Hvordan tilrettelegge for å trygge flyktninger og forebygge psykososiale problemer Ved Anne Cecilie Johnsen Psykologspesialist.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Psykiske utfordringer ved MS
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
- roller og forventinger
Reaksjoner på krig og flukt (hos voksne) IMDI
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Traumebehandling i sykehusavdeling
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Krisepsykiatri. Gjennom lovverket er kommunene pålagt å hjelpe mennesker i krise Kommunale kriseteam, består av bl.a. prest, fastlege, politi, helsesøster.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
MILJØTERAPI VED DEPRESJON KONSTITUERT AVDELINGSSYKEPLEIER HILDE KJØNIGSEN ALDERSPSYKIATRISK AVDELING, VARDÅSEN, POST B-NORD.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
 Forpliktelser og utfordringer  Den livsviktige leken  Hvordan virker hjernen?  Toleransevinduet  Minner, eller miner?  Følelsesregulering  Språk/emosjonelt.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Pårørende.
I møte med pasienten Bilde fra Google..
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
24 november 2017 Elisabeth Wold
Erfaringer med studenter
1 Egenomsorg og helse.
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Lytteforståelse Rammeverket
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan tilrettelegge for å trygge flyktninger og forebygge psykososiale problemer Ved Anne Cecilie Johnsen Psykologspesialist

Bakgrunn Psykologspesialist Jobber til daglig i Oslo som individualterapeut i privatpraksis, bl.a. med flyktninger Erfaring fra flyktning-og traumefeltet: -Senter for krisepsykologi, Oslo, -Prosjektstilling i vestfoldpsykiatrien: Øke fokus på innvandrerhelse Migrasjonshelsesenteret i Tønsberg -SOHEMI Helsedirektoratet

Temaer Om flyktningers psykiske helse Om trygghetskapende tiltak i terapirommet og ytre strukturer Om sekundærtraumatisering; ivaretakelse av ansatte Samarbeid mellom institusjoner

Når situasjoner kommer ut av kontroll Trandum: sivilombudsmannens rapport. Busstragedien PSYKIATRISK UNDERSØKELSE

Hvordan er det på innsiden? Psykiatrisk/psykologisk kartlegging Bevissthetsinnhold Hva har du opplevd? Hva har skjedd med deg? Hvordan har du det? -Viktig for at personen skal føle seg ivaretatt, noen bryr seg - Nødvendig for å kunne få kunnskap om hvem som er her. Vi trenge å vite hvem som er alvorlig syk - De som har vært offer for fengsling og tortur, og alvorlig brudd på menneskerettighetene skal ha behandling i flg FN.

Skille mellom lettere psykisk stress og alvorlig psykisk lidelse Migrasjonstress: savn, tap, mangel på kontroll. Har de fleste i større eller mindre grad. -Søvnforstyrrelse, mareritt -konsentrasjonsforstyrrelse -lettere depresjon og angst Alvorlig psykisk lidelse. Som følge av traumatisering og/eller andre forhold. -Psykoser -alvorlig dissosiasjonsforstyrrelser -personlighetsforstyrrelser

Overveldende og skremmende opplevelser Kommer fra krigsherja land Opplevd i hjemlandet: krigssituasjoner, ødelagte hjem, tap av nære, voldtekt, fengsling, tortur, tvangsgifte Opplevelser under flukt Eksilsituasjon: midlertidig bosted, venting, arbeidsløshet, tap av hjemland, familie, kultur

TRAUME Oppleve hendelse som de fleste ville reagere på. En situasjon hvor eget liv står i fare og/eller livet til noen som står personen nær For mange er det møte med død, trussel om død PTSD : Kriterier for diagnosen: -Katastrofal hendelse -Gjenopplevelse (flashback) -Forhøyet fysiologisk aktivering -nummenhet/unngåelse -søvnvansker/mareritt -depresjon/angst -dissosiasjon

Hva skjer i hjernen?

SYNLIG FORANDRING

stress frykt angst Stress: refererer til kroppen. Kroppen er overaktivert. Som er et av kjernekriteriene i diagnosen PTSD. Frykt: redd for noe du vet hva er: Folk i uniform, mørket, avslag, framtiden Angst: Kroppen er redd, men ikke klart hva redselen refererer til. Angsten er uttrykk for følelser som er for vanskelig til å kjenne på: skyldfølelse, skam, selvforakt, sorg, sinne

t

Ytre tegn på PTSD og dissosiasjon Uro/nervøsitet Følelsesmessig «flat», mimikkfattig, tilbaketrukken Irritabel, eksplsivt raseri, utagerende Glemsom/ukonsentrert Lærevansker Søvnforstyrrelse/mareritt Sover med lyset på Alkohol/medikament avhengighet Dissosiasjon: Vandring, hull i hukommelsen, glemmer, fjern

