Frokostseminar Husbanken 23. august 2011 Mariann Blomli NOU 2011: 15 Rom for alle - en sosial boligpolitikk for framtiden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunale boliger i Norge: En forsømt sektor i boligeierlandet?
Advertisements

Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
En sosial boligpolitikk for framtiden BOLIGUTVALGET 18. august 2011
NBBLs Framtidsprosjekt 2030 Boligkonferanse Trenger vi en ny boligpolitikk? 14. januar 2009.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på.
Boligsosial politikk – Ideer og virkemidler Viggo Nordvik NOVA og REASSESS.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Geir Barvik Administrerende direktør
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Oslo kommune Bydel Grorud
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Boligmeldingen Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet KBL’s boligkonferanse 12. mai 2004.
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Boligpolitikk – med fokus på boligmelding Av Christian Hellevang, KS.
«Fra ny forskrift til ny praksis» Hva er god startlånpraksis nå? Kim Christian Astrup.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
1 Kaffekurs om politiske veivalg VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Hva handler valget om? En kort introduksjon til de viktigste sakene for.
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Boligrådgiver Larvik kommune.
Levekår og oppfølging i utsatte områder i Stavanger
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Eie, leie eller plasseres?
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Presentere meg Finansiering av utleieboliger
Statsbudsjettet ”boligbudsjettet” Kunnskapslunsj 13.10, Trygve
Velkommen!.
Helhetlig boligpolitisk innsats
Velkommen til bostøttesamling i Lillestrøm
Startlån – åpner muligheter for flere til å eie egen bolig
BOSO - Boligsosialt utviklingsprogram i kommunene
Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik.
Bærekraftig boligbygging
Boligpolitikkens rolle i fattigdomsbekjempelsen
Bærekraftig byfornyelse
Mobilisering - borettslag og velforening på Furuset
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Hva er Housing first i Norge
Orientering HOV 4. juni 2019.
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Utskrift av presentasjonen:

Frokostseminar Husbanken 23. august 2011 Mariann Blomli NOU 2011: 15 Rom for alle - en sosial boligpolitikk for framtiden

Hovedkonklusjoner Bolig gir mer velferd Et boligsosialt løft i kommunene Boligeie for flere vanskeligstilte Et mer velfungerende leiemarkedet

Boligutvalget Bjørn Arild Gram, leder Kirsti Kolle Grøndahl Viggo Nordvik Inger Lise Skog Hansen Jan Fridthjof Bernt Inger Østensjø Roar Stangnes Øystein Johannesen Lene Vågslid Martin Mæland

Om arbeidet 12 møter i perioden august 2010-mai 2011 Seminar med kommuner og interesseorganisasjoner Spørreskjema til et utvalg kommuner Utredninger

Sentrale utredninger A. Kjellevold, Universitetet i Stavanger Retten til bolig og oppfølgingstjenester K. Aarland, NOVA Eierskapspotensialet til vanskeligstilte grupper på boligmarkedet E. Røed Larsen og D.E. Sommervoll, BI Prisdannelsen i det norske leiemarkedet J. Kvinge og P. Medby, NIBR Sosial boligpolitikk i Norge – kartlegging av offentlig ressursbruk

Hva er sosial boligpolitikk? Premisser I. Å bo er et grunnleggende behov og viktig for å fungere på andre områder i livet II. Bolig og oppfølging skal tilpasses slik at den enkelte kan bo

Hvem er vanskeligstilt på boligmarkedet? Personer med enten uegnet bolig eller høy boutgiftsbelastning og med lavinntekt etter at de har mottatt sosialhjelp/bostøtte - personer som ikke har mulighet til å skaffe seg og/eller opprettholde en tilfredsstillende bosituasjon på egen hånd

Mange får ikke den hjelpen de trenger personer har ikke en tilfredsstillende bosituasjon i Norge Hvem? mange er aleneboende mange leier bolig mange bor i Oslo mange er innvandrere mange har ustabil tilknytning til arbeidsmarkedet

Mange vanskeligstilte leier bolig VanskeligstilteAlle Selveier2070 Eier, borettslag eller boligaksjeselskap 2213 Leier5818 Stabile leiere (2007 – 2009) 4813 Stabile eiere (2007 – 2009) 3677 Kilde: SSB. Tall i prosent.

