1 Samisk tradisjon – friluftsliv i praksis Forum for friluftsliv i skolen Troms fylkeskommune, Universitetet i Tromsø og Norsk leirskoleforening Trondheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Advertisements

Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
1 Ernæring NETTVERKSSAMLING mars 2009 Toril Skoglund.
Hva finnes av tobakksforebyggende arbeid i Troms? Handlingsplan for folkehelse i Troms Partnerskap for folkehelse i Troms På fylkesnivå: Fylkeskommunen,
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Den Fysiske Skolesekken
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Bokbusser i Troms Bokbuss fra kulturminne til satellitt. De mobile bibliotektjenestenes framtid Birgit Larsen.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Presentasjon av nytt bestillingssystem for Kurs i utdanningsprogram.
Ungdomstrinn i utvikling
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Den fysiske skolesekken Fysisk aktivitet i natur og nærmiljø - for skoler og SFO i Trøndelag a) Tema b) Kurs c) Foredragsbank d) Nettside
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Språk og språklig fordypning
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Organisering og arbeidet i kommunene
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Forum for Sandnes som sunn by Gramstad 11. November 2014.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
Folkehelsekonferansen 2015 Det nære friluftsliv Folk i friluft! Hvordan kan kommunene tilrettelegge? Morten Dåsnes daglig leder Friluftsrådenes Landsforbund.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Nytt fra barnehageområdet Barnehageforum Ny St. melding våren 2016 Ny Rammeplan fra 2017 UDIRs støtteressurser:
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV FNF AKERHUS – HVEM ER VI EGENTLIG? v/ Maria R. Tesaker Fylkeskoordinator FNF Akershus REGIONAL PLAN FOR FYSISK AKTIVITET,
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP, FORDYPNING BARN OG UNGE PRAKSISDAGER HØSTEN 2016.
Kompetanse for mangfold
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Mars på Pytten Tiden som gikk: Tidlig sett: Tiden som kommer:
Ny ordning for Utviklingssentrene
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Helsefremmande arbeid ved Bjørgvin DPS
Skolebasert kompetanseutvikling
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
Lærings- og mestringskurs Lungesykdommer
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Lærings- og mestringskurs Lungesykdommer
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Foreldreundersøkelsen 2018
Utdanningssystemet sitt årshjul
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Torbjørn Evanger Daglig leder AJA
Samfunnsøkonomiske verknad av friluftsliv Vista Analyse presenterer sin rapport 6. desember kl 9.00 – på Friluftslivets hus i Bergen Vista Analyse.
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

1 Samisk tradisjon – friluftsliv i praksis Forum for friluftsliv i skolen Troms fylkeskommune, Universitetet i Tromsø og Norsk leirskoleforening Trondheim 15. april 2010

2 Samisk tradisjon – friluftsliv i praksis - bakgrunn: Samarbeidsavtale med Sametinget Folkehelseplaner Forum for friluftsliv i skolen Læring i friluft K06

3 Tverretatlig samarbeid Troms fylkeskommune Fylkesmannen Statskog Halti nasjonalparksenter Universitetet i Tromsø Samisk høyskole Norsk leirskoleforening Troms Turlag Lokale ressurspersoner Landsforeningen for fysisk fostring Midt-Troms friluftsråd

Hvorfor samisk tradisjon? Etter flere kurs med tema friluftsliv meldte behovet seg for kunnskap om samisk tradisjoner, knyttet til praktiske aktiviteter. 4

Kurs høsten 2009 Nordreisa, kurs på gammetunet Samarbeid med Samisk høyskole og lokale reindriftssamer God påmelding – venteliste Vellykket kurs, som vi utvikler videre – Den naturlige skolesekken 5

Kurset ”Samisk tradisjon – friluftsliv i praksis” Avgrensing –Reindriftssamer, sjøsamisk –Knyttet opp mot praktisk arbeid –Bærekraftig bruk av naturen 6

7

Kursserie i tre deler: Høstkurs OnsdagTorsdagFradag Etablere lavvoleirLivet i lavvoVi lager asttahat BålGarving av skinnHøsting og bearbeiding av sennegress MatlagingBærMedisinplanter Samisk kultur og barneoppdragelse Bål og matlagingRein som ressurs Fletting av båndBål og mat Historiefortelling/sagn Oppgaver/arbeidsmåter (aksjonslæring, nysgjerrigper) Hjemme: Mellomarbeid 8

9

Mellomarbeid: Lærerne skal gjennomføre praktiske friluftslivsaktiviteter på sin skole, -knyttet til samisk tradisjon i K06. Lærerne skal evaluere dette arbeidet, og gjøre det presentabelt for andre. 10

11

Vinterkurs OnsdagTorsdagFredag Samling på turlagshyttaDe åtte årstideneLasso – lage og bruke På ski, rype og snarefangst VinterbeiteSnø/ værtegn MatlagingIsfiskeSamisk mat Tilbakemelding – mellomarbeid Samisk matOppsummering Sy skinnpose/kaffepose StjernehimmelenHjemme: Mellomarbeid 12

13

Vårkurs OnsdagTorsdagFredag Etablere lavvoleirRoingPresentasjon av mellomarbeid av kursdeltakerne – de gode eksemplene UrterFiskeUtstilling av produkter som er laget på kurset Bål og matlagingTau/reipOppsummering, evaluering, avslutning Tilbakemelding - mellomarbeid Bål og matlaging Historie, sagn, joik Nettverk 14

Til kurset er det utviklet: Bakgrunnsstoff med kildehenvisninger Aktivitetsark, med forslag til aktiviteter, arbeidsmåter, utstyr, basiskunnskap 15

16