Hva kan kompetansemiljøene tilby kommunene -en tjeneste for tjenestene. Kaja Kierulf, Asker kommune Trond Ljøkjell, KoRus Midt-Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Melding til Stortinget…
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Prosjekt tidlig innsats
Geriatrisk ressurssenter – en del av Samhandlingsarena Aker –
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regionale forskningsfond
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
HelseOmsorg21: Utfordringer i samhandling mellom universitet, høgskole og sykehus og samarbeid med kommune. UH-rådet, nasjonal fagstrategisk enhet for.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Trygge familier, tryggere barn - med et hensiktsmessig nettverk av hjelpere Barne- og familieenheten Asker kommune Komite oppvekst
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Ny ordning for Utviklingssentrene
Prosjektleder Ann Evy Duun
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
utfordringer i en ny region
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Utdanningskvalitet – Nord universitet
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kompetanseutvikling - Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Hva kan kompetansemiljøene tilby kommunene -en tjeneste for tjenestene. Kaja Kierulf, Asker kommune Trond Ljøkjell, KoRus Midt-Norge.

Disposisjon: Kompetanse- og kvalitetsutvalget: - bakgrunn og mandat Kompetansesentrene: - samfunnsoppdrag og målgrupper Kommunens behov: - oversikt og utfordringsbilde Beveggrunnen for arbeidet: - det overordna folkehelseperspektivet Hvordan møter kompetansesentrene tjenestenes behov: - en tjeneste for tjenestene? Innspill til mer samordning og effektivt samarbeid nasjonalt, regionalt og lokalt.

3

Kompetansesentrene TjenesteneUtsatte barn og unge 5 Peke på systemer og strukturerer for understøttelse av en kvalitets- og praksisutvikling i tjenestene

Kompetansesentrenes felles samfunnsoppdrag: > Være en tjeneste for tjenesten > Identifisere og styrke kunnskapen og kompetansen innen eget fag- og arbeidsområde > Bidra aktivt til samhandling og effektiv ressursutnyttelse på regionalt og nasjonalt nivå > Understøtte kvalitetsutvikling og innovasjon i tjenestene > Være en brobygger mellom forskning og praksis –bidra til å implementere kunnskapsbaserte beslutninger og tiltak i tjenestene > Ha kontakt med relevante faginstanser, forsknings- og undervisningsmiljø, universiteter og høyskoler og internasjonale samarbeidspartnere

Målgrupper for sentrenes virksomhet: Primærmålgruppe: > Helse-, omsorgs- og velferdstjenestene > Andre kommunale og statlige tjenester > Ansvarlige tjenesteutøvere og beslutningstagere i først- og andrelinje og offentlig forvaltning (direktoratene, departementene osv.) Sekundærmålgruppe: > Befolkningen > Bruker/pasientorganisasjoner > Media

Hva er problemet ? Rapport fra brukerne (Sitter 2008): > Fornøyde med enkelttjenester > Misfornøyde med samhandling, informasjonsutvekslingen ansvarsavklaringer Rapport fra tjenesten (Andersson og Steihaug 2008): > For få møtepunkter > Uenighet om tiltak > Ansvarsforskyvning for barn og unge med psykiske problemer Tilsynsrapporten (Helsetilsynet 5/2009/): > Det er stor risiko for at barn og unge med sammensatte behov fanges opp for sent

9 Sektoriseringsutfordringen nasjonalt Tanker? Det er PPT det! Jeg er redd. Det er BUP! Mobba? Er ikke det KD? Jeg er adferdsforstyrra. Det er BUFetat! Jeg er barnevern og BLID! Jeg går i barnehagen, det er Udir! 9

Kommunale ledere trenger hjelp til: > Kunnskapsdeling og kompetanseheving > Tiltaks- og tjenesteutvikling > Forsking og evaluering > Som har betydning for barn og unges oppvekstvilkår

Kunnskapsdeling og kompetanseheving > Skreddersy helhetlige kompetanseløft med utgangspunkt i eksisterende rammer og tilgjengelige ressurser kommunalt > Dybdelæring på tvers av tjenester > Kunnskapsdeling som sikrer læringsprosesser og endring av praksis > Enkel og gratis tilgang til forskningsbasert, oppdatert kunnskap samt verktøy. Må foregå lokalt.

Kunnskapsdeling og kompetanseheving > Implementeringskunnskap > Forutsetter konkret samarbeid mellom kommunale ledere og kompetansesentrene

Hvordan møter kompetansesentrene tjenestenes behov?

Kunnskapsdeling og kompetanseheving > Tilby kompetanseprogram som tilpasses behovet i tjenesten og som samtidig inneholder sentral kunnskap på aktuelt område (nasjonale veiledere, retningslinjer mm) > Utvikle/ sette sammen kompetanseprogram tilpasset kommunens/ tjenestens/ regionens behov. > Gjennomføringsform drøftes med og tilpasses kommunene, evt. i et interkommunalt samarbeid/ regionvis > Prioritere kompetanseprogram på tvers av sektorer og tjenestenettverk. > Prioritere kompetanseprogram som har et formål og som inkl. refleksjon og egenaktivitet.

Kunnskapsdeling og kompetanseheving > Implementeringskunnskap – kompetanseheving i sammenheng med anvendelse av ny kunnskap og/eller praksisendring > Evt. enkeltkurs, med utgangspunkt i det fagområdet ulike kompetansesenter har særskilt ansvar for å ivareta. (dypdekunnskap) > Kompetanseheving i forebyggingsperspektiv og tjenesteutviklingsperspektiv

Tiltaks- og tjenesteutvikling > Støtte til nødvendige omstillingsprosesser og tjenesteutvikling. Innovasjonsarbeid > Tilpasse tilbudet til det flerkulturelle Norge > Se 1. og 2. linjetjenesten som samhandlingsaktører > Tydeligere anbefalinger på effektive tiltak ved tidlig innsats, et mylder av anbefalinger. (EPDS, ASQ, ASQSE, MI, ICDP, PMTO, Tras, Cos, PFS, DUÅ, PALS, BTI, TIBIR….). Lite sammenheng mellom de ulike satsningene.

Tiltaks- og tjenesteutvikling > Integrere kompetanseutvikling og tjenesteutvikling, på tvers av sektorer og for hele tjenestenettverk. > Ta i bruk adekvate verktøy / metoder ( struktur, prosess og resultat) Eks. GAP-analyse, fokusgruppeintervju, handlingsorientert forskning / aksjonsforskning. > Samhandling – eget kunnskaps- og kompetansefelt > «Ledelse av mellomrom»

Forskning og evaluering > Finne gode måleparametere som sier noe om kvaliteten og effekten på sikt. > Systematisere utfordringsbildet for og kunne jobbe strategisk med utviklingen av egne tjenester og foreta nødvendige prioriteringer på tvers av sektorer og tjenester. > Praksisnær forskning som følges opp og evalueres > Bygge bro mellom kunnskapssentrene og tjenesten - sammen om forskning, utvikling og evaluering av tjenestene. Partnerskapstenkning. > Samarbeid mellom kompetansesentrene og høyskoler- og universiteter om videreutdanning og forskning

Forskning og evaluering > Utviklingsarbeid: Bidra til utvikling av gode måleparametere: indikatorer for kvalitet og effekt på sikt – struktur, prosess og resultat. > Utfordringsbilde: Supplere med erfaringer og kunnskap fra tilsvarende arbeid i andre kommuner og regioner. > Belyse problemstillinger og dilemmaer: Ulike prioriteringer ledere står overfor ved vurdering omkring mulig effekt av ulike tiltak. > Representere et «utenfra-blikk»: Kjenner utfordringsbilde og som kan bidra med kunnskap og erfaringer, råd og anbefalinger.

Forskning og evaluering > Inngå i et partnerskap med kommunene / tjenestene. > Ikke bestiller/ utfører - modell Lære av hverandre og lære i samarbeid. Inkludere høyskoler og universitet i partnerskapet Inkludere FM og Fylkeskommune og evt. andre > Praksisnær forskning – utvikle mer kompetanse > Tjenester/ kommune – kompetansesentra – høyskoler/ universitet: -tydeliggjøre ulike oppgaver / roller -hente ut gevinst innenfor kunnskaps –og kompetanse- utvikling, utviklingsarbeid og forskning som har betydning for barn og unge -bygge flere opplæringsprogram inn som moduler i masterstudium ( et eks.)

Samordning og samarbeid – noen innspill > På nasjonalt nivå > -mellom departement og direktorat > -i helsedirektoratet > -mellom ulike instanser (Folkehelseinstituttet, Kunnskapssenteret, ulike forskningsinstitutter etc.) > Regionalt nivå: - mellom kompetansesentra - kompetansesentra og andre regionale kunnskapsinstanser (høyskoler, spesialisthelsetjeneste, statped ?) > Mellom regionalt og nasjonalt nivå: - nasjonale og regionale kompetansesentra/- tjenester > Bruke hverandres kunnskap og kompetanse bedre

> Fra tiltakskjede til nettverk Partnerskap