20.09.2016 °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn 15.06.2009 Felles parkeringspolitikk Porsgrunn – Skien Seminar den 15. juni 2009 Gorm Carlsen Asplan Viak.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Maria Wirkola Plansjef
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Fradeling av boligtomt Jacob Sæthres veg 4 – Klage på avslag
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Reguleringsplaner.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Planbestemmelser.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Eksempel 4: Smart transport
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En kort introduksjon til byplanlegging
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Planleggingens utfordringer
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre.
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Petter Christiansen Bisek 13. september
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

°Felles P-politikk, seminar Porsgrunn Felles parkeringspolitikk Porsgrunn – Skien Seminar den 15. juni 2009 Gorm Carlsen Asplan Viak as

Felles P-politikk hvorfor? Konkurranse mellom kommunene hemmer utviklingen av virkningsfull politikk. Felles politikk gir større mulighet for å oppnå egne politiske mål innen transportpolitikken. Opprettholde gode rammebetingelser for næringslivet under nye transportmessige rammebetingelser °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Felles P-politikk hvorfor? 1.Strategi for P-huslokalisering, bringer parkeringsplassene inn som en naturlig del av arealpolitikken for infrastruktur. 2.Samordning av parkeringsnormer motvirker konkurransevridning og gir mulighet for en mer effektiv arealpolitikk. 3.Samordning av frikjøpsregler og bruk av utbyggingsavtaler, gir grunnlag for vekst på like ”parkeringsvilkår”, økt tetthet i sentrene, bedre kollektivgrunnlag og større styringsmuligheter i sentrumspolitikken 4.Frykt for konkurransevridning hindrer ”riktig” bruk av avgifter og andre virkemidler. Felles styringsverktøy reduserer dette hinderet. Lik utøvelse av ”praktisk parkeringspolitikk”, Felles arena for løpende koordinering og avveining av interesser sikrer ”stø kurs”. 5.Felles stimulerings og belønningsordninger for miljøvennlig transport rettet mot befolkning og næringsliv gir større effekt når det etableres i hele det felles bolig og arbeidsmarkede °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Historikk Før 1965, ingen overgripende bestemmelser om parkering Bygningsloven av 1965, introduserte §69, ”Den ubebygde del av tomten”: ”…Det skal i nødvendig grad sikres tilfredsstillende oppholdssted i det fri for beboerne, herunder lekeplass for barn, og for avkjørsel og parkering av biler, …. osv” Bakgrunn: problemer med fremkommelighet og sikkerhet i gatenettet °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

§69, Effekter Utbyggere tvinges til å ta samfunnsansvar gjennom å sørge for å dekke sitt behov for parkering Parkeringspolitikken er privatisert Det offentlige har ikke tatt grep i parkeringspolitikken (unntak for sentrum i noen større byer) °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

§69, plasserte parkeringspolitikken på ”den ubebygde del av tomten” - og der har den forblitt °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

§69, Effekter Kobling av reisemål og reisemiddel gjør at andre reisemidler ikke kan konkurrere °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

§69 - effekter Ineffektive P-anlegg med stort arealforbruk Lav tetthet Lang avstand til bolig Situasjonen oppfattes som en premiss °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

1.Strategi for P-huslokalisering, bringer parkeringsplassene inn som en naturlig del av arealpolitikken for infrastruktur. Effektivisere parkeringsanleggene Jevne ut konkurranseforholdet bil/koll/sykkel Plassere rett virksomhet på rett sted (ABC) °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Effektivisering av parkeringsanleggene °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn Fellesanlegg og variert arealbruk gir behov for færre P-plasser. Variert arealbruk ga 35% lavere behov i P-anlegg

Effektivisering, praktisk politikk: Ny Pl. Bygningslov: Bestemmelser til arealformål (§11-10). Det skal gis bestemmelser til arealformålet om parkering skal være offentlig eller fellesareal Hensynssoner om krav til felles planlegging av flere eiendommer, fordeling av arealverdier og kostnadsfordeling av fellestiltak, eksempelvis parkeringsanlegg ° Presentasjonstittel (Topp- og bunntekst) |

Utjevne konkurranseforholdet bil kollektiv Individuell parkering gir systematisk kortere gangavstand for dem som kjører bil enn dem som tar bussen °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Hva styrer våre reisemiddelvalg? Reisemiddelvalg påvirkes av energiforbruket Fotgjengere forbruker 3 ganger så mye energi pr tidsenhet som bilister ° Presentasjonstittel (Topp- og bunntekst) |

Hva styrer våre reisemiddelvalg? Gangavstand oppfattes ikke ”linjært” °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Hva styrer våre reisemiddelvalg? Miljøet påvirker vår aksept av gangavstand Akseptert gangavstand varierer kan variere med opptil 70% mellom uattraktive og attraktive miljøer ° Presentasjonstittel (Topp- og bunntekst) |

Utjevne konkurranseforholdet bil-kollektiv Akseptert gangavstand er avgjørende for valg av reisemiddel. Utjevning av forskjeller viktig. Gjelder i begge ender av reisen °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Samlokalisering sikrer likere konkurransevilkår Lik gangavstand gir større motivasjon for å velge kollektiv Mindre biltrafikk på lokalveinettet gir større akseptert gangavstand Mulighet for større tetthet Gir større marked for kollektiv = ”vinn-vinn” °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Utjevne konkurranseforholdet bil-kollektiv Betydelige bussandeler selv ved dobbel reisetid !! °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Utjevning av konkurransen, praktisk politikk Hensynssoner ny pl.bl. (§11-8), g. og bestemmelser til arealformål ny pl.bl. (§11-10). Til arealdelen kan det knyttes hensynssoner som setter krav til bestemte transportløsninger før utbygging tillates. Hensynssoner om krav til felles planