor nHS og Kompetansemeglingsordningen i Forskningsrådet Bedret kunnskapsgrunnlag Mer fleksibilitet og tilrettelegging Økt fokus på forretningsutvikling/markedsføring etc i estetiske studier ved høgskoler/universitet