DISSOSIASJON

Dissosiasjon Spalting av deler av bevisstheten som naturlig hører sammen som følge av frykt og stress Skjer når vi blir overveldet av en potensielt traumatiserende hendelse Eks: Etter katastrofer sier den rammede ofte: Det var som en drøm, ikke virkelig. Hendelsen oppleves som en film, noe fjernt Mister kontakten seg selv….et stort tap

Skam og skyld Voldtekt Skyld i at slektninger blir drept pga egen politisk virksomhet Overlevelsesskyld Skammen over å være utenfor, være annerledes, være syk

Psykisk helse etter innvilget opphold og bosetting Situajonsbestemte plager:, isolasjon,savn og ensomhet kan gi dårlig søvn, smerter, uro, frykt og irritasjon, Krevende å lære koder i fremmed kultur, lære språk, når det ofte er omfattende psykiske plager. Dette gjelder særlig de som er Plager som skyldes forhold og opplevelser før og/eller under flukt Innvilget opphold og bosetting kan føre til bedring, men også forverring Sorg kan oppleves verre enn før etter bosetting

TRYGGHETSSKAPENDE TILTAK -Behovet for trygghet - terapirommet: stabilisering og bearbeiding i terapi - skolen, på mottaket, i søknadsprosessen, i returprosess -Ritualer -Aktivitet -Fare for sekundærtraumatisering og ivaretakelse av terapeuten -Samarbeid mellom instanser

Trygghet Hva skaper trygghet i våre liv? -helse, familie, venner, jobb, bosted -for flyktningen er det meste av dette rasert. Trygghet og vennlighet bør gå som en rød tråd i alt vi gjør i flyktningarbeid

I terapirommet Vennlighet -Fortelle historien -Få opplevelsen av å bli lyttet til Teraputen jobber med å kjenne sin egen vennlighet og ro Bevisstgjøre seg egne følelser som bli satt i gang

I terapirommet Stabilisering -Få kontroll på forstyrrende, ufrivillig gjenopplevelse -Pusteteknikker. Yoga og meditasjonsøvelser -Få hjelp til å få kontakt med kroppen, massere, kjenne etter -Vekke sansene: få hjelp til å bli oppmerksom på rommet, lukter, syn, hørsel -Ikke utsette seg for nye inntrykk på TV, film for å forebeygge mareritt - Bevisstgjøre seg triggere

Sekundær traumatisering: sjokkert, rørt og rammet Sekundærtraumatisert: Få noen av de samme symptomene som den traumatiserte. Aktivert, stresset, bilder setter seg fast Blir engasjert Overinvolvering: følelser og angst smitter Føler på utilstrekklighet, skyld hjelpesløshet: særlig i møte med de som ikke har opphold, får opphold, blir returnert

Faresignal Tar med jobben hjem Jobber mye overtid/i helger Får tegn på stress: hjertebank, vansker med søvn, muskel/skjellettplager, irritabel, gråter lettere Orker ikke flere historier Lei av jobben

Forebygge sekundærtraumtisering Ivareta de som jobber tett på flyktninger -ikke bare jobbe med alvorlig traumatiserte flyktninger. Gjøre andre ting Ikke jobbe alene, den eneste som jobber med flyktninger Må være anledning til å drøfte saker Møte regelmessig andre som jobber med dette Psykoedukasjon om tegn på sekundærtraumatisering I arbeid med pasienten: regulere avstand-nærhet selvomsorg

På mottaket Psykoedukasjon i forhold til symptomer som søvnløshet, uro, mangel på konsentrajon, irritabilitet Veiledning for de ansatte Undervisning til mottaksansatte Arenaer på mottaket for fellesskap, muligheter for å kunne åpne opp noe Aktivitet

Skole og barnehage, introduksjonsprogram Vær oppmerksom på symptomene: Uro, erunese, tilbaketrekning, lærevansker, oppfarenhet og utagering. Flyktninger viser samme symptomer som andre barn når de er stresset og i sorg, følelsesmessig forvirret Ta kontakt med andre instanser i hjelpeapparatet for å fange opp: Helsesøster, PPT, barnevern.

Ritualer Hvilke faste ritualer er det mulighet for å skape i lokalsamfunnet? Kirken Feiring av merkedager Deltakelse på norske markeringer Føle seg inkludert

Kultursensitivitet Det bør være et flyktningteam i alle kommuner tilknyttet dps og eller kommunepsykiatrien Vi har for lite spesialist kompetanse på denne gruppen

TOLK er nødvendig Bruke offentlig godkjent tolk Kvalitetsikre tolken Bruke tid på undervisning i tolkebruk

Samhandling Behandling i spesialisthelsetjeneste Kommunehelsetjenesten Veiledning/undervisning fra spesialisthelsetjeneste Rettigheter Flyktningteam

Arbeid med flyktninger vil forandre klinikeren Berikende å jobbe med flykninger verdigrunnlag Avgrunn mellom norsk velstand og flyktningenes situasjon Takknemlighet

SYRISKE FLYKTNINGBARN HILSER