Administrerende direktør Jon H. Stordrange. NHO Transports holdning:  Aksepterer bompenger som virkemiddel for å finansiere en raskere og mer omfattende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Hvem forhandler NFF for? n Ansatte i Staten n Ansatte i kommuner og fylkeskommuner - KS n Ansatte i.
Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Business og elektronisk signering i Gassco Booking System
Anskaffelser knyttet til TT-ordningen
Omsorg for barn og permisjon
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO To begrepspar •Betalingsmiddel og betalingsinstrument •Fristavbrytende oppgjørsdisposisjon.
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
Fylkes- og kommunale veger
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Bokoordinatorprosjektet Seminar 3. desember 2010
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Flåtestyring og kontroll med ansatte utenfor fast arbeidssted
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Hva ønsker vi oss? Norveg-konferansen 2014 Jan-Terje Mentzoni Viseadm. direktør Norges Lastebileier-Forbund.
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
Tiltak for å sikre rettferdig konkurranse Forbundsleder Per Madsen Norges Lastebileier-Forbund Senterkonferansen 2015 søndag 11. januar 2015.
Elektronisk fangstrapportering Fagseminar NGSL 13. mars 2015.
Tungvogngruppen BIL Per Ragnar Johansen Direktør Fagseksjonen.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Elektroniske Betalings Systemer
1 Rollefordelingene etter reformen – utsteder og operatør Norvegkonferansen Oslo, 27.oktober 2015 Versjon 1.0.
Et selskap innenfor den tilrettelagte trafikken Per Sundberg Daglig Leder Samres Norge
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Tilbudskonferanse Utenlandsinkasso Fredag
KONTRAKTSINNGÅELSE I PRAKSIS GJENNOMGANG AV TYPISK KONTRAKT FOR KJØP AV VIRKSOMHET Universitetet i Bergen 25. mai 2005 Advokat André Istad Johansen Advokat.
Pensjonsreformen og AFP
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Personbrukerundersøkelse 2017
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Bompenge-reformen - bilistenes perspektiv
Ett spørsmål og tre… Om kloakk i Furremarka.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
veginformasjon i verdensklasse” Liv Nordbye, Statens vegvesen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Romerrikets nedgang og fall …
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Administrerende direktør Jon H. Stordrange

NHO Transports holdning:  Aksepterer bompenger som virkemiddel for å finansiere en raskere og mer omfattende veiutbygging eller et bedre kollektivtilbud  Kan også benyttes til å regulere trafikken i form av omfang, tid og retning Men:  Innkrevingen må skje på en kostnadseffektiv måte  Fordelingen av "byrdene" må oppfattes som rettferdige  Alle må betale – ingen gratispassasjerer 2

Kostnadseffektiv måte:  Antall bomselskaper på rundt 60 må reduseres - støtter dermed hovedtrekkene i bompengereformen  Felles, samordnet rabattstruktur  Obligatoriske bombrikker for alle kjøretøy – også under 3,5 tonn  Bombrikker som betalingsmiddel på ferjer 3

Rettferdig fordeling av byrdene:  Tunge kjøretøy har tydeligvis større nytte av enkelte veistrekninger enn andre: Svinesund: 20 – 100 Laksevegen: Hardangerbroen:150 – 600 Finnøytunnelen:150 – 590 Oslo:32 – – 48 Ryaforbindelsen:100 – 100  Høyest ved ferjeavløsningsprosjekt, men burde vært en felles takst- struktur – gjerne dobbel sats for tunge kjøretøy 4

Alle må betale: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i pressemelding : "Nesten to tredeler av utenlandske vogntog unnlater å betale bompenger i Norge".  Svært vanskelig å inndrive fra transportører utenfor Skandinavia – dyrt og må dermed avskrives  Unnlatelse av å betale bompenger gir utenlandske transportører ekstra kostnadsfordeler utover bruk av hjemlandets lønns- og arbeidsvilkår  Lojale norske transportører og bileiere må ta regningen i form av høyere takster eller lengre nedbetalingstid 5

Obligatoriske bombrikker:  Norges Lastebileier-Forbund og NHO Transport har jobbet for obligatoriske bombrikker i mange år  Ble i februar 2011 lovet at obligatoriske bombrikker kunne innføres per – kom  Kontrolleres av Statens Vegvesen, Politiet og Tollmyndighetene  Sanksjoner i form av bøter, men bør kunne holde kjøretøy tilbake ved manglende betaling - veitrafikklovens §36 b  Lønner seg å ikke betale for transportører med sporadiske oppdrag i Norge 6

Løsningen på hovedutfordringen:  NHO Transport sendte brev til samtlige bomselskaper , men fikk ingen svar. Påpekte at i følge forskriften om bruk av elektroniske bom- brikker § 2: "norsk utsteder av betalingseneheter fastsetter generelle betingelser i avtalevilkårene om avtaleforholdet, avtaleperiode, endring av avtalen og oppsigelse og bestemmelser om brukerens ansvar knyttet til bruken av betalingsenheten, betaling av depositum for betalingsenheten og betalingsvilkår".  Kan ikke forskjellsbehandle utenlandske og norske aktører på forskriftsnivå, men bomselskapene kan fastsette ulike betalingsvilkår for forskjellige kundegrupper  Dermed mulig å forlange depositum, forhåndsbetaling, garanti eller kredittkorttrekk fra utenlandske transportører 7

Så - våre krav til løsninger:  Effektivisering – færre bomselskaper og mer utstrakt bruk av bombrikker  En mer homogen og allmenngyldig takstsstruktur for hele landet  Forhåndsbetaling, depositum eller kredittkorttrekk for utenlandske transportører 8