1 Konkurransebegrensende samarbeid advokat Jonn Ola Sørensen 6. november 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Beret Sundet Bugge, Arentz-Hansen & Rasmussen
Advertisements

Kryss-subsidiering og andre feller
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Konkurranse og samarbeid
Unngå brudd på konkurranseloven
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Velkommen til tilbudskonferanse Digitale læremidler.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
§12 i vannforskriften
Vannskuterforvaltning KS
Innsyn og adgangsbegresning
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til sikring av personopplysninger
INFORMASJON OM BARNEVERN
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Kurs i forvaltningsrett
Familieråd En for alle, alle for en
Introduksjon til EØS-retten
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Erfaringer med bruk av NS 8435
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
E-handel.
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Universitetslektor Lars Baklund
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
UU og Fylkesmannens rolle
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Personvern og personopplysningsvern: fire teoretiske tilnærminger
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Gjennomgang av kursoppgave i selskapsrett 3. juni 2019
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

1 Konkurransebegrensende samarbeid advokat Jonn Ola Sørensen 6. november 2015

2 Innhold 1.Hva er problemet? 2.Rettslig utgangspunkt 3.Vilkårene for ulovlig samarbeid 4.Eksempler på hardcore konkurransebegrensende samarbeid 5.Samarbeid som må vurderes etter sin virkning 6.Eksempler på samarbeid som må vurderes konkret 7.Kort om deltakelse i bransjeforeninger 8.Konkurransetilsynets etterforskningsmyndighet 9.Hvorfor unngå brudd på konkurransereglene ? 10.Hvordan unngå brudd på konkurransereglene?

3 Konkurranselovens formål, jf. § 1: ‒ Å fremme konkurranse for derigjennom å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser ‒ Ved anvendelsen av loven skal det også tas særlig hensyn til forbrukernes interesser Konkurranse et virkemiddel for å bidra til lavere priser, bedre kvalitet og bedre utvalg Et formål å beskytte konkurransen, men ikke konkurrenter Næringslivet eller foretak kan begrense konkurransen på ulike måter, bl.a. gjennom å samarbeide basert på avtaler eller mer uforpliktende overenskomster Hvis det var fritt frem for konkurrenter å samarbeide, kunne man f.eks. enkelt oppnå monopolpriser gjennom kartellsamarbeid Konkurransebegrensende samarbeid – hva er problemet?

4 Konkurranseloven § 10 (1), EØS-avtalens art. 53 (1) og i TFEU art. 101 (1) forbyr: ‒ ”Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen”. 4 kumulative vilkår for at forbudet kommet til anvendelse 1.Samarbeidskriteriet 2.Foretakskriteriet 3.Konkurransebegrensningskriteriet 4.Merkbarhetskriteriet Unntak ved effektivitetsgevinster og gruppefritak Konkurransebegrensende samarbeid – rettslig utgangspunkt

5 1.Samarbeidskriteriet ‒ Avtaler: Skriftlige, muntlige og uforbindtlige avtaler omfattes ‒ ”Samordnet opptreden” Fanger opp så å si enhver form for koordinering Det må foreligge en felles forståelse basert på kontakt, men holder med ensidig informasjonsutveksling Ensidig intelligent tilpasning eller parallell atferd er ikke ulovlig. Forbudet gjelder uavhengig av om andre myndigheter ”velsigner” samarbeidet 2.Foretakskriteriet ‒ Omfatter enhver form for ervervsvirksomhet, uavhengig av organisering ‒ Konsernunntaket: Forbudet rammer bare avtaler eller samordnet opptreden mellom uavhengige foretak Nærmere om vilkårene for ulovlig samarbeid (I)

6 3.Konkurransebegrensningskriteriet ‒ Avtaler mellom konkurrenter (horisontale), så vel som med kunder og leverandører (vertikale) omfattes ‒ Må binde minst èn parts opptreden overfor tredjepart ‒ Karteller, f.eks. samarbeid om priser mellom konkurrenter, anses som konkurransebegrensende etter sitt formål (forbudt per se) ‒ I andre tilfeller må det konkret vurderes om en avtale eller klausul må anses å ha konkurransebegrensende virkning 4.Merkbarhetskriteriet: ‒ Innebærer unntak for samarbeid som ellers vil være forbudt dersom partene har lave markedsandeler 10 %-grense for horisontalt samarbeid 15 %-grense for vertikalt samarbeid ‒ Gjelder praktisk talt ikke for atferd som er forbudt per se/karteller Nærmere om vilkårene for ulovlig samarbeid (II)

7 Prissamarbeid ‒ Samarbeid om priser; herunder minimumspriser, målpriser eller veiledende priser ‒ Samarbeid om rabatter, f.eks. rabattak ‒ Samarbeid om priskalkulasjon og priselementer; herunder om marginer, ”miljøavgifter”, transporttillegg etc. Markedsdeling ‒ Samarbeid om å fordele markeder seg i mellom, f.eks. ved at konkurrent A kun skal selge i område X, mens konkurrent B kun skal selge i område Y ‒ Samarbeid om å dele ulike grupper av kunder seg i mellom Eks. på hardcore horisontalt samarbeid (I)

8 Produksjonsbegrensning ‒ Samarbeid mellom konkurrenter om å begrense produksjon eller salg, eller om produksjonskvoter el.l. Anbudssamarbeid ‒ Samarbeid med konkurrenter om å fordele anbud osv. ‒ Felles anbud kan være lov etter nærmere vurdering dersom nødvendig for å kunne inngi anbud Eks. på andre mulige alvorlig brudd: ‒ Samarbeid med konkurrenter om å presse en eller flere andre konkurrenter ut av et marked, f.eks. ved prisdumping ‒ Samarbeid med konkurrenter om boikott Eks. på hardcore horisontalt samarbeid (II)

9 Avtaler som fastsetter minimums eller faste videresalgspriser for distributører/kunder ‒ Veiledende priser og maksimalpriser er lov å fastsette, så lenge ikke på noen måte kan anses som faste Avtaler eller klausuler som kan hindre parallellimport, f.eks. avtaler om eksportforbud Eks. på hardcore vertikalt samarbeid (III)

10 Virkningsanalyse: ‒ Må vurdere virkningen av konkret samarbeid i aktuell markedsmessig kontekst ‒ Sammenligning av situasjonen med og uten den konkurransebegrensende avtalen ‒ Må avgrense relevant(e) marked(er), beregne markedsandeler for involverte parter og konkurrenter, vurdere etableringshindringer, kjøpermakt mv. Vurderingen blir strengere jo nærmere man kommer salgsleddet; f.eks. tillates felles salg kun i unntakstilfeller Samarbeid med konkurrenter bør alltid vurderes av advokat før det innledes Samarbeid som må vurderes etter sin virkning

11 Samarbeid om forskning og utvikling Avtaler om felles produksjon og spesialisering Avtaler om felles distribusjon, markedsføring og standarder Innkjøpsavtaler, f.eks. avtaler om felles kjøp av råvarer Eks. horisontalt samarbeid som må vurderes konkret (I)

12 Vertikale avtaler om f.eks. distribusjon eller lisensiering Må først vurdere om såkalte gruppefritak kommer til anvendelse, som skaper en "trygg havn" hvis partene samlet har under 20 – 30 % markedsandel Hardcorerestriksjoner gjør gruppefritak uanvendelige ‒ Eks. klausuler om fastsettelse av videresalgspriser ‒ Eks. klausuler om allokering av områder eller kunder, men omfattende unntak fra dette igjen Visse klausuler ikke unntatt etter gruppefritak selv om markedsandelsterskler er oppfylt ‒ Eks. klausul om at distributøren kun eller i det vesentlige må kjøpe fra én leverandør som har en varighet på over 5 år (eksklusiv kjøpsplikt el. konkurranseklausul). Konkret vurdering etter § 10 (el. § 11) hvis gruppefritaket ikke anvendelig fordi partene har for høye markedsandeler Eks. vertikalt samarbeid som må vurderes konkret (II)

13 Utgangspunktet er at deltakelse i bransjeforeninger ikke er i strid med konkurransereglene. ‒ Men, det forhold at konkurrenter har kontakt gjennom bransjeforeninger krever spesiell årvåkenhet i forhold til konkurransereglene Forbudet mot konkurransebegrensende samarbeid rammer også enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak Foretak kan selvsagt ikke avtale noe eller utveksle informasjon på bransjemøter eller på annen måte gjennom bransjeforeninger, som ville ha vært forbudt om det hhv. var avtalt direkte eller utvekslet direkte mellom konkurrenter Kort om deltakelse i bransjeforeninger el. l.

14 Konkurransetilsynet overvåker markeder, mottar tips og klager samt anmodninger om lempning Konkurransetilsynet kan be om all nødvendig informasjon ‒ Kan bes om per brev eller annen korrespondanse ‒ Kan skje ved forklaringsopptak av enkeltpersoner Konkurransetilsynet kan også foreta uanmeldte kontroller (dawn raids) Uriktige eller ufullstendige opplysninger kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr og straff Konkurransetilsynets etterforskningsmyndighet

15 Høye overtredelsesgebyr/bøter ved brudd på reglene Mulighet for straffeansvar for enkeltpersoner Eksponering for erstatningskrav Avtaler kan settes til side som ugyldige Omdømmetap Etterforskning og behandling for konkurransemyndigheter og domstoler binder opp interne ressurser Etisk profil Hvorfor må foretak unngå brudd på konkurransereglene?

16 Compliance program ‒ Identifisering av utfordringer i virksomheten, utarbeidelse av skreddersydde retningslinjer, opplæring og andre implementeringstiltak Formål ‒ Bidra til at virksomheten ikke bryter konkurransereglene gjennom opplæring og bevisstgjøring ‒ Bidra til at virksomheten søker bistand i situasjoner som krever det ‒ Bidra til at virksomheten ikke opptrer på en måte som skaper mistanke om konkurranserettsbrudd ‒ Bidra til at virksomheten håndterer en eventuell etterforskning på best mulig måte Hvordan unngå brudd på konkurransereglene?

17 Kontaktinformasjon OSLO Tel Fax BERGEN Tel Fax KOBE Tel Fax SHANGHAI Tel Fax LONDON Tel Fax SINGAPORE Tel Fax Ansvarsforhold: Denne presentasjonen inneholder en overordnet beskrivelse av enkelte regler i norsk rett. Den utgjør ikke juridisk rådgivning, og ingen forretningsmessige beslutninger bør baseres på den.

18