Fremme læring og utvikling! God læring og utvikling gror best der det er trygghet og trivsel.
Valg av klassekontakt/varamann Forventninger fra foresatte til skolen Klassemiljø- sos.komp.- klasseregler Fokus på basisfag Lekser, leseskjema, ukeplaner og ukeprøver/periode Læringsstrategier Saker fra kontaktlærer Eventuelt
Klassekontakt Varamann Velges for to år om gangen Referent
Forventninger fra foreldre til skolen
Samarbeid - dele, hjelpe, følge regler Selvhevdelse – be om hjelp og informasjon, ta egne standpunkt, aktør i eget liv og brikke i andres Selvkontroll – tilpasse seg fellesskapet og ta hensyn til andre, vente på tur, inngå kompromiss Empati - vise omtanke, respekt for andres følelser og synspunkter Ansvarlighet – respekt for egne og andres eiendeler og arbeid (dette bygger på tillit)
1.klasse Samarbeid: Følge regler og beskjeder Hjelpe andre Selvhevdelse: Si noe høyt i klassen Tørre å be om hjelp Selvkontroll: Vente på tur Takle at noen bestemmer over meg Empati: Være en god venn Si hyggelige ting til andre Ansvarlighet: Behandle egne og andres eiendeler og arbeid med respekt Holde det ryddig i garderoben Rydde etter deg 2.klasse Samarbeid: Dele med andre Jeg har det ryddig i tingene mine Selvhevdelse: Vise noe en er flink til Delta i opptrinn utenfor klassen Selvkontroll: Gi andre ros Ikke la sinne gå utover andre Empati: Godta at vi er forkjellige Ansvarlighet: Gi beskjed til en voksen om noen er slemme med andre Respektere andres eiendeler og arbeid 3.klasse Samarbeid: Jobbe sammen med 2 eller flere Selvhevdelse: Be om informasjon Ta egne valg Selvkontroll: Lytte til andre Sitte stille på fellessamlinger Empati: Respektere andres følelser Være en god venn Ansvarlighet: Utføre praktiske ansvarsoppgaver Gi beskjed til en voksen når noe dumt skjer med andre 4.klasse Samarbeid: Følge regler og beskjeder Takle å danse med andre Selvhevdelse: Ta iniativ til f.eks lek Selvkontroll: Gi seg for et flertall Opptre/oppføre seg som forventet i gitte situasjoner Empati: Godta ulikheter Forstå at andre kan bli lei seg Ansvarlighet: Ansvar for at alle trives Ta konsekvens av egne handlinger
Sosial kompetanse ( Mitt valg) Veiledningssamtaler Klasseregler (felles regler og konsekvenser) Ekstra voksen ved behov Voksenstyring
Velkommen Dag-dato –mnd Oversikt over hva som skjer i løpet av dagen
MandagTirsdagOnsda g TorsdagFredag Norsk 1.trinn Mona Negra Ny lyd Bibliotek Matematikk 1.trinn Mona Negra FRINorsk 1.trinn Mona Negra Ny lyd Matematikk 1.trinn Mona Negra Høytlesing/regnefortelling – min. Friminutt – min. KRLE 1 og 2.trinn Trine Merete Negra Høytlesing Naturfag 1og 2.trinn Mona Negra Høytlesing Samfunnsfag 1og 2.trinn Trine Merete Negra Høytlesing Kunst og håndverk 1. og 2.trinn Mona, Geir Mat Friminutt – min. Matematikk 1.trinn Mona Negra Norsk 1.trinn Mona Negra Stasjoner Veiledet lesing Engelsk/Matematikk 1.trinn Mona Negra Norsk 1.trinn Mona Stasjoner Veiledet lesing Friminutt Frukt – min. Kroppsøving trinn Brynjulf, Line KRLE/Engelsk 1 og 2.trinn Trine Merete, Mona Negra Norsk 1.trinn Mona Veiledet skriving Kroppsøving/Musikk trinn Brynjulf,
Norsk Jeg kan bokstavene og lydene U-u, B,b-V-v, N,n| (lytte ut lyden i ord, finne ytte ut lyden i ord, finne bokstavene i tekst, forme og skrive bokstaven – både stor og liten bokstav) Jeg trener på å bruke begrepene rett linje, nedover, bortover, loddrett, vannrett Jeg kan bruke egne kunnskaper og erfaringer til å forstå en tekst Jeg kan fortelle om bilder Jeg kan lytte og gi respons til andre i samtaler Jeg kan fortelle om opplevelser og erfaringer Jeg kan sette ord på egne følelser og meninger Jeg kan bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster Matte Jeg kan tallsymbolene 1,2 og 3 (gjenkjenne mengden, vise hvor mange med for eksempel fingre, klosser o.l, skrive tallene riktig) Jeg kan tallene til 10 i rekkefølge Engelsk Trening i å telle muntlig Lære fargen blue, green og yellow Lære utrykket ”goodbye”
Norsk – helhetlig leseopplæring Matte Engelsk
Veiledet lesing Lyd – bokstavinnlæring Språkleker Veiledet skriving Høytlesing Bibliotek Egenlesing/fritidslesing
Matematikk Tallene 0-20 Engelsk Rim, regler, sanger
Før lesing BO Veiledet lesing Lage/tegne tankekart
Feiring av gebursdag Sosialt i klassen Årsplanene blir lagt ut på hjemmesiden vår Telefonnummer – meldingsbok Referat fra foreldremøte sendes hjem og blir lagt ut på hjemmesiden
Foreldremøte Klassekontakt: Liv M. Asbjørnsen Varamann: Siv Vigemyr Referat foreldremøte Forventninger: -trygt, mobbefritt -læring av bokstaver -forutsigbarhet i planene -bli tatt vare på i overganger, bhg/skole -en kjent voksen ute-viktig i overganger Leseskjema -blir gjennomgått hver tirsdag og torsdag -før lesing BO (bilde og overskrift)
Feiring av bursdager alle sammen ikke så lenge hutets regler som gjelder beskjed om en kommer-Lojalitet i forhold til å komme i bursdager spill og film-aldersgrense tak for gaven, 50-80kr foreldre velkomne laktoseintoleranse-Sindre, Kristian Sosial i klassen Bruke klasserommet/spillekveld og kveldsmat Referent: Liv M Asbjørnsen