Dramatikk LUT1, 20.04.10. Gå sammen i grupper på 3 eller 4 og gjør følgende: 1. Idémyldring: Skriv ned stikkord om dramasjangeren. Hva kjennetegner et.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
EPISK DIKTNING inkl novelle
FYR Ny GIV
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Skuespillerkunst i dagens teater.
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Helland/Wærp: Å lese drama
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Om å skrive om litterære tekster
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Klassikerne møter det moderne
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Fortelling Novelle Roman
Litteraturhistorie
Strukturell analyse -a short introduction
Tema Vg1, kap 4.
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Forrådt Av Amalie Skram.
Henrik Ibsen: Vildanden (1884) og litt om drama
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
Henrik Ibsen: Vildanden (1884) og litt om drama
Henrik Ibsen: Vildanden
Sammensatte tekster PPU
Litterær analyse Dramaet som sjanger Vildanden (1884) av Henrik Ibsen
Bedre vurderingspraksis
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Sammensatte tekster ALU
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Leseprosjekt VG1.
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Adaptasjoner av et juleeventyr
Revidert læreplan i engelsk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Dramatikk LUT1,

Gå sammen i grupper på 3 eller 4 og gjør følgende: 1. Idémyldring: Skriv ned stikkord om dramasjangeren. Hva kjennetegner et drama? Hva særpreger dramaet i forhold til andre sjangere?

1. Ta utgangspunkt i den utdelte scenen fra DUS og dramatiser (til disposisjon: ca min). 1. Les replikkene høyt sammen i gruppe 2. Gjør en kort analyse og tolkning av scenen (hva er viktig i denne scenen?) 3. Hvordan kan dere utføre teksten på en scene (arbeide fysisk med teksten) 4. Framfør for resten av klassen

Dramadefinisjon Drama (av gr. drontas, ’handling’), tekstkomposisjon for oppførelse på en scene, der skuespillere fremfører replikkene og fremstiller et handlingsforløp, gjerne i samsvar med sceneanvisninger. Litteraturvitenskapelig leksikon

Drama som sjanger Dobbel kommunikasjonssituasjon:  Forfatter -> leser  Teaterapparat -> tilskuere Muntlig og visuelt Omsettes til scenisk handling/presentasjon Konsentrasjon/seleksjon Stedets, tidens og handlingens enhet  Retrospeksjon og frampek

Forts. Drama som sjanger Fabelen vs historien  Med fabel eller plot ”menes her den spesifikke ordningen av begivenhetene i et drama, en ordning som ofte vil avvike fra historiens kronologi.” (Platz-Waury 1992:85) Dramaet kan deles i tre hoveddeler:  Eksposisjon > gi informasjon om bakgrunn og forutsetninger for historien som skal fremstilles  Komplikasjon > konflikten utvikler seg og intensiveres, frem mot et klimaks eller vendepunkt (peripeti)  Resolusjon > løsning Femakterprinsippet og treakterprinsippet

Forts. Drama som sjanger Typer vs individualiserte dramatiske karakterer  Typen kjennetegnes ved at den representerer universelle menneskelige trekk og ved at den har ett dominerende særtrekk  Individualiserte dramatiske personer er flerdimensjonale i den forstand at de har mange ulike karaktertrekk, sammensetningen av karaktertrekk er unik, og de er som regel dynamiske. Personkarakteristikk  beskrives av andre  beskrives av seg selv gjennom monolog  beskriver seg selv indirekte gjennom tale, utseende, atferd osv, tittel, navn.  Men mest gjennom: Handlinger og språk

Forts. Drama som sjanger Det sentrale elementet i dramaet: dialogen  Direkte tale  Stilisert. Det har ikke dagligspråkets nøling og småpauser og dårlige formuleringer. Scenehenvisninger; dramaet er mer enn bare replikk og tekst. Skiller mellom hovedtekst og sidetekst  Hovedteksten omfatter alle uttalte fremstillingsmidler, som dialog og monolog.  Sideteksten omfatter alt som faller utenfor hovedteksten: tittel, forord, tilegnelse, personoversikt, akt- og scenemarkeringer, personenes entre og exit, og naturligvis alle angivelser av scenebilde, skuespillernes atferd, akustiske virkemidler. I sideteksten gir dramatikeren støtte til tolkningen, og er en integrert del av dramaet.

