Prosent Brøk Desimaltall Sannsynlighet. Prosent= del av hundre(hundredeler)  Skriv på brøkform, desimalform og prosentform  8 hundredeler  56 hundredeler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Oppgave 1: Terningsutfall
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
Sannsynlighet og kombinatorikk
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikk LUB Elise Klaveness
Emne C: Praktisk bruk av matematikk Klepp ungdomsskule.
Utstyrspakker til Bodø/Glimt Ungdomsavdeling – 6 år lag Magnus Pedersen.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Matematikk Uke 34. Generelt  Føring av oppgaver  Overskrifter – oversiktelig  Tenk eksamensforberedelser  Spar på bøkene!  Arbeid i timene  Regler:
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
REKNINGREKNING med heile tal, brøk, prosent, desimaltal og bokstavar.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Foreldrekurset Matematikk – spillene. Nettsteder:
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Boliglån 101 Et boliglån gir deg muligheten til å kjøpe eneboligen du alltid har drømt om. Før du kommer så langt så er en en del ting du må sette deg.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Holdninger til helseforsikring
Desimaltall.
Dette er oss. Dette er oss Om Sparekampen Konsept fra Spareskillingsbanken med fokus på økonomisk forståelse, fornuftig forbruk og trening i økonomiske.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Prosentregning vol. 2.
Brøk – prosent – desimaltall
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Klær.
Familiesegmentet Tele2
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Sannsynlighetsregning 3 Fakultet og kombinatorikk
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Sannsynlighetsregning 4
Utforskende undervisning A – Forarbeid
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL:
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Brøk/prosent/desimaltall
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Tilpasset opplæring Kurs 5
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Prosent Brøk Desimaltall Sannsynlighet

Prosent= del av hundre(hundredeler)  Skriv på brøkform, desimalform og prosentform  8 hundredeler  56 hundredeler  123 hundredeler  8 tideler  0,5 tideler

Prosent  Skriv som prosentform  0,15  0,04  1,2  Skriv på desimalform  70%  150%  0,56%

Prosent  Skriv på brøkform  60%  0,05  0,78  4%

1. Regn ut prosenten 2. Hva får du i rabatt? 3. Hva må du betale? (husk veien om 1% i oppgavene under) 4. Rabatt i prosent  1. Hvor mye er 15% av 300 kr?  2. En bukse koster 400 kr. Hvor mye får du i rabatt( i kr) dersom du får 23% avslag?  3. Du får 30% rabatt. Hva må du betale for en genser som tidligere kostet 280 kr?  4. Ta 3- betal for 2. Hva får du i rabatt?(i prosent)

Prosent eller desimaltall  En vare øker med 15%. Hva er endringsfaktoren til denne økningen? (100%+15%= 1+0,15= 1,15 )  En vare synker i verdi med 20%. Hva er endringsfaktoren til denne reduksjonen? (100%-20%=1-0,2= 0,8 )

Verdien endrer seg- regn med desimaltall  Du setter inn 3000 kr i banken og får 3%rente (økning) på pengene. Hva har du av penger i banken etter  1 år  4 år  En jakke som koster 699 kr blir satt ned med 25%(reduksjon). Hva er den nye prisen på jakken?

Verdien endrer seg forts.  Hvor mange prosent har verdien endret seg(økt eller sunket) dersom:  verdien * 1,12  0,85* verdien  verdien *1,02  0,98* verdien  2,25*verdien  Hvordan regne dette? På en godteripose står det dette: Nå 30% mer, før 210 gram. Hva er den nye vekten på godteposen? Regn med endringsfaktor

Regn ut det hele(100%) (gå veien om 1%)  Hvor mye er det hele(100%) når 8% er 45 kr?  85% gjennomfører 3,7 km i klasse 9B. Dette utgjør 23 elever. Hvor mange elever er det i klassen?

Regn ut hvor mange prosent Formel: delen/det hele  Hvor mange prosent er 23 av 40  8 av 28 elever fikk 4 på naturfagprøven. Hvor mange prosent fikk kar. 4?  En genser selges med 110 kr i rabatt. Genseren kostet før 320 kr. Hvor mange prosent rabatt får du?

Endring i prosent Formel: endring( i kr)/ opprinnelig pris  En kinobillett kostet før 85 kr. Nå koster den 110 kr. Hva er endringen i %?  Aksjene til Pål var tidligere verdt 3800 kr. Nå er de verdt 3200 kr. Hva er endringen i prosent?

Flere endringer etter hverandre  En vare går opp med 20% og deretter ned med 24%. Hvor stor er endringen i prosent?(hint: bruk desimaltall)

Sammenlikning og prosent Jone er 170 cm høy og Thomas er 175 cm høy.  Hvor mye høyere( i prosen) er Thomas enn Jone?  Hvor mye lavere( i prosent) er Jone enn Thomas?

Førverdi  Et kamera koster nå 1500 kr etter å ha blitt satt ned med 18%. Hva var opprinnelig pris? (Hint: tenk desimaltall)  En iPhone koster nå 4200 etter å ha økt med 8 % fra året før. Hva var tidligere pris? (Hint: tenk desimaltall)

Sannsynlighet  Sannsynlighet=antall gunstige utfall/ antall mulige utfall Du har en sekssidet terning 1. Hva er sannsynligheten for å slå en 6’er? 2. Hva er sannsynligheten for først å slå en 4’er og deretter en 5’er? ( multiplikasjonsregelen)

Du kaster 2 vanlige terninger  Hva er sannsynligheten for å kaste to seksere P(6,6) ?( multiplikasjonsregelen)  Hva er sannsynligheten for at begge terningene viser det samme P(det samme) ?(addisjonsregelen)  Hva er sannsynligheten for at summen av terningene er minst ni P(minst 9)? (addsisjonsregelen)

Kortstokk( 52 kort, Hj, Ru, Sp, Kl)  Hva er sannsynligheten for å trekke en Hjerter(Hj) P(hjerter)?  Hva er sannsynligheten for å trekke et rødt kort P(rødt kort)?  Hva er sannsynligheten for å trekke en firer P(4 )?  Hva er sannsynligheten for å trekke en rød firer P(rød 4)?  Hva er sannsynligheten for å trekke et kort høyere enn 5 P(minst 6) ?

Med eller uten tilbakelegging- kortstokk Med tilbakelegging Du trekker 2 ganger  Hva er sannsynligheten for å trekke 2 hjerter etter hverandre P(Hj, Hj) ?  Hva er sannsynligheten for å trekke to konger P( K K) ?  Hva er sannsynligheten for å trekke to bildekort P(bilde,bilde)?  Hva er sannsynligheten for at summen av kortene er ti eller høyere P(minst 10)?

Med eller uten tilbakelegging- kortstokk Uten tilbakelegging Du trekker 2 ganger  Hva er sannsynligheten for å trekke 2 hjerter etter hverandre P(Hj, Hj) ?  Hva er sannsynligheten for å trekke to konger P( K K) ?  Hva er sannsynligheten for å trekke to bildekort P(bilde,bilde)?  Hva er sannsynligheten for at summen av kortene er ti eller høyere P(minst 10)?

Antall kombinasjoner Ole har 4 par bukser, 5 skjorter, 8 par sokker og 3 ulike capser a) Hvor mange kombinasjoner av disse plaggene finnes? b) Du har en firesifret kode som kan settes sammen med tallene 1-9. Hvor mange ulike kombinasjoner kan du lage ut fra disse sifrene?

Fakultet!  Du har tallene 1,2,3,4 og 5. Hvor mange måter kan disse sifrene settes sammen på?  Regn ut 7!

Utfallstre  En familie får fire barn. Tegn et utfallstre som viser ulike kombinasjoner av jenter og gutter.  Hva er sannsynligheten for å få fire gutter? P(G,G,G,G)) (hint: multiplikasjonsregelen)  Hva er sannsynligheten for å få tre jenter og en gutt i uavhengig rekkefølge P(tre jenter, en gutt) (hint: addisjonsregelen)

Utfallstre  Andreas skal løpe 60m. Sannsynligheten for at han løper raskere enn 9,2 s på 60 m er 60%. Han løper 3 ganger.  Tegn et utfallstre( trediagram) og regn ut a) Hva er sannsynligheten for at han løper tregere enn 9,2 s på alle tre forsøk b) sannsynligheten for at han løper kjappere hver av de tre gangene- P(raskere enn 9,2 3 ganger) c) sannsynligheten for at løper raskere 2 av gangene og senere 1 gang)-P(2 raskere og en tregere i uavhengig rekkefølge) (hint: addisjonsregelen)