HVERDAGSREHABILITERING T RYSIL KOMMUNE Omsorgssjef Britt Støa og ergoterapeut Barbara Koller Gjøvik januar 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hverdagstrening i Bydel Sagene
Advertisements

Kartlegging og overføring av pasienter med rehabiliteringsbehov fra sykehuset til kommunehelsetjenesten.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
AVLASTNING Melhus
Hverdagsrehabilitering
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Hverdagsrehabilitering
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Hjelp til selvhjelp Bydel Grünerløkka
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Hverdagsrehabilitering
Meldingsløftet i Hitra Kommune
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Dagens tjenester til personer med demens i Asker kommune
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
Hverdagsrehabilitering
Demensteam Lier Kommune
Veien videre for den slagrammede
Erfaring med eldre brukere og rehabilitering
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Hverdagsrehabilitering -et samarbeidsprosjekt
Prosjekt Hverdagsrehabilitering Larvik kommune
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Hverdagsrehabilitering
KS - Hverdagsrehabilitering i norske kommuner
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Hverdagsrehabilitering i Sarpsborg kommune
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Fremme helse og forebygge sykdom
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Samspill Oktober  Politisk bestilling; Sandefjordsmodell inspirert av Fredericia / Østersund kommuner  Forarbeid-prosjektplan juni 2012.
Hverdagsrehabilitering – lengst mulig I eget liv i eget hjem Åse Bente Mikkelborg.
Hva var bra, og hva ville vi gjort annerledes? Hjemmerehabilitering.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
SELVSTENDIGE ELDRE. BEHOV: Hvordan kan brukere av hjemmesykepleien stå opp når de selv ønsker?
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Hverdags-rehabilitering
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Saksbehandling og rehabilitering i Larvik Kommune
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Videreutvikling og systematisering av aktiv omsorg for eldre i sykehjem/omsorgsbolig Saken ble første gang beh i kom. 26/10 da Ut ble valgt som saksordfører.
Frisklivssentralen i Surnadal
Rehabilitering på tvers av nivå i helsetjenesten
Hydrocephaluspoliklinikken
Disposisjon: Kort presentasjon
Koordinator kartlegger Pasienten/pårørende møter den frivillige
Hverdagsrehabilitering
Hverdagsrehabilitering i Nome
KOORDINERENDE ENHET v/ Ragnhild Vignes
HVERDAGSREHABILITERING Gir hverdagsmestringmål
Grenseregionalt Forum 2017
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
KS-frokost Hverdagsrehabilitering
Oslomodellen i støpeskjeen
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Hverdagsrehabilitering: hvor er vi i dag?
Utskrift av presentasjonen:

HVERDAGSREHABILITERING T RYSIL KOMMUNE Omsorgssjef Britt Støa og ergoterapeut Barbara Koller Gjøvik januar 2016

Innbyggertall per : ( i høysesong) Areal: km2 (dvs. 1,5 ganger så stort som Vestfold fylke) Kommunesenter: Trysil sentrum (Innbygda) Lever i spenningen mellom skogsbygd og internasjonal destinasjon

Befolkningssammensetning Kriteriedata IS 2012 med folketall per IS 2013 med folketall per IS 2014 med folketall per IS 2015 med folketall per IS 2016 med folketall per IS 2017 med folketall per IS 2018 med folketall per Innbyggertall i alt Innbyggere 0-1 år (fra 2013), tidligere 0-2 år Innbyggere 2,5 år (fra 2013), tidligere 3-5 år Innbyggere 6-15 år Innbyggere år Innbyggere år Innbyggere 0-17 år Innbyggere år Innbyggere år Innbyggere år Innbyggere år Innbyggere 90 år og over

M ÅL FOR H JEMMETJENESTEN Et meningsfylt liv i eget hjem Sikre innbyggerne nødvendig omsorg og helsehjelp av god kvalitet Tilrettelegge for mest mulig selvstendige livssituasjoner

F ØRSTE TANKE Presentasjon fra Danmark i Fagbladet våren 2012 Fagbladet for ergoterapeuter forsommeren 2012 Uavhengig av hverandre

F ORANKRING Informasjon til hovedutvalgets medlemmer i mai 2012 KS vedtak i juni 2012 Beskrevet i budsjettdokumentet for 2013 som en større del av en organisasjonsendring i tjenesten

ORGANISERING Prosjekt Prosjektgruppe Arbeidsgrupper Informasjon Organisering Saksbehandling Styringsgruppe Forskningsprosjekt – prosjektet ble forlenget tilsvarende

E RFARINGER FRA ANDRE - V OSSTUREN Tur til Voss i okt/nov personer – bred involvering Ledelse Tjenestekontoret Ergoterapeut Sykepleiere Fagarbeidere Tillitsvalgt o Erfaringskonferanser

MANDAT Prosjektbeskrivelse Målgruppe og effektmål Resultatmål Milepæler Budsjett

INFORMASJON Første informasjon til hovedutvalgets medlemmer i mai 2012 Fellesmøte for alle ansatte i hjemmetjenesten – høsten 2012 Folkemøte i april timers informasjon til ansatte i hjemmetjenesten v/Nils Erik Næss Lokalpresse Informasjonsfolder

OPPLÆRING «Ildsjeler» i hjemmetjenesten Ca 25 ansatte fikk 6 timers internundervisning i emnet hverdagsrehabilitering Opplæring/informasjon under morgenrapport Hverdagsmestring som tankesett/ideologi

SAKSBEHANDLING Enkeltvedtak Helsetjenester i hjemmet i form av HR Tidsbegrenset på 10 uker Viser til rehab.plan i vedtaket, samt COPM Sluttevaluering - ordinære hjemmetjenester - avslutning av oppdrag