EKSEMPEL: DUS: Den unge scenen Dramatikk skrevet for ungdom Om prosjektet: Antologien består av 4 dramatekster: Lilla av Jon Fosse Baikonur Kosmodrom av Christopher F-B Grøndahl Dag av Liv Heløe Orkhons død av Finn Iunker

Til diskusjon Er Paradise-Petter bedre enn Ibsen? NETTUTGAVEN, jun magasinet/sprak/utdanning/reality- tv/norskfaget/ / Er Paradise-Petter bedre enn Ibsen? magasinet/sprak/utdanning/reality- tv/norskfaget/ /

Hva slags litteratur skal vi lese? Den litterære kanon (Ibsen) vs samtidstekster (DUS: Den unge scenen) Kan reality-tv som sammensatt tekst brukes som et utgangspunkt og som mulig sammenlikningsgrunnlag?

LK06 etter 10. årstrinn (utdrag) delta i utforskende samtaler om litteratur, teater og film gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere formidle skriftlig egne leseerfaringer og leseopplevelser basert på tolkning og refleksjon bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder presentere viktige temaer og uttrykksmåter i sentrale samtidstekster og sammenligne dem med framstillinger i klassiske verk fra norsk litteraturarv: kjærlighet og kjønnsroller, helt og antihelt, virkelighet og fantasi, makt og motmakt, løgn og sannhet, oppbrudd og ansvar

LK06 etter 10. årstrinn (utdrag) Sammensatte tekster tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder

Innfallsvinkler man kan bruke i forhold til dramaene i DUS 1. Tekstorientert: Se teksten som et litterært kunstverk – nærlesing: fokus på teksten, sammenhengen mellom form og innhold, litterære virkemidler. Eks: dramaturgi (kompositorisk oppbygning), språkbruk 2. Leserorientert og samtidsorientert: Se teksten i relasjon til virkeligheten. Er teksten og tematikken aktuell i forhold til våre liv? Eks: sjalusi, kjærlighet, vennskap, sult, fattigdom, vold 3. Samfunnsorientert: Se teksten i et samfunnskritisk perspektiv, i en kulturhistorisk kontekst. Eks. se tematikken i lys av dagens samfunn, ungdomskultur 4. Forfatterorientert: Se teksten i forhold til det biografiske, forfatteren og personen Jon Fosse, eks. forfatterbesøk

Hvordan få elevene interessert i dramatikk og Ibsen? Jobbe med dramatikk på en kreativ og praktisk måte, med utgangspunkt i en prosessorientert forståelsesmodell (jf. Kulbrandstad) Mål: å arbeide i størst mulig grad med teksten slik de gjør det i teatret, fokus på elevens kreativitet og egenaktivitet 1. Førlesefasen:  Lærer-i-rolle  Lage et frysebilde  Fremføre en sekvens eller scene 2. Lesefasen:  Se teaterforestilling, evt. filmatisering 3. Etterlesefasen:  Analytisk/intellektuell vinkling, eks. litteraturhistorisk etterarbeid, sammenlikne originalteksten med teaterversjonen etc.  Aktiv/kreativ vinkling, eks. formulere en rollefabel, skrive et dagbokblad til en av rollefigurene, gjenoppleve forestillingen etc.

Hovedmålsetning: En dramatisk tekst lever eller realiseres først når den omsettes til scenisk handling.

Kilder/Litteraturtips Aristoteles (1997): Om Diktekunsten. Grøndahl og Dreyer. Oslo Helland, Frode og Lisbeth Pettersen Wærp (2005): Å lese drama. Innføring i teori og analyse. Universitetsforlaget. Oslo Berg, Thoralf (2004): ”Teatertekst”, I: Moslet, Inge og Peer Harry Bjørkeng (2004): Norskdidaktikk: tekstnær og elevnær undervising. Universitetsforlaget. Oslo DUS: Den unge scenen (2005). Oslo: Transit Kulbrandstad, Lise (2003): Lesing i utvikling, kap. 7. Fagbokforlaget. Bergen Lothe, Jakob m.fl. (1997): Litteraturvitenskapelig leksikon. Universitetsforlaget. Oslo Platz-Waury, Elke (1992): Drama og teater. En innføring. Gyldendal. Oslo Skarðhamar, Anne Kari (2001): Litteraturundervisning: teori og praksis. Universitetsforlaget. Oslo Stenstad, Finn (2005): Spor i ord. Litteraturkunnskap for norsk 1 i lærerutdanninga. Høyskoleforlaget. Kristiansand.