Mange får ikke den hjelpen de trenger personer har ikke en tilfredsstillende bosituasjon i Norge Hvem? mange er aleneboende mange leier bolig mange bor i Oslo mange er innvandrere ustabil tilknytning til arbeidsmarkedet Tiltak Bostøtten må bedres ytterligere – særlig for barnefamilier I første omgang foreslås en styrking på 410 millioner kroner

Vurderinger og tiltak Vanskeligstilte på boligmarkedet Eierlinja Det private leiemarkedet Kommunal utleie Arbeidet med bostedsløshet Boligsosialt arbeid i kommunene Rollefordelingen mellom stat og kommune

Rammer IKKE skattespørsmål generelle drøftinger av boligmarkedet og boligbyggingen drøfting av distriktene og boligbyggingsbehov som ikke er boligsosialt begrunnet Demografi og boligbyggingsbehov flere personer over 16 år i neste 20-årsperiode Gir et behov for nye boliger i samme periode Innebærer bygging av minst boliger i året

Et mer velfungerende privat leiemarked Tiltak Flere studentboliger – totalt 1500 årlig Utvide Husleietvistutvalget Styrket leieboerorganisering Økt kunnskap om useriøse utleiere og uegnede utleieobjekter Et marked med store utfordringer Prisdiskriminering Studenter konkurrerer ut svake grupper Ikke gitt at inngrep i det private markedet er mest hensiktsmessig Utrede nærmere modeller for utleie med sosialt formål frivillig sertifiseringsordning for utleiere

Eierlinja - flere må få eie bolig Tiltak Startlån med risikodempende tiltak Boligtilskudd som rente- og avdragsfritt lån Målrettet politikk for leie til eie Boligeie gir flest fordeler Revurdere oppfatningen om hvem som kan eie bolig Stort og uutnyttet potensial for eieretablering husstander

Kommunal utleie – boligpolitikkens salderingspost? Tiltak flere boliger for personer med rusavhengighet, alvorlige psykiske lidelser og dobbeltdiagnoser Studium i planlegging og forvaltning av kommunal boligmasse Veileder i kommunal boligforvaltning Statlige tilskudd til utleieboliger Krav om vedlikehold ved tildeling av tilskudd Nedskrivingstid forlenges til 30 år Økt fleksibilitet i bruken av tilskuddene Behov for flere kommunale utleieboliger Vanskelig å opprettholde gode bomiljø Ofte dårlig kvalitet og vedlikehold Mange blir boende for lenge

Bostedløshet – velferdspolitikken settes på prøve Tiltak Samordnet innsats for unge Beredskapsplaner for bostedsløse barnefamilier Samlet statlig innsats Oppfølgingstjenester i bolig Bolig som en del av behandligen Bolig og tjenester må ses i sammenheng Økende andel unge Økende bruk av midlertidige botilbud Mange klarer ikke å forvalte egen økonomi

Godt boligsosialt arbeid i kommunene Fem suksessfaktorer I. Samordning II. Forankring og eierskap III. Overordnet strategi for det boligsosiale arbeidet IV. Boligsosial kompetanse V. Økonomiske ressurser Stort gap mellom befolkningens behov, krav og forventinger og økonomiske ressurser og tilgang på faglig kompetanse

Rollefordelingen stat og kommune Kommunene skal ha rammevilkår som setter dem i stand til å løse sine oppgaver Boligpolitikken bygger i hovedsak på frivillighet – kommunene tilbys økonomiske virkemidler til boligformål samt dialog og veiledning fra Husbanken Kommunenes ansvar for å sikre boliger til vanskeligstilte er ikke en lovbestemt plikt

Husbanken Stor tillit i kommunene Tilretteleggerrollen oppleves som verdifull Den regionaliserte organiseringen et fortrinn Arena for meningsutveksling stat og kommune Tiltak Husbanken må få mandat til å samordne den statlige innsatsen innenfor den sosiale boligpolitikken

Rollefordelingen stat og kommune II Tiltak Lovfesting av det kommunale ansvaret for å skaffe boliger til vanskeligstilte Tydeliggjøre kommunens ansvar for en forsvarlig bosituasjon Boligsosialt arbeid en del av velferdsutdanningen Bedre datagrunnlag Styrking av det boligsosiale kompetansetilskuddet Tiltak Flertallet Rett til nødvendig bistand til å få et forsvarlig botilbud Mindretallet går ikke inn for innføring av en slik individuell rettighet

En sosial boligpolitikk for framtiden Alle kan bo Mange flere kan eie Kommunene skal gjennomføre boligpolitikken og trenger handlingsrom Husbanken må forsterkes og videreutvikles