Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Utvalget for fag- og yrkesopplæringen (Karlsen-utvalget) Jan Christian Vestre utvalgsmedlem.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
FUG-konferanse for tillitsvalgte
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Per Kristian Storstad AVGO
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Nasjonal opplæringskonferanse, Sarpsborg
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Høstrapport – tall og statistikk
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth

2 Kunnskapsdepartementet Forsterket innsats mot frafall Kunnskapsdepartementet ønsker å samarbeide med og å følge fylkeskommunene tett i arbeidet for bedre gjennomføring i videregående opplæring.

3 Kunnskapsdepartementet Mål med prosjektet Fylkeskommunene setter konkrete mål for frafallsnivået for den enkelte fylkeskommune Sette nasjonalt måltall for reduksjon av frafall fra videregående opplæring Mer koordinert og forsterket innsats mellom aktuelle aktører slik at flere elever/voksne fullfører og består videregående opplæring, økt gjennomstrømning.

4 Kunnskapsdepartementet Mål med prosjektet Utarbeide/utvikle rapporteringssystemer og indikatorer som grunnlag for oppfølgingssamtaler mellom departementet og fylkeskommunene Avholde årlige møter for å vurdere måloppnåelse og utfordringer. Legge til rette for spredning av kompetanse og utveksling av gode erfaringer mellom fylkeskommunene og mellom kommuner og fylkeskommuner.

5 Kunnskapsdepartementet Organisering av prosjektet KD: Det er etablert et treårig prosjekt hvor staten og hver enkelt fylkeskommune går i dialog om å fastsette mål og tiltak for bedre fullføring. Prosjektet er forankret på politisk nivå i KS.

6 Kunnskapsdepartementet Organisering av frafallsprosjektet Styringsgruppe Leder: Ekspedisjonssjef Johan Raaum Arbeidsutvalget FFU: Einar Wium KS: Eva Lian Udir: Stabsdirektør Dag Johnsen KD/OA: Kjetil Moen, Borghild Lindhjem-Godal KD/AIK: Gry Høeg Ulverud, KD/KOM: Egil Knudsen Leder: Sidsel Sparre, avdelingsdirektør KD/OA Prosjektsekretær: Lise Vivienne Løseth, avdelingsdirektør KD/OA Medlem: Kjetil Helgeland fra Utdanningsdirektoratet Medlem: Gaute Losnegård, KD/AIK Medlem: Knut Alfarnæs, Maria Grødal, Kjetil Ulvik, KD/OA Medlem: Siri Baastad, KD/KOM KD/UH innkalles til møter når saker vedrørende yrkesfagutdannningen eller lærerutdanningen drøftes Prosjektorganisasjon

7 Kunnskapsdepartementet Utfordringer Staten og fylkeskommune bør sammen diskutere hva som er realistiske mål for den enkelte fylkeskommune, basert på både nasjonal og internasjonal statistikk over gjennomføring av videregående opplæring. Vi må sikre mer koordinert innsats for å stimulere til bedre gjennomføringen av videregående opplæring.

8 Kunnskapsdepartementet Utfordringer Nødvendig med et presist bilde av situasjonen. Kartlegging pågår. Må utvikle et fast indikatorsett som skal ligge til grunn for samarbeidet mellom staten og fylkeskommunene. Indikatorsettet bør bestå både av eksisterende og nye indikatorer.

9 Kunnskapsdepartementet Utfordringer Sikre en god implementering av eksisterende tiltak. Styrke enkelte innsatser og foreslå noen nye tiltak. Felles innsats for å drøfte resultater, tiltak, virkemiddelbruk og effekter

10 Kunnskapsdepartementet Arbeidsform for prosjektet - milepælplan

11 Kunnskapsdepartementet Rett til læreplass (mulig utredning) 2 år vg 3 i skole (utredning) Forskrift om yrkesretting Praksisbrev – ambisjoner om videreutvikling Justeringer av læreplaner for fellesfag Arbeidslivsfaget Aktuelle virkemiddelområder: Regelverk/struktur

12 Kunnskapsdepartementet 190 mill. kroner - tilskudd til lærlinger med særskilte behov 35 mill. kroner til ”tidlig innsats” Etterutdanning fag- og yrkesopplæring Skolelederutdanningen ? Samfunnskontrakt for lærlinger Strategi for læreplasser i statlig sektor Aktuelle virkemiddelområder: Utviklingstiltak m/statlig støtte

13 Kunnskapsdepartementet Aktuelle virkemiddelområder: Kvalitetsvurdering – fag og yrkesopplæringen St.meld.nr.44: ”….i utgangspunktet 4 elementer” Statistikk (god) for analyse av elevenes/lærlingenes gjennomføring av vgo Kunnskap om læringsmiljøet Vurdering av kvaliteten på opplæringen i lærebedriftene Sysselsettingssituasjonen og bedriftenes vurdering av kvalifikasjonene til nyutdannede fagarbeidere

14 Kunnskapsdepartementet Aktuelle virkemiddelområder: Andre utviklingsområder Oppfølgingstjenesten Rådgivning (inkl individuell utviklingsplan) ”Helhetlig dokumentasjon” Hospitering skole/arbeidsliv Styrke samarbeidet med arbeidslivet om prosjekt til fordypning

15 Kunnskapsdepartementet Utgangspunkt: Ambisjoner for befolkningens utdanningsnivå Riksrevisjonens forvaltningsrevisjon Voksnes rett til grunnleggende ferdigheter i grunnskolen..... i kombinasjon med vgo ? Voksne som har fullført, men ikke bestått: utvidet rett ? Tilpasset løp til fagbrev for voksne arbeidssøkere (NAV-FK) Realkompetansevurderinger – utfordringer ? Voksne i vgo

16 Kunnskapsdepartementet Hva skjer Pågår allerede et arbeid om styringsinformasjon i videregående opplæring mellom staten, fylkeskommunene og Statistisk Sentralbyrå. Dette arbeidet vil gi et godt grunnlag for å utvikle et fast indikatorsett. Arbeidet skal gi grunnlag for å videreutvikle rapporteringssystemer og utvikle nye indikatorer.

17 Kunnskapsdepartementet Kvalitetsrapport Kommunal plikt til å utarbeide en årlig kvalitetsrapport (jf. opplæringsloven §13.10 om tilstanden i grunnskoleopplæringen og den videregående opplæringen, knyttet til læringsresultat, frafall og læringsmiljø. Rapporten skal drøftes av skoleeier dvs. kommunestyret, fylkestinget og den øverste ledelsen ved de private grunnskolene. Rapportene vil være grunnlag for dialog mellom departement og fylkeskommunene