FLYTSKJEMA o Beskriver hele prosessen med ansvarsfordeling o Søknad o Hjemmebesøk o Saksbehandling o Kartlegging o Rehabiliteringsplan o Gjennomføring og evaluering o Avslutning o Oppfølging etter endt oppdrag

TRYSILMODELLEN ( - PLAN FOR INNFØRING ) Innføringsmodell Startet i avdeling 1 Maks to brukere samtidig i en begrenset tid Utvidet til flere brukere i avdeling 1 før man startet i avdeling 2 Endring av kriterier undervegs

Utarbeide rehabiliteringsplan Daglig trening i følge rehabiliteringsplanen Veiledning av ergo/fysio/sykepleier Ukentlige møter, kval.sikring, justering av rehab.plan Ergo, Fysio, Hjemmetjenesten Evaluere etter 10 uker. Om behov for nytt vedtak, Vanlig hjemmetjeneste Kartlegging etter 6 mnd Vurderingsbesøk Ergo / fysio Tjenestekontor Kartlegging Ergo / fysio/ sykepl. COPM / SPPB / Iplos Henvendelse fra: Hjemmetjenesten, Fysio-ergorterapi, tjenestekontoret, andre Tjenestekontor / Koordinerende Ergoterapeut Avslag Ordinære hjemmetjenes ter Sosialt/ frivillighet Avslutter/ selvstendig Tidsbegrenset vedtak 10 uker

H VEM JOBBER MED HR I PROSJEKTPERIODEN  Ordinær hjemmetjenesten  50% ergoterapeut  20% fysioterapeut fra 2014

H VEM HENVISER ? Avdelingene hjemmetjenesten Fysio- og ergoterapeutene Tjenestekontor - sykehuset Rehabiliteringsavdelingen Lege

V URDERINGSBESØK Utføres som oftest av ergoterapeut Opplyser om prosjektet - folder Fysioterapeut kan trekkes til MI Inkluderings- ekskluderingskriterier Tilbakemelding til tjenestekontor

INKLUDERINGSKRITERIER o Brukere i alle aldre som risikerer eller har funksjonsnedsettelse i minst en aktivitet i hverdagen o Brukere som er motivert og forstår instrukser o Brukere som har samtykkekompetanse o Brukere som bor hjemme o Utskrivningsklare pasienter fra sykehus eller døgnrehabilitering med behov for oppfølging hjemme

E KSKLUDERINGSKRITERIER Brukere som har behov for langtidsopphold på sykehjem Brukere uten rehabiliteringspotensiale, f.eks terminalt syke, personer med demens og langtkomne degenerative sykdommer Brukere som har behov for døgnrehabilitering på institusjon

Vedtak 10 uker - tilpasset forskningsprosjektet Uten tidsangivelse av timer per uke Oppstartdato er 1. kartleggingsdag

K ARTLEGGING o COPM o SPPB o IPLOS o Praktisk observasjon

Mål: Gå til butikken, kle på seg og stelle seg, dra søppeldunkene ned og opp fra veien, bli trygg til å gå med rullator/uten rullator, drikke nok, gå tur ute på stien

S AMARBEIDSARENA Fysioterapeuter Hjemmetjenesten Tjenestekontoret Koordinerende ergoterapeut

Å RSAK FOR BEHOV FOR HR Lårhals- og ankelbrudd Svekket allmenntilstand – fallering Andre operasjoner Hjerneslag Kompresjonsbrudd rygg

M ÅLSETTING FOR T RYSIL KOMMUNE HR bidrar til at Trysil kommunens innbyggere får god helse- og omsorgstjenester i tråd med individuelle mål, slik at de lengts mulig kan være selvhjulpen i dagligdagse gjøremål. Delmål:

Antall deltagere i prosjektet per oktober 2015 o 26 bruker 21 kvinner 5 menn o Gjennomsnittsalder 83 år >

O PPSUMMERT RESULTAT Måloppnåelse COPM Utførelse / tilfredshet Bistandsbehov IPLOS SPPB Innsatstimer: start10/12 u6 mnd 3,4 /3,87,2 / 7,37,1 / 7,2 start10/12 u6 mnd 2,42,02,1 Før start 10/12 u6 mnd 10,7 t5,8 t5,7t start10/12 u6 mnd 4,25,76,8

M ÅL OG RESULTAT SÅ LANGT ETTER 10 UKER Prosjektmål Etter 10 uker Etter 6 mnd

E RFARINGER Funker bra hos personer med lettere kognitiv svikt Informasjon om tidsbegrensning Valgte brukere med mye hjelpebehov i starten Generelt krever vi lite fysisk av eldre E-melding til fastlege

F ORBEDRINGSPOTENSIALE o Finne egnede brukere o Komme fort i gang o Informasjonsutveksling med hjemmetjenesten o Involvere primærkontakter mer o Involvering pårørende o Vri fokus enda mer på aktivitet vs trening o Evaluere/ avslutte tjenester o Færre personal hos samme bruker

S UKSESSKRITERIER Ledelsen positiv innstilling til HR En som koordinerer, pådriver COPM skaper motivasjon HR på arbeidslisten til hjemmetjenesten Fyiso- og ergoterapeut hos bruker 1 x uken

P OSIVTIVE BIVIRKNINGER o Unngå institusjonsopphold rehab/korttid o Tilbaketrukket søknad om rehab.opphold o Tilbaketrukket søknad om trygghetsalarm o Holdningsendring og utvikling av mestringskultur hos ansatte i hjemmetjenesten – overføring til andre brukere ikke HR

Takk for oppmerksomheten!