Mobilt medieinnhold Q2-2016 © TNS Forbruker & Media Q2-2016 Mobilt medieinnhold Q2-2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Advertisements

Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Hvor viktig er det for deg at et selskap innen bank og forsikring tar samfunnsansvar? 1 Total base: 2013 n=3153; 2012 n=3033.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Holdninger og myter om kultursponsing Ved Elizabeth C. Bjørn-Hansen og Anne-Britt Gran - Undersøkelsen er utført for Forum for kultur og næringsliv.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Om Norsk Finansbarometer Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
LESERUNDERSØKELSE UNIVERSITETSAVISA. LESERUNDERSØKELSE UNIVERSITETSAVISA Målgruppe:Ansatte og studenter Antall intervju: 400 ansatte og 100 studenter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Stord kommune Opinion AS Mars 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
NY KOMMUNESTRUKTUR AURSKOG-HØLAND KOMMUNE JUNI 2015.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Sterk tilbakegang for papiravisene
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Bruk av IKT i husholdningene
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q2-2016

© TNS Forbruker & Media Q Innhold 2 1 Sammendrag3 2 Metode5 3 Utvikling - mobilt medieinnhold8 4 Bruk av mobile innholdsleverandører – DAGLIG DEKNING 10 5 Bruk av mobile innholdsleverandører – UKENTLIG DEKNING 19 6 Hvem bruker mobilt medieinnhold?28 7 Feilmarginer og publisering37

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Sammendrag

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Sammendrag Forbruker & Media (12 år +) viser at i det i Q var omtrent 2,9 millioner personer eller 67 prosent som brukte minst en mobil innholdsleverandør daglig (se side 10-18). 72 prosent, eller over 3 millioner personer brukte minst én mobil innholdsleverandør i løpet av en uke. NRK Mobil (inkl. Yr mobil) har flest daglige brukere, VG Mobil har og Finn Mobil har daglige brukere (se side 11). NRK Mobil (inkl. YR mobil) har ukentlige brukere, VG Mobil har og Finn Mobil ukentlige brukere (se side 20). 75 % menn og 68 % kvinner bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. De mest aktive brukerne av mobilt medieinnhold finner vi i aldersgruppen under 40 år (se side 29).

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Metode

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Måling av mobilt medieinnhold i F&M I februar 2005 startet TNS Gallup opp målingene for mobilt medieinnhold i Forbruker & Media (F&M). Totalt er personer 12 år eller eldre blitt intervjuet per telefon i Q (uke 14-26). Dataene er samlet inn i F&M med rundt intervju (CATI) i året. F&M er den eneste fullverdige multimedieundersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, Internett, tekst-TV, magasiner, fagblader og direkte reklame. F&M gir mulighet for å sammenligne medier med hverandre, og å relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og holdninger. Den er dermed det viktigste arbeidsredskapet for annonse- konsulenter, reklamebyrå, mediebyrå, annonsører og medier når markeder og målgrupper beskrives, og medier velges for reklamekampanjer. Fra Q innfører vi vekting for utdanning i F&M for alle rapporteringer. Årsaken er at F&M, som de fleste andre undersøkelser, har skjev fordeling av utvalget mht. utdanning. Det er kort sagt lettere å få gjennomført intervju med de som har høyere utdanning enn de som har lavere utdanning. Dette vil påvirke tallstørrelsene for noen enkelt medier som har relativt sett mange med høyere utdanning, men de totale mediehustallene vil ikke bli påvirket. 1 % av befolkningen svarer til personer 12 år eller eldre. Topplisten for mobile nettsider finner du her: En oversikt over mobiltrafikk på ulike plattformer og operativsystem finner dere her:

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q TNS Scores og F&M TNS Scores og Forbruker & Media er to vidt forskjellige målinger som vil gi ulike størrelser og utviklingstrekk. F&M gir et rimelig godt estimat på hvor mange personer som besøker et nettsted via en mobiltelefon. I F&M spør vi for eksempel om brukeren har besøkt VG via en mobiltelefon. TNS Scores-målingene er basert på en løsning fra Kantar Media Spring og TNS Gallup. Spring står bak teknologien som samler inn rådata, mens TNS Gallup kvalitetssikrer, analyserer og rapporterer dataene. Dataene som samles inn hentes både fra terminalen og nettverket. Teknologien måler alt innhold som brukeren faktisk har konsumert på nettsider som er tagget med våre målekoder, og gjør at målingene er svært pålitelige uavhengig av operatør, tilkobling og type terminal hos sluttbruker og teknologisk plattform og infrastruktur på brukerstedet. TNS Gallup publiserer ukentlige trafikkdata for de nettstedene som omfattes av undersøkelsen på tnslistene.no. TNS Gallup har inngått en avtale med mediebedriftene om å tilby målinger av trafikk på mobile enheter. Offisielle trafikktall ble første gang offentliggjort desember Forbruker & Media måler både ”normalt internett” – altså vanlig nettbruk på nettsider via mobil (mobilportaler), hybrid-apper og native apper*. TNS Scores måler trafikk på mobilportaler og hybrid- apper. Eksempel: TNS Scores måler mobilportalen og hybrid-appen til NRK og YR, men ikke native appen, mens Forbruker & Media måler om brukeren har benyttet mobiltelefonen sin til å gå inn på NRK og YR. Dette betyr at F&M som oftest vil gi høyere tall enn TNS Scores, men tallene er altså ikke sammenlignbare. Tallene på tnslistene.no inkluderer ikke native app-trafikk. *Hybride apper er applikasjoner som laster en nettleser inn i appen, mens en native app bygger opp innholdet direkte i appen (som et program gjør). Hybride apper (f.eks. VG) viser dermed en nettside som er tilsvarende den man ser hvis man går direkte til nettleseren, mens native apper laster innhold (f.eks. YR).

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Utvikling - mobilt medieinnhold

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Bruk av mobilt medieinnhold

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Bruk av mobile innholdsleverandører – DAGLIG DEKNING

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Toppliste Q * inkl. YR Mobil 11

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Rikstitler * inkl. YR Mobil 1/2 12

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Rikstitler 2/2 13

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Storbydekkende titler 14

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale og lokale titler 1/4 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (Q1 og Q2-2016) 15

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale og lokale titler 2/4 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (Q1 og Q2-2016) 16

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale og lokale titler 3/4 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (Q1 og Q2-2016) 17

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale og lokale titler 4/4 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (Q1 og Q2-2016) 18

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Bruk av mobile innholdsleverandører – UKENTLIG DEKNING

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q * inkl. YR Mobil Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Toppliste Q

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Rikstitler * inkl. YR Mobil 1/2 21

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Rikstitler 2/2 22

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Storbydekkende titler 23

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale og lokale titler 1/4 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (Q1 og Q2-2016) 24

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale og lokale titler 2/4 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (Q1 og Q2-2016) 25

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale og lokale titler 3/4 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (Q1 og Q2-2016) 26

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale og lokale titler 4/4 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (Q1 og Q2-2016) 27

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Hvem bruker mobilt medieinnhold?

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold 78 % av mennene bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig, mens 68 % av kvinnene er brukere minst ukentlig. Tallene viser at bruken av mobilt medieinnhold er klart høyest i de yngre aldersgrupper. Mens 90 % av aldersgruppen år og 92 % av aldersgruppen bruker mobilt medieinnhold ukentlig, er tilsvarende tall for de over 60 år kun 33 % 29

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold 30

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Hvem bruker mobilt medieinnhold? Riksdekkende titler Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold 2. kvartal 2016 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. * inkl. YR Mobil 31

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Hvem bruker mobilt medieinnhold? Riksdekkende titler Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold 2. kvartal 2016 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. 32

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Hvem bruker mobilt medieinnhold? Storbydekkende titler Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold 2. kvartal 2016 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. 33

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Hvem bruker mobilt medieinnhold? Regionale og lokale titler Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold uke 27/ /2016 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. NB! På grunn av til dels små utvalg på lokale og mindre regionale mobilsider beregnes struktur- tallene basert på de siste 12 månedene. 34

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Hvem bruker mobilt medieinnhold? Regionale og lokale titler Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold uke 27/ /2016 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. NB! På grunn av til dels små utvalg på lokale og mindre regionale mobilsider beregnes struktur- tallene basert på de siste 12 månedene. 35

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Hvem bruker mobilt medieinnhold? Regionale og lokale titler Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold uke 27/ /2016 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. NB! På grunn av til dels små utvalg på lokale og mindre regionale mobilsider beregnes struktur- tallene basert på de siste 12 månedene. 36

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Feilmarginer og publisering

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Denne oversikten over feilmarginer angir et intervall for prosentresultatet som med 95% sannsynlighet inneholder det sanne resultat. F.eks. vil dekningen (den sanne verdi) for et medium som viser 10% med observasjoner (intervju), ligge mellom 9,4% - 10,6%. Feilmarginen er her altså +/- 0,6%, som tilsvarer +/ personer. Dette finner vi ved å ta utgangspunkt i under "antall intervju" og i et prosentresultat på 10%. Matrisen viser at feilmarginene øker jo mindre utvalget er (antall obs.), og jo nærmere prosentresultat er 50%. 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør personer Antall intervju 1/99%3/97% 5/95% 10/90 % 20/80 % 30/70 % 40/60 % 50/50 % 1002,03,34,35,97,9 9,0 9,6 9,8 2001,22,43,04,25,56,46,8 6,9 4001,01,72,23,03,94,54,8 4,9 8000,61,21,52,12,83,23,4 3, ,61,11,41,92,52,83,0 3, ,61,01,21,72,32,62,8 2, ,40,60,91,21,61,81,9 2, ,40,60,81,11,51,71,8 1, ,20,30,40,60,80,91,0 1, ,10,10,20,40,40,50,5 0,5 Feilmarginer 38

Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Ved publisering av resultater fra undersøkelser gjennomført av TNS Gallup, skal navn på oppdragsgiver og institutt alltid oppgis. For øvrig gjelder artikkel 29 i Norsk Markedsanalyse Forenings Etiske Regler som retningslinjer for offentliggjøring av resultater. Dersom det publiseres feilaktige tall eller villedende utdrag fra resultatene, forbeholder TNS Gallup seg rett til å publisere resultater fra samme undersøkelse for å gi en korrekt og nøytral framstilling. Publisering 39