Min opplevelse som ungdomsskolerådigver til årets inntak 2015/16 Bra ??? Kan gjøres bedre ??? Problemer ?? Annet ?? Rosfjorden 25.11.15 Alf-Arian Loshamn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Advertisements

VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Oslo kommune Utdanningsetaten Foreldremøte Midtstuen skole høsten trinn.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (10A, 10B, 10F) Thomas Kvalvik (10C, 10D, 10E)
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Rådgiver orienterer… 10. trinn høsten Hva er min jobb som rådgiver på 10. trinn?  Administrere og følge opp elevene i forbindelse med uke 43. 
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Ski videregående skole
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Eilert Sundt videregående skole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Studieveien.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Informasjon til FAU
Foreldremøte 8.trinn
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Velkommen til møte om russebusser og skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
FORELDREMØTE 10. TRINN INNSØKING TIL VGS
- sammen for en bedre skole!
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Foreldremøte skolestartere 2018
Lurahammaren ungdomsskole
Premiering.
Fylkestinget 12. desember 2017
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
NAV-veiledere i vid. skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Velkommen til Engebråten skole
Velkommen til foreldremøte
Matematikk på ungdomstrinnet
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til Madlamark sfo
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Atrå barne- og ungdomsskole
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Hva skal skje i utv kommende skoleår
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
FORELDREMØTE 10. TRINN 17.september 2019
Klassemøte 9b trinn Høsten 2019.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Min opplevelse som ungdomsskolerådigver til årets inntak 2015/16 Bra ??? Kan gjøres bedre ??? Problemer ?? Annet ?? Rosfjorden Alf-Arian Loshamn

Årets elever Slik søkte elevene ved FBUS 2015 /16 Antall elever: 49 hvorav 5 elever med egen IOP 4 «spesielle» elever FørstevalgAntall Studiesepes. E. SundtFarsund24 ElektroLista44 Design og håndverkLista11 TIPLista33 ByggLyngdal44 Helse og oppvekstLyngdal33 Studiespes. m/formgivingFlekkefjord33 Medier og komm.Kvinesdal11 Service og samferdselFlekkefjord11 KVS – IdrettLyngdal21 ToppidrettSand11 En av IOP-eleveneNy søknad1 En av IOP -elevene1

Hva gjøres i forkant for alle elever UTV undervisning 1 t/u i 8. og 9. klasse. 1 t/u fram til mars i 10. klasse. Mot slutten av 9. og i 10. klasse blir mye konsentrert om de forskjellige utdanningsprogrammene. Hospitering i vgs en dag i 9. og en dag i 10. kl Lokal utdanningsmesse med foreldre i 10. klasse. Obligatorisk ! Utplassering i 10.kl. 3 dager med dertil etterarbeid.

Hva gjøres i forkant av rådgiver Blir kjent med elevene allerede fra 8. klasse. Orienterer i klassene jevnlig. Interessetest i 9. og 10. klasse. Har individuell samtale med alle elever. – Tanker om fremtiden – Hva / hvor ønsker du å søke ? – Samsvarer dette med interessetesten ? Orienterer alle foreldre om vgs på foreldrekonferanser Oppfordrer foreldre / elever til å ta kontakt for mer info / rådgivning

«Spesielle» elever Elever med IOP eller elever som strever faglig/psykisk … Starter med forberedelse til vgs i 9. klasse (samtale elev – hjemmet – vgs) Besøker skoler og får orientering fra vgs. – Hva kan de tilby – Er dette noe for denne eleven? – Hospitering på skolen Gir informasjon til vgs og forbereder dem på hvem som vil søke hvor. Er med på overføringsmøter med elever som har IOP.

Søknad til VGS Alle elever søker vgs på skolen sammen med rådgiver. – God samtale med eleven – Sikrer at eleven gjør alt rett – Får kopi av søknaden, slik at jeg vet hvor de skal – Elevene får med kopi hjem av søknaden Alle søker i god tid, slik at de kan «angre». Kontakter foreldre der elever er i tvil.

Videre oppfølging. Dialog med vgs om søkerne før opptak. – Hvordan er søkermassen – kommer alle inn ? – Mulige elever som ikke kommer inn på førstevalg Dialog med vgs etter skolestart – Gir info om elever med spesielle behov – Møte med faglærere/kontaktlærere på vgs for orientering om spesielle elever – Hvor er «han eller hun» blitt av ?????

Hva ønsker jeg å ha bedre kontroll på som rådgiver Bedre kontroll på elever med IOP. Det er viktig å forberede dem på skolen de skal på. I dag er det usikkert for veldig mange. – Svake elever – Sosiale problemer – Asberger – …….

Hjelp fra fylket ? Alltid velvillig og hjelpsom når jeg henvender meg til dem. – Praktiske råd – Regler og rettigheter

Ønsker å få bedre orientering fra fylket Hvor er elevene havnet ? Bedre oppfølging i samarbeid med fylket på de elever som ikke er kommet inn på førstevalget. I dag ingen dialog her. Hvordan er det med dropout fra «min» skole ? – Her har jeg en mulighet til å se om jeg gjør en god jobb eller ei. – Hva kan gjøres bedre fra min side ? – Altså «statistiske» opplysninger

Ønsker Jeg vet at det er mange elever som søker «feil» – Faglig kompetanse (matte / elektro; gen.kunnskaper/ studiespes) – Interesse («følger» venner eller populære programfag) – Modenhet ( velger studiespes i stedet for yrkesfaglig med påbygg) Mulighet for minstekrav til å søke noen utdanningsprogram? – Spesielle fag – må ha 3 eller bedre i spesielle fag Ikke gjøre det så lett å komme inn på førstevalget – Bestemme antall elevplasser i god tid før inntak, slik at elevene vet at de må «kjempe» litt for å komme inn på sitt førstevalg.

En av IOP-eleveneNy søknad1 En av IOP -elevene1 Hva skjedde med dem ???? Dette er 2 elever som jeg har brukt flere titalls timer på å veilede, møter med foreldre, ansvarsgrupper, møter med videregående skole, hospitering og besøk på vgs m.m. Dette for å forberede dem til å begynne på vgs. Jeg trodde helt til i høst at de var kommet inn på den skolen de hadde som sitt førstevalg, men dessverre nei. Hadde håpet at jeg kunne vært med i prosessen når de ikke kommer inn på sitt førstevalg og blir «plassert» på en annen skole / utdanningsprogram.