Psyk-IT Torhild Holthe Ergoterapeut MSc, forsker Velferdsteknologi i demensomsorgen
Innhold Bakteppe Definisjon av velferdsteknologi Hvilke produkter snakker vi om? Erfaringer med produkter og implementering Hva må til for at velferdsteknologi skal være en del av tjenesten til personer med demens?
Vi blir flere eldre….
Det blir færre ansatte i helsesektoren
Håp om at moderne teknologi kan avhjelpe….
Magasinet, 28. aug. 2010: Helseministeren: ”… vi må se det som positivt uttrykk for velferdsstaten at flere lever lenger.” ”Innovasjon og omsorg” skal se på bruk av teknologi innen eldreomsorgen….
”Mer omsorg med ny teknologi” ”- Omsorgsteknologiene fins. Ta dem i bruk! Teknologi kan gi viktig trygghet til gamle mennesker og frigjøre varme hender i eldreomsorgen”. Teknologirådet [ ]
Teknologirådet anbefaler Ta i bruk omsorgsteknologier -Fallsensor -Røyk og vannvarsling -GPS-sporing -Kropps-sensorer -Dørkontroll -Medisineringsautomat Forslag om trygghetspakker etter modell fra Skottland og Danmark.
Tekniske hjelpemidler Velferdsteknologi Omsorgsteknologi Smarthus-teknologi Begreper som brukes
Kjente eksempler på teknologi Frittstående produkter (elektronisk kalender, fjernkontroll, dørvarsler, robotsel osv.) Internett-baserte produkter (digital kalender) Produkter som er integrert i et system (Smarthus og sensorteknologi) Produkter som kan viderekobles (sende alarmer til hjelpere utenfor huset) Satellitt-støttet teknologi (GPS )
Velferdsteknologi ”… teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. VT kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. VT løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon” NOU 11:2011
Grenser mot eHelse Telemedisin IKT-utviklingen i kommunen Hjelpemidler fra NAV
Velferdsteknologi skal Tjene den enkelte bruker Løse et faktisk og opplevd problem
NOU 11:2011 Trygghets- og sikkerhetsteknologi –Komfyrvakt, fallalarm, sensorer Kompensasjons- og velværeteknologi –Klimakontroll, GPS-sporing, husholdningsapp., syns- /hørselshj.m., tidsansvisere/dagsplan, medisindosetter Teknologi for sosial kontakt –Bildetelefon, Paro, sosiale medier, Teknologi for behandling og pleie – PC med berøringsskjerm og kamera for kommunikasjon med helsepersonell, helsedagbok og IP, biosensorer
Prosjekterfaringer TED – Teknikk, Etikk og Demens – ASTRID – En sosial og teknologisk tilnærming til bruk av hjelpemidler i demensomsorgen ENABLE - Enabling technologies for persons with dementia MPOWER – Middleware platform for Empowering cognitively disabled and elderly Teknik & demens i Norden Yngre personer med demens og hjelpemidler
Står opp om natta Glemmer avtaler Forveksler dag og natt Klarer ikke slå et telefonnummer Glemmer å ta medisiner Dusjer ikke Kan lese klokka, men forstår ikke tidspunktet Utfører ikke huslige sysler eller vedlikehold Finner ikke veien dit de ønsker å gå utendørs, av og til også innendørs HVERDAGSPROBLEMER Teknologi & demens i Norden
kan ønske å: Mestre daglige aktiviteter som før Holde på gamle vaner og rutiner Pleie sosial kontakt Oppleve seg som kompetent Gå turer i nærmiljøet uten følge Holde styr på døgnet DEN SOM HAR DEMENS Teknologi & demens i Norden
K kan ønske å: Slippe å bekymre seg for at ulykker skal skje med den som er hjemme Sove, uten å få avbrutt nattesøvnen Få noe tid for seg selv PÅRØRENDE Teknologi & demens i Norden
Kan teknologi støtte bruker og pårørende i møtet med disse utfordringene?
Ester hadde nylig flyttet til et eldresenter. Hadde vansker med å holde styr på natt og dag. ”Hun passer ikke her!” Ester fikk en kalender som viste når det var morgen, dag, kveld og natt. ESTER VEKKET NABOENE
Fred hadde vansker med å holde styr på nøkkelen til ytterdøra, og med å låse døra pga nedsatt syn og finmotorikk. Kona var redd han gikk fra huset ulåst. Fred fikk en elektronisk dørlås, som var åpen når han bar med seg en brikke innenfor en radius av 3 m. FRED VILLE UT OG GÅ TUR
ELLA GIKK SURR I DAGENE MPOWER
Typer hjelpemidler Sikkerhet og trygghet Forenklede grensesnitt Visuelle strategier Auditive strategier Sensorer og sporing KompensererSe informasjonVerbale påminnelser Komfyrvakt og timer Automatisk dag og natt kalender White boardTalende klokke GPSEnkel fjernkontroll til TV Digital kalenderBeskjed-boks Electronisk dørlås Merking (farge eller tekst) Talepåminner TingleterAutomatisk kalender Huskeklokke Enkel mobil telefon Medisindosett med alarm Yngre personer med demens og hjelpemidler
GPS-sporing § Fru Larsen Datter Hj.tj.
Konklusjon? Teknologi kan støtte personer med demens og pårørende…. så fremt det adresserer et behov! Og så fremt brukerne har en støtteperson.
Brukerbehovsanalyse Hjelpemiddelet må ’treffe’ et behov for å bli brukt Individuell tilpasning (person og situasjon) Ergoterapeuter er gode støttespillere
Tilbud utenfor institusjon Tilbud i institusjon Funksjonsnivå Velferdsteknologi?
Implementering Installasjon i hjemmet Opplæring i bruk Montering Testing Oppfølging regelmessig
Hva skal til for at omsorgsteknologi skal tas i bruk? Teknologiens driftssikkerhet –Robust, pålitelig –Brukervennlig Infrastruktur –System og prosedyrer –Hvor går alarmen – hvem rykker ut? Opplæring –Av bruker og pårørende –Av helsepersonell HVA VIL VI HA?
Hvor begynner vi? Helsefag og IT-fag møtes Prosjekter = læring Vi har en del erfaringer fra smarthus, men det går tregt med implementeringen (InnoMed) Leverandører har sviktet Infrastruktur ligger ikke til rette i kommunene – det mangler IT-kunnskap i omsorgssektoren
Nye stier skal tråkkes…. Ildsjeler er nødvendige En kommune som kan gå foran? Ledelsen ønsker løsningen Skreddersøm Kompatibilitet Et pålitelig system
Litteratur Bjørneby S (2007)ALMA – hjelpemidler for personer med demens (kr 320,- fra NKAH) Johansson M, Nygård L (1999) Tid og tidshjälpmedel vid demens, Best. nr , Hjälpmedelsinstitutet, Sverige Dahlenborg I, Lundström K (2007) Lilla Hjälpmedelsboken. Ett stöd för personer med demenssjukdom, Best.nr , Hjälpmedelsinstitutet, Sverige Vidje G (red) (2001) Hjelpemidler og etikk, Trygdeetaten Starkhammar S, Dahlenborg I (2002) Demens och teknik – kunskapsläge och förslag på åtgärder, Best.nr , Hjälpmedelsinstitutet, Sverige Bjørneby S, Topo P, Holthe T (red) (2001) Teknologi, etikk og demens. En veiviser for bruk av teknologi i demensomsorgen, Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens Marshall M (red) (2003) ASTRID: hvordan møte behov hos personer med demens og deres pårørende – En sosial og teknologisk tilnærming. En håndbok i bruk av teknologi i demensomsorgen, Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse Høegh M, Jensen L (2006) Hjælpemidler til mennesker med demens. Hjælpemiddelinstituttet, Danmark ( Socialministeriet, Danmark: (2007) Guide til alarm- og pejlesystemer for demente. Styrelsen for specialrådgivning og social service
Nyttige lenker project.euhttp:// project.eu
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!