1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra internrevisjon
Advertisements

Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
HMS-kultur Janne Lea Svensson
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Prosesstyring som styringsverktøy
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Internkontroll i kommuner
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Aust-Agder og Vest-Agder
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
Ekstern revisjon av interkontrollsystemet og kvalitetssikringen Paul Martin Strand Administrerende direktør.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
HACCP i ASKO Hvilke utfordringer har vi som vareleverandør ?
KPU – STHF Sakspresentasjon Saksliste 29/2014Godkjenning av referat og saksliste 30/2014Saker meldt til Helsetilsynets utrykningsgruppe (3-3a)
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Forebygging av selvmord i akuttpsykiatriske døgnavdelinger - Slik har vi gjort det i Sykehuset i Vestfold HF Martin Hegdahl Magnhild Klingenberg-Liholt.
Bærum SykehusDrammen SykehusPsykiatrisk avd Lier Kongsberg Sykehus Ringerike SykehusPsykiatrisk avd Blakstad Vestre Viken HF Til sammen 8 klinikker med.
DET NASJONALE MILJØ- OG KLIMAPROSJEKTET Steinar Marthinsen, viseadministrerende direktør Helse Sør-Øst RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Dashbord og pasientskademåling som styringsverktøy nokre døme frå Nordlandssjukehuset HF Barthold Vonen.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
Pasientsikkerhetskampanjen Pilotprosjekt KK Helse Bergen.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet Forebygging av selvmord.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Oppfølgingsmøte Veilederutdanning Hensikt Oppfølging av startmøtet. Presentere resultater og erfaringer med gjennomført plan, samt vurdere om det.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Hvordan komme godt i gang? En lang reise mot et Soria Moria…
Oppsummering av FOU - prosjekt
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet
Kvalitet og pasientsikkerhetsarbeidet i Helse Stavanger Styresak 20
Det integrerte universitetssykehuset
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Oppsummering av FOU - prosjekt
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Utskrift av presentasjonen:

1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand

2 Organisasjonskart Sunnaas sykehus HF stab Administrerende direktør Forsknings- avdelingen Servicesenter Samhandlings- avdelingen Klinikk

3 Innhold i presentasjonen  Rammeverk for kvalitet- og pasient- sikkerhet ved Sunnaas sykehus HF Commission on Accreditation of Rehabilitation Facilities (CARF) Det nasjonale pasientsikkerhets- programmet  Pasientsikkerhetsvisitter Gjennomføring Noen resultater Våre anbefalinger

4 CARF-krav til helse og sikkerhet Trygge omgivelser Skriftlige prosedyrer for å fremme sikkerhet for pasienter og ansatte Opplæring Regelmessige øvelser Beredskapsprosedyrer Kart som viser rømningsveier Uannonserte øvelser for alle ØH prosedyrer Umiddelbar tilgang til førstehjelpsekspertise og - utstyr Skriftlige prosedyrer vedr. kritiske hendelser Analyse av kritiske hendelser Infeksjonskontrollprogram Sikkerhet ved transport av pasienter Årlig eksternt tilsyn Årlig HMS-runde/vernerunde Kjemikaliehåndtering

5 Rammeverk for CARF  Sunnaas sykehus HF oppnådde 3 års CARF-akkreditering i 2006, 2009 og 2012 Standarder i seksjon 1: Administrasjon og ledelse, inkl. sykehusets styre Standarder i seksjon 2: Pasientens rehabiliteringsprosess Standarder i seksjon 3: Alle rehabiliteringsprogrammer  Ny gransking i 2015

6 Hvorfor CARF-akkreditering?  Pasientsentrert kvalitetssystem  God virksomhetsstyring  Kontinuerlig forbedring  Internasjonalt nettverk

7 Pasientsikkerhetsprogrammet  Relevante innsatsområder for Sunnaas sykehus HF Samstemming av legemiddellister Forebygging av urinveisinfeksjoner Forebygging av fall Forebygging av trykksår Ernæring – internt område under oppstart Ledelse: -Pasientsikkerhetsvisitter -Kvalitet og pasientsikkerhet fast sak i alle ledermøter

8 Pasientsikkerhetsvisitt - Er et verktøy som legger til rette for meningsfylte drøftinger mellom ledere og frontlinjepersonale når det gjelder pasientsikkerhetsspørsmål, hvor man blir enig om risikoområder og forbedringstiltak som må gjennomføres.

9 Pasientsikkerhetsvisitter på Sunnaas sykehus  Fra 2011 Gjennomført ved alle organisatoriske enheter (nivå 4) som møter pasienter Gjennomført x 1 pr. år Hver visitt oppsummeres med tre risikoområder  Fra 2014 Gjennomføres ved alle enheter (nivå 3) som møter pasienter Gjennomført x 3 pr. år Hver visitt oppsummeres med ett risikoområde

10 Hvordan planlegger vi pasientsikkerhets- visittene?  Representanter fra øverste ledelse v/ adm.dir., fagdirektør, kvalitetssjef og en representant fra klinikk - Fra 2014 deltar også klinikksjef  Avklarer roller og møtestruktur  Avtaler tidspunkt for hver visitt med enhetene 3 mnd. i forkant

11 Hvordan gjennomfører vi pasientsikkerhets- visittene?  Avtaler tidspunkt i god tid og sender invitasjon til enhetene 1 mnd. i forkant  Øverste ledelse møter et representativt utvalg fra enheten, inkl. nærmeste leder: Adm.dir. leder visitten Linjeleder orienterer om oppfølging av forbedrings- område fra forrige visitt Dialog Oppsummerer med ett nytt forbedringsområde Linjeleder signerer referatet Henger opp plakat på pasientsikkerhetstavle

12 Resultater av pasientsikkerhetsvisittene  Vedlikehold av utstyr som brukes av flere faggrupper Utarbeidet enhetlige rutiner  Oppdatert legemiddelliste ved innleggelse og utreise Ledelsen spør etter resultater - Prevalensmålinger - Interne revisjoner  Adgangskontroll Reetablert videoovervåkning av inngangsparti Evaluert rutiner for bruk av adgangskort

13 Resultater av pasientsikkerhetsvisittene  Bruk av tolk Revidert enhetlige rutiner i samarbeid med tolketjenesten  Nødvendige tilganger i DIPS Sikret nødvendige tilganger i DIPS personale som arbeider på tvers av enheter (natt-team og laboratoriepersonell)  Registrere pårørende/venn som overnatter i sykehuset Innført manuelt enhetlig system

14 Noen utfordringer vi har møtt på  Ulik grad av forbedringskultur i enhetene. Det avdekkes ”hasteområder” Konfidensialitet ved postutsending, rutiner for intern postgang, enhetlig anbefaling i epikrise og tverrfaglig rapport  Å skille mellom pasientsikkerhet og drift  Å kun ta opp lokale problemstillinger  Informasjon om organisatoriske endringer når ikke frontpersonalet før endringene blir innført  Pasientsikkerhetsvisitten kan bli en arena for ”omkamper”  Spørsmål om hvilket nivå i organisasjonen pasientsikkerhets- visittene skal gjennomføres på. Skal linjelederne delta?

15 Effekt på forbedringsarbeidet  Øverste ledelse oppnår dialog med frontpersonalet  Turnusarbeidene / nattevaktteam møter den øverste ledelsen  Avdekker sentrale risikoområder og setter i gang konkrete forbedringstiltak  Belyser i hvilken grad enhetene prioriterer pasientsikkerhet  Bidrar til at kvalitet og pasient- sikkerhet er fast sak i alle ledermøter  Bidrar til bevisstgjøring og bedre holdninger til arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet

16 Det er nyttig bruk av tid å gjennomføre pasientsikkerhetsvisitter!