Min opplevelse som ungdomsskolerådigver til årets inntak 2015/16 Bra ??? Kan gjøres bedre ??? Problemer ?? Annet ?? Rosfjorden Alf-Arian Loshamn
Årets elever Slik søkte elevene ved FBUS 2015 /16 Antall elever: 49 hvorav 5 elever med egen IOP 4 «spesielle» elever FørstevalgAntall Studiesepes. E. SundtFarsund24 ElektroLista44 Design og håndverkLista11 TIPLista33 ByggLyngdal44 Helse og oppvekstLyngdal33 Studiespes. m/formgivingFlekkefjord33 Medier og komm.Kvinesdal11 Service og samferdselFlekkefjord11 KVS – IdrettLyngdal21 ToppidrettSand11 En av IOP-eleveneNy søknad1 En av IOP -elevene1
Hva gjøres i forkant for alle elever UTV undervisning 1 t/u i 8. og 9. klasse. 1 t/u fram til mars i 10. klasse. Mot slutten av 9. og i 10. klasse blir mye konsentrert om de forskjellige utdanningsprogrammene. Hospitering i vgs en dag i 9. og en dag i 10. kl Lokal utdanningsmesse med foreldre i 10. klasse. Obligatorisk ! Utplassering i 10.kl. 3 dager med dertil etterarbeid.
Hva gjøres i forkant av rådgiver Blir kjent med elevene allerede fra 8. klasse. Orienterer i klassene jevnlig. Interessetest i 9. og 10. klasse. Har individuell samtale med alle elever. – Tanker om fremtiden – Hva / hvor ønsker du å søke ? – Samsvarer dette med interessetesten ? Orienterer alle foreldre om vgs på foreldrekonferanser Oppfordrer foreldre / elever til å ta kontakt for mer info / rådgivning
«Spesielle» elever Elever med IOP eller elever som strever faglig/psykisk … Starter med forberedelse til vgs i 9. klasse (samtale elev – hjemmet – vgs) Besøker skoler og får orientering fra vgs. – Hva kan de tilby – Er dette noe for denne eleven? – Hospitering på skolen Gir informasjon til vgs og forbereder dem på hvem som vil søke hvor. Er med på overføringsmøter med elever som har IOP.
Søknad til VGS Alle elever søker vgs på skolen sammen med rådgiver. – God samtale med eleven – Sikrer at eleven gjør alt rett – Får kopi av søknaden, slik at jeg vet hvor de skal – Elevene får med kopi hjem av søknaden Alle søker i god tid, slik at de kan «angre». Kontakter foreldre der elever er i tvil.
Videre oppfølging. Dialog med vgs om søkerne før opptak. – Hvordan er søkermassen – kommer alle inn ? – Mulige elever som ikke kommer inn på førstevalg Dialog med vgs etter skolestart – Gir info om elever med spesielle behov – Møte med faglærere/kontaktlærere på vgs for orientering om spesielle elever – Hvor er «han eller hun» blitt av ?????
Hva ønsker jeg å ha bedre kontroll på som rådgiver Bedre kontroll på elever med IOP. Det er viktig å forberede dem på skolen de skal på. I dag er det usikkert for veldig mange. – Svake elever – Sosiale problemer – Asberger – …….
Hjelp fra fylket ? Alltid velvillig og hjelpsom når jeg henvender meg til dem. – Praktiske råd – Regler og rettigheter
Ønsker å få bedre orientering fra fylket Hvor er elevene havnet ? Bedre oppfølging i samarbeid med fylket på de elever som ikke er kommet inn på førstevalget. I dag ingen dialog her. Hvordan er det med dropout fra «min» skole ? – Her har jeg en mulighet til å se om jeg gjør en god jobb eller ei. – Hva kan gjøres bedre fra min side ? – Altså «statistiske» opplysninger
Ønsker Jeg vet at det er mange elever som søker «feil» – Faglig kompetanse (matte / elektro; gen.kunnskaper/ studiespes) – Interesse («følger» venner eller populære programfag) – Modenhet ( velger studiespes i stedet for yrkesfaglig med påbygg) Mulighet for minstekrav til å søke noen utdanningsprogram? – Spesielle fag – må ha 3 eller bedre i spesielle fag Ikke gjøre det så lett å komme inn på førstevalget – Bestemme antall elevplasser i god tid før inntak, slik at elevene vet at de må «kjempe» litt for å komme inn på sitt førstevalg.
En av IOP-eleveneNy søknad1 En av IOP -elevene1 Hva skjedde med dem ???? Dette er 2 elever som jeg har brukt flere titalls timer på å veilede, møter med foreldre, ansvarsgrupper, møter med videregående skole, hospitering og besøk på vgs m.m. Dette for å forberede dem til å begynne på vgs. Jeg trodde helt til i høst at de var kommet inn på den skolen de hadde som sitt førstevalg, men dessverre nei. Hadde håpet at jeg kunne vært med i prosessen når de ikke kommer inn på sitt førstevalg og blir «plassert» på en annen skole / utdanningsprogram.