Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Ansvar og ansvarsregler
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Organisasjonsplan Plan som skal følge søknaden om godkjenning av foretak som viser foretakets organisasjonsstruktur med hensyn til kvalifikasjonskrav til.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Spillemiddelseminar 2011 – fallgruver i søknadene.
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kurs for søkere 2013.
Tormod Knutsen Avdelingsleder på Byggesaksavdelingen siden
Opplæring i uavhengig kontroll
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tilsyn - Kommunens oppgave BEdagene 2001 Kristin.

2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Rollen som ”ansvarlig søker”
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
1 Samarbeid ved tilsyn Byggesak – Brann og redning Tilsynskonferanse Tromsø 14. juni 2010 Frank Bjørkum, rådgiver tilsyn.
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Alt henger sammen med alt
Tove L. Mordal SIFOs prosjekt om virkninger av pbl for private tiltakshavere Har hatt som formål: Å framskaffe kunnskap om hvilke konsekvenser byggesaksreformen.
Nye roller. Hvem tok ansvaret
Byggesaksreformen: Kvalitet gjennom papirflommen?
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
DISPOSISJON innledning
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
POLITISKE MÅLSETTINGER OG PERSPEKTIVER Statssekretær Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Sammenligning av bygningslovgivningen i de nordiske landene En rapport fra Nordisk Ministerråd 2004 Siv.ark. Sidsel Jerkø Norges Byggforskningsinstitutt.
Revisjonsteknikk som tilsynsmetode
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Evalueringens resultater og Bygningslovutvalgets arbeid.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Strukturendringer i «byggesaksfeltet» Hva er endringene i SAK og Byggesak? Verktøy fra Arkitektbedriftene- AY, Maks Hva er det fortsatt usikkerhet rundt?
3. juni 2015 Geir Egil Paulsen Felles utvalgsmøte Arkitektbedriftene i Norge.
Siv.ark. MNAL Cecilie F. Øyen Norges byggforskningsinstitutt Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Evalueringens resultater og Bygningslovutvalgets arbeid
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Gjennomføringsplan.
Systembeskrivelse av foretakssystem i Mestergruppens huskjeder
Seksjon byggesak.
Utskrift av presentasjonen:

Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Byggesaksreformen – på vei til bedre bygg? Fra bygningskontroll til papirkontroll? Presentasjon Norges Forskningsråd 26. mai 2005 Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Reformens utgangspunkt Mange kommuner hadde: Nedlagt bygningskontrollen Besiktet ikke ferdige bygg Gjennomførte en svært enkel saksbehandling – ingen garanti for at søknaden tilfredsstilte forskriftskravene Kommunene hadde begrensede ressurser og vilje til å gjennomføre oppgavene (Eckhoff og Graver 1991)

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Hva var reformens svar? Overlate kontroll- ansvaret av PBL- kravene til foretakene Gi kommunene nye roller som støtter opp under og kontrollerer at foretakene fyller sin rolle

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Kommunens oppgaver skal delta i forhåndskonferanser skal godkjenne ytre rammer for tiltaket (ikke ny) skal godkjenne tiltaksklasse skal påse at aktørene har nødvendige kvalifikasjoner - ansvarsrett skal påse at planlegging og gjennomføring av kontroll blir foretatt skal føre tilsyn

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Forutsetninger for iverksettingen Liten kommunal politisk oppmerksomhet om byggesaksreformen Forberedte seg gjennom å kurse medarbeidere, lite endring i kompetanseprofilen Kapasiteten i byggesaksbehandlingen har vært relativt stabil

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Forhåndskonferanser De fleste kommuner gjennomfører forhåndskonferanser Videreutvikling av tidligere praksis Er en prioritert oppgave i 40% av kommunen Det alminnelige er å avholder forhåndskonferanser for en liten del av byggesakene Viktigste tema i forhåndskonferansene: Planbestemmelser Estetikk Spørsmål om tiltaksklasser

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Søknadsbehandlingen Hvilke forhold ser kommunene over ved søknads- behandlingen? Brann- og sikkerhets- problemstillinger EstetikkTilgjengelighet 89 %84 %67 %

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Søknadsbehandlingen Pålegger ikke ofte uavhengig kontroll: –Ved svak kompetanse –Ved dårlig erfaring med aktørene Endrer ikke ofte tiltaksklasse i tiltak –Av og til i vel halvdelen av de største kommunene –Sjelden eller aldri i små kommuner

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Tilsyn – det skjer da noe! 45% av kommunene har gjennomfører tilsyn med prosjektering 90% besøker byggeplasser –¾ ser på bygget i relasjon til tegningene –¾ har ikke vurdert kontrollopplegget de finner på byggeplassen Tilsynshyppigheten er lav - tilfeldige og sjeldne besøk Bedre utvikling i store kommuner

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Kommunal praksis Store forskjeller mellom kommunene når det gjelder prosess og praksis Byggesakstidene er prioritert. Sjelden tilbakespill i relasjon til kontrollplan Endrer sjelden tiltaksklasse Pålegger ikke ofte uavhengig kontroll Utfører noe, men som oftest sporadisk tilsyn ”Det skjer ikke mye etter ramme søknaden”

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Hvorfor skjer det ikke mer? Kommunenes arbeid med teknisk og funksjonell kvalitet var delvis avviklet forut for reformen – manglende vilje Gir ansvarsreformen automatisk ny velvilje for å ivareta mål som tidligere ikke var prioritert som kommunale oppgaver? Vil ikke kommunene ”saksbehandle på vegne av staten”? Behov for incitamenter overfor kommunene for å få større aktivitet i saksbehandlingen og tilsynet

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Kvalitetssikring og kontroll i foretak Sikring av PBL-kravene og/eller det kontraktuelle? Ny praksis eller bare nye skjemaer? Foto: Jørn Adde, trondheim kommune

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Kontrollarbeid - prosjekterende Sjekklister er husklister over hva som må gjøres Ikke alle bruker sjekklister Sjekklistene er ofte utviklet ut fra erfaring og har løs sammenheng med listene som ligger i systemet Kontrolldokumentasjonen som sign. på tegning dokumenterer både at en oppgave er gjennomført og kontrollert

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Kontrollarbeid - utførende Ulike utgangspunkt for systemutviklingen og systembruken. Kontroll av egne arbeider ut fra sjekklister og besiktigelse Underentreprenører pålagt å bruke hoved-/ totalentreprenørens system og sjekklister Variabel kontroll av u-e’s kontrolldokumentasjon Kontroll gjennom befaringer Ansvaret som følger av kontraktene ligger til grunn for kontrollarbeidet Kontrollarbeidet for utføring er løst knyttet til pbl

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Entreprenør: ”Jeg tror ikke de vet hvilket ansvar de tar på seg når de tar på seg prosjekteringsansvaret” Manglende samsvar mellom det ansvaret som prosjekterende påtar seg gjennom ansvarsretten og deres faktiske kontroll av prosjekteringen Prosjekterer entreprenøren på andres ansvarsrett ?

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Hvor går reformen? Kommunene må sterkere på banen Prosjekterende må innarbeide sterkere relasjoner mellom faktisk kontroll av prosjekter og formelt foretakssystem Må ha større sammenfall mellom ansvarsrollen iht. PBL og maktfordeling i byggeprosjektet Foto: Jørn Adde, trondheim kommune

Sosialpsykolog Siri Nørve Norges byggforskningsinstitutt Takk for oppmerksomheten!