Norwegian Ministry of Modernisation Et informasjonssamfunn for alle Statssekretær Eirik Lae Solberg Seminar om forvaltningen og samisk IT Oslo 14. mars 2005
2 En enklere og gladere hverdag for folk flest Stadig flere samfunnsområder krever Internett for fullverdig deltagelse Vi har et godt utgangspunkt med en IT- moden befolkning Utviklingen mot et digitalt samfunn forutsetter deltagelse for alle
3 Vi må jobbe smartere, krav til økt produktivitet Brukervennlige tjenester er fremtiden En mer effektiv forvaltning gir flere og bedre tjenester Kvalitetsvurdering av offentlige nettsteder God bruk av IT kan bidra til å møte utfordringene
4 Fokuserte mål i IT-politikken l Felles IT arkitektur l Trygg og sikker autentisering / identifikasjon – eSignatur l Virtuelt servicekontor - ”Min side” l Bedre elektronisk samhandling l Enklere og rimeligere tilgang til offentlige data l Åpne standarder og en offensiv programvarepolitikk
5 Koordineringsorganet for eForvaltning –Elektroniske tjenester –IT-arkitektur –Bruk av grunndata –IT-sikkerhet Fire arbeidsgrupper skal nedsettes : –Politikk for bruk av åpne standarder i off. sektor –Faggruppe for PKI i off. sektor –Utviklingsstrategi for Min Side –Utvikling av grunndata på personinformasjonsområdet Elektronisk samhandling i og med offentlig sektor
6 Eksempel på oppdatert
7 Samisk språk i databehandling Utfordringer relatert til anvendelse av samisk språk innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Samiske tegnsett blant annet i Microsofts operativsystem Windows XP. Samisk tegnsett i meldinger og menyer på mobiltelefon
8 Samiske tegnsett i offentlige register Målsetting om at: –alle offentlige registre skal kunne bruke samiske tegn –datautvekslingen mellom registrene skal fungere