1 Etterspørsel og tilbud av arbeidskraft etter utdanning 2010-2030 ved Ådne Cappelen, Hege Gjefsen, Marit Gjelsvik, Inger Holm og Nils Martin Stølen Statistisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi gir mennesker muligheter
Advertisements

1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
De økonomiske utsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 8/11-13 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er.
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Attføringsmessa 18. januar 2012
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Enkel Keynes-modell Lukket økonomi
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Ressursbruk i utdanning Internasjonale sammenligninger
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 1. juli Norges Bank 2 Foliorenten 1) 1) Tidspunktet for rentemøter er markert med kryss. Kilde: Norges Bank.
Norges Bank 1 Pengepolitikken og utsiktene for norsk økonomi Sentralbanksjef Svein Gjedrem Hammerfest 10. oktober 2005.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Basert på bidrag til NOU 2013:13 (Holden III-utvalget)
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Pengepolitikken i Norge Jan F. Qvigstad Forelesning ved BI oktober 2004.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
S. 1 Tilbud og etterspørsel Kjersti Steffenak Foto: Crestock.com.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Utviklingen av norsk yrkesutdanning
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Økonomiske utsikter for 2015
HMS-kort i Byggenæringen
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i 2015
Demografikostnader Luster kommune ( )
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Orientering om søkertall
Arbeidsmarkedet i Telemark Christine Vatne
Markedsrapport November 2017
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Unemployment and Employment
Unemployment and Employment
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Medio august 2006 Underdirektør Espen Paus Husbanken
Kompetanseutvalget (2017- )
9 Arbeidsledighet og konjunkturer
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

1 Etterspørsel og tilbud av arbeidskraft etter utdanning ved Ådne Cappelen, Hege Gjefsen, Marit Gjelsvik, Inger Holm og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå NTNUs Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) 14. august 2013

Framskrivinger av tilbud og etterspørsel for ulike typer arbeidskraft Oppdaterte og forbedrede framskrivinger for KD, AD, NHD og HOD Publiseres i en rapport i september 2013 Siste foreliggende publikasjoner: –SSB-Rapporter 39/2010 –Økonomiske analyser 3/2012 2

33 Hovedtrekk i beregningsopplegget Tilbud - MOSART –Framskrivinger under forutsetning om gitte (konstante) utdanningstilbøyeligheter –De som går av med pensjon, må erstattes Etterspørsel - MODAG –Demografisk utvikling for aktuelle brukergrupper betyr en del for enkelte utdanningsgrupper (særlig helse og undervisning) –Generell økonomisk utvikling påvirker næringsstrukturen –Grenser for mye offentlig sektor kan vokse (handlingsregelen), og usikkerhet om politiske prioriteringer –Mer bruk av utdannet arbeidskraft i alle næringer, men hvor mye?

Viktigste resultater 2013 Fortsatt klar økning i etterspørselen etter arbeidskraft med utdanning fra universitet og høyskole Også klar økning i etterspørselen etter arbeidskraft med videregående fagutdanning Den største utfordringen består i at for få gjennomfører videregående fagutdanning Også knapphet på lærere, og spesielt økende mangel på sykepleiere Etter hvert trolig redusert mangel på ingeniører og andre med realfagsbakgrunn Tilbudet ser ut til å vokse mer enn etterspørselen for høyere utdanning innen økonomi og administrasjon, samfunnsvitenskap, jus og humanistiske fag 4

55 Oppleggene gir ikke svar på hvordan eventuelle ubalanser blir motvirket Brukt som planleggingsmodeller er formålet nettopp å –Gi informasjon om hvordan utdanningskapasitet bør justeres –Gi råd i forbindelse med karriereveiledning Markedskreftene vil motvirke eventuelle ubalanser –Arbeidsgiverne vil sysselsette nærliggende typer arbeidskraft –Ubalanser kan påvirke relative lønninger –Ubalanser kan påvirke ungdoms utdanningsvalg

6 Etterspørselssiden (MODAG) Bruker ADMOD-versjonen av SSBs makroøkonometriske modell MODAG Sysselsetting og timeverk etter utdanning og næring fra nasjonalregnskapet (brudd i 2008) 5 utdanningsgrupper i hver næring som deles i tre grupper L=(GR, VA), M=VF, H=(HO, UN). For disse gruppene er det estimerte etterspørselsrelasjoner som avhenger av relative timelønnskostnader mv. GR og VA følger L med eksogene andeler til Tilsvarende for HO og UN i forhold til H. VF bestemt direkte i etterspørselssystemet

7 Internasjonal økonomi: forutsetninger Vekst i priser på verdensmarkedet som er med på å bestemme norsk importpriser: ½ prosent per år Råoljeprisen faller til ca 100 USD per fat fram mot Deretter uendret realpris (nominell vekst på 2 % årlig). Perspektivmeldingen har 97 USD i 2015 og uendret realpris Gassprisen er nominelt uendret fra 2012 – fallende realpris Pengemarkedsrenten i euroområdet øker fra ”0” i dag til 4 % fra og med 2018 Nominell avkastning på SPU i utenlandsk valuta er 5,5 % fra og med 2013 (3,5 % realavkastning som i historien)

8 Forutsetninger: Finanspolitikk Oljekorrigert budsjettbalanse i tråd med handlingsregel –På lang sikt spiller konjunkturjustering ingen rolle Litt lavere reelle skatter fra så konstante Trygder og stønader basert på MOSART og indeksering av G med lønnsvekst fra MODAG (noen små avvik…) Høyt nivå på investeringer i offentlig forvaltning (infrastruktur) pluss militære kampfly for vel 60 mrd.kr. Konsumet i off. forvaltning i tråd med Perspektivmeldingen. Konsumet i off. forv. øker i takt med underliggende vekst i BNP Fastlands-Norge, om lag 2-2,5 % årlig

9 Petroleumssektoren: investeringene faller fra 2018 og produksjonen fra 2022 (tall i 2010-priser)

10 BNP F-N øker med 2 % årlig etter en forventet oppgang til fram til Svak vekst fra pga oljesektor. Fallende vekst i arb.styrken

11 Endring i sysselsettingsstruktur: mer tjenester stabil industri mindre primær, olje og bygg

12 Nedgang for Grunnskole, stabil videregående allmenn, økning for videreg.fagutd. samt U&H

13 GRK og VA faller i andel VF og HO øker en del mens UN øker moderat

14 Litt høyere ledighet og mindre forskjell mellom ledighet for VA og GRK

15 Litt fallende lønn for VF ellers stabilt. Gruppespesifikk ledighet spiller inn

16 Etterspørsel etter utdanningsretninger Nye data , sysselsetting etter utdanningsretning og næring Data for sysselsetting av personer med ulike utdanninger i næringer ( ) fra forrige runde er grunnlag for framskrivinger Andelen utvikler seg prosentvis som i forrige runde Nye fremskrivinger for utdanningsandeler innen et utdanningsnivå sammenstilles med nye fremskrivinger for utdanningsnivå fra MODAG – på næringsnivå Riktig med videreføring av trender?

17

18

19 Videreføring av trender? Da får vi en nedgang i antall sivilingeniører og en stor økning i antallet med økad Vi har overkjørt denne trendutviklingen i noen store næringer ved å bremse økningen i økad og stoppe nedgangen i andelen sivilingeniører Vi har ikke gjort noe på lavere nivå – men det kan være rom for å stoppe nedgangen i ingenører i industrien og senke andelene med økad på lavere nivå

20

21

22

23

24 Tilbudssiden Mikrobasert framskrivningsmodell for befolkning og arbeidsstyrke etter utdanning (MOSART) –Datagrunnlaget er registerinformasjon om fullført utdanning kalibrert mot aggregerte data og SSBs befolkningsframskrivinger  Utgangsår 2010  Befolkningsframskrivinger 2012 Framskriving av ungdoms utdanningsvalg kombinert med yrkesdeltaking og pensjonering –Overgangssannsynligheter: Gitt demografiske kjennetegn modelleres sannsynligheten for:  Gå inn i utdanning  Valg av utdanningsretning  Forbli i utdanningen  Fullføre utdanningen –Overgangssannsynligheter basert på observasjoner

25 Ulik utdanningsdefinisjon for tilbud og etterspørsel Kravene til utdanning har økt, og utdanningsdefinisjonen ble skjerpet i 2006 Hvordan tilbakeregne for de som har fullført utdanning tidligere? Etterspørselssiden – arbeidsmarkedsperspektiv –Inkludere en del med tidligere utdanning innen feltet selv om de formelt sett ikke oppfyller nivåkravene Tilbudssiden (MOSART) – Streng definisjon Skaper litt usikkerhet når tilbud og etterspørsel sammenholdes til tross for kalibrering 25

26 Befolkning etter utdanningsnivå 26

27 Tilbud og etterspørsel etter utdanningsnivå 27

28 Elektrofag, mekaniske fag og maskinfag 28

29 Bygg og anleggsfag 29

30 Andre tekniske fag og håndverk 30

31 Ingeniører 31

32 Sivilingeniører 32

33 Andre realfag, lavere grad 33

34 Andre realfag, høyere grad 34

Sum ingeniører og realfag 35

36 Økonomi og administrasjon - videregående 36

37 Økonomi og administrasjon – høyskole, lavere grad 37

38 Økonomi og administrasjon – høyere grad 38

39 Samfunnsfag – lavere grad 39

40 Samfunnsfag, høyere grad 40

41 Humanistiske fag, lavere grad 41

42 Humanistiske fag, høyere grad 42

43 Lærere, lavere grad 43

44 Pleie og omsorgsfag, høyskole 44

45 Andre helsefag, høyskole 45