Restriktive tiltak mot Russland Murmansk, 2. oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visjon: Norge skal være verdensledende i planlegging, koordinering og gjennomføring av søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
Advertisements

Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
av Stephen Knudtzon og Hugo Munthe-Kaas
OSA avtalens bestemmelser om Flerbruksfartøy
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Hva er Fretex ?.
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
EU – hva skjer?. Stabilitet Et politisk eksperiment •Frivillig overdragelse av beslutningsmyndighet •Felles beslutninger følges opp av den enkelte medlemsstat.
Kryss-subsidiering og andre feller
Markedstilsyn og moduler
Sanksjoner og tiltak mot Iran Fra reders perspektiv Arne Thorsen – BW Gas Sjørettsforeningen, 14 mars 2011.
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
JUS5880 Finansmarkedsrett
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Norsk petroleumspolitikk
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Classification: Internal Status: Draft Hvilke nye områder i nord er av størst interesse for leting? OLF kontaktmøte i Stokmarknes, 27. mars 2009 Tove Stuhr.
14 Samarbeid over grenser
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvorfor behandles avtale- og kjøpsrett samlet?
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Den politiske styringskjeden
VANNSKUTER - UTFORDRINGER
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Årshjul for FUS (med henblikk på 2017/18)
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Forelesninger i statsrett Dag 3 Den utøvende makt – Konge og regjering Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet,
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Teknisk beskyttelse.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Restriktive tiltak mot Russland Murmansk, 2. oktober 2015

Sanksjoner og restriktive tiltak Virkemiddel i internasjonal politikk Brede sektorsanksjoner vs. «smarte» sanksjoner FN-sanksjoner (kap. VII vedtak) Restriktive tiltak fra EU Amerikanske sanksjoner

Lov av 1968 om gjennomføring av bindende vedtak av FNs sikkerhetsråd Lov av 2001 om iverksetting av internasjonale ikke-militære tiltak

Gjennomføring av sanksjoner og restriktive tiltak Eksportkontrolloven m/forskrift Utlendingsregelverket Forskrifter om sanksjoner og restriktive tiltak Det er straffbart å bryte sanksjonene Omfatter både forsettlige og uaktsomme brudd på forskriftene Kan føre til bøter og/eller fengsel inntil tre år

Restriktive tiltak mot Russland (bakgrunn) Stor uro og bekymring over Russlands folkerettsbrudd i Ukraina Ulovlig anneksjon av Krim og fortsatt destabilisering av Øst- Ukraina Ikke etterkommet de krav det internasjonale samfunn har stilt

EUs restriktive tiltak mot Russland 17. mars 2014: EU innfører reiserestriksjoner og frystiltak mot personer og enheter undergraver eller truer Ukrainas territorielle integritet, suverenitet, uavhengighet og stabilitet 23. juni 2014: EU innfører restriksjoner på import av varer fra Krim 31. juli 2014: EU innfører tiltak mot russisk finans-, våpen- og energisektor (sektortiltak) 8./12. september 2014: EU utvider sektortiltakene (Minsk Protocol, 5. sept) 4. desember 2014: EU presiserer sektortiltakene 18. desember 2014: EU utvider tiltakene som gjelder Krim og Sevastopol 14. september 2015: EU vedtar at tiltakene skal gjelde til 15. mars 2016

Forskrift om restriktive tiltak vedrørende handlinger som undergraver eller truer Ukrainas territorielle integritet, suverenitet, uavhengighet og stabilitet 21. mars 2014: Norge innfører reiserestriksjoner og finansielle restriksjoner 15. aug 2014: Norge innfører restriksjoner på import av varer fra Krim og tiltak mot russisk finans-, våpen- og energisektor 10. oktober 2014: Norge utvider sektortiltakene 14. april 2014: Norge iverksetter EUs tiltak av 4. og 18. desember

Utenriksdepartements rolle – før vedtakelse av forskrift Utrede EUs tiltak (med berørte departement) Konsultasjoner med Stortinget (avhengig av tiltakene) Regjeringen/Utenriksdepartementet beslutter om Norge skal gjennomføre tilsvarende tiltak Utarbeide forskriftstekst (koordinering med berørte departementer) Kongelig resolusjon i statsråd/departementsvedtak 30/7: “Utenriksminister Brende: Norge tar sikte på å slutte seg til nye EU-tiltak” 11/8: “Norge vil innføre restriktive tiltak mot Russland” 15/8: “Norge innfører restriktive tiltak mot Russland”

Utenriksdepartements rolle – etter vedtakelse av forskrift Tett dialog med EU og EUs medlemsstater Servicetelefon for næringslivet opprett 13. august Søknader behandles av eksportkontrollseksjonen Rettsavdelingen bistår med juridiske vurderinger Uttalt mål at norske bedrifter ikke skal bli satt i en svakere stilling enn øvrige europeiske som følge av tiltakene

Russland – tre grupper av tiltak

Forskrift om restriktive tiltak vedrørende handlinger som undergraver eller truer Ukrainas territorielle integritet, suverenitet, uavhengighet og stabilitet Innledende bestemmelser (§§ 1-2) Finansielle restriksjoner (§§ 3-8a) Vedlegg I omfatter personer og enheter ansvarlig for å undergrave Ukrainas suverenitet Restriksjoner som gjelder Krim og Sevastopol (§§ 9-14) Sektortiltak (§§ 15-19) Avsluttende bestemmelser (§§ 20-24)

Kapittel 1. Innledende bestemmelser § 1.Virkeområde Denne forskriften med vedlegg kommer til anvendelse: a) på norsk territorium, inkludert norsk luftrom b) om bord på alle luftfartøy eller fartøy under norsk jurisdiksjon c) overfor alle norske statsborgere uansett hvor de befinner seg d) overfor alle juridiske personer, enheter og organer som er etablert eller stiftet i henhold til norsk lovgivning e) overfor alle juridiske personer, enheter og organer med hensyn til forretningsvirksomhet de driver helt eller delvis i Norge.

Produkter til russisk oljeindustri - § 17 Produkter oppført på vedlegg IV krever forhåndstillatelse. UD kan ikke gi forhåndstillatelse dersom «det med sannsynlighet kan fastslås (…) at produktene er beregnet på»: a) oljeleting og -utvinning i vann på mer enn 150 meters dyp, b) oljeleting og -utvinning i havområdet nord for polarsirkelen, eller c) prosjekter som har potensial, ved hjelp av hydraulisk frakturering, til å produsere olje fra reserver som befinner seg i skiferformasjoner; dette gjelder ikke leting og utvinning gjennom skiferformasjoner i den hensikt å lokalisere eller utvinne olje fra andre reservoarer enn skiferreservoarer. Unntak for: «oppfyllelse av en forpliktelse i henhold til en kontrakt inngått før 16. august 2014 eller tilknyttede kontrakter som er nødvendige for å oppfylle en slik kontrakt.» å hindre «alvorlige og betydelige følger for menneskers helse og sikkerhet eller for miljøet.»

Tjenester til russisk oljeindustri - § 17a Forbud mot «tilknyttede tjenester»(les: boring, brønntesting, logging og komplettering, levering av spesialiserte flytende innretninger) som er nødvendig for: a) oljeleting og -utvinning i vann på mer enn 150 meters dyp, b) oljeleting og -utvinning i havområdet nord for polarsirkelen, eller c) prosjekter som har potensial, ved hjelp av hydraulisk frakturering, til å produsere olje fra reserver som befinner seg i skiferformasjoner; dette gjelder ikke leting og utvinning gjennom skiferformasjoner i den hensikt å lokalisere eller utvinne olje fra andre reservoarer enn skiferreservoarer. Unntak for: «oppfyllelse av en forpliktelse i henhold til en kontrakt inngått før 16. august 2014 eller tilknyttede kontrakter som er nødvendige for å oppfylle en slik kontrakt.» å hindre «alvorlige og betydelige følger for menneskers helse og sikkerhet eller for miljøet.»

Faglig bistand til russisk oljeindustri - § 18, 3.ledd UD kan gi tillatelse til «faglig bistand eller formidlingstjenester knyttet til produkter oppført i vedlegg IV» Tillatelse kan ikke gis dersom «det med sannsynlighet kan fastslås at bistanden er knyttet til oppfyllelse av forpliktelser i henhold til kontrakt eller avtale inngått etter 15. august 2014 vedrørende teknologi til bruk i prosjekter som gjelder oljeleting og -utvinning på dypt vann, arktisk oljeleting og -utvinning eller skiferoljeprosjekter i Russland»

Søknadspliktig virksomhet Operatører og oljeservicenæring: All eksport til Russland av listeført teknologi (vedlegg IV): Rør, casing, boreutstyr, borerigger All faglig bistand knyttet til samme teknologi Finansiering og formidlingstjenester UD tillater eksport, faglig bistand og finansiering som ikke går til oljeleting og - utvinning i Arktis offshore, på dypt vann eller til skiferoljeprosjekter Flerbruksvarer: Lisensplikt for enhver vare til militær bruk

§ 19: Forbud mot handel med enkelte verdipapirer mv. Det er forbudt direkte eller indirekte å kjøpe, selge eller yte investeringstjenester til eller bistand ved utstedelse av, eller på annen måte handle med, omsettelige verdipapirer og pengemarkedsinstrumenter med en løpetid på over 90/30 dager som er utstedt etter 15. august 2014/10 oktober 2014 av: Forbud mot å yte nye lån eller kreditter Utbetalinger under eksisterende låneavtale

Gjelder forskriften for datterselskap av et norsk selskap utenfor Norge? Gjelder forskriften nordmenn som er ansatt i utenlandske selskap?

Spørsmål? Mats Benestad Rådgiver Seksjon for humanitær og strafferett Rettsavdelingen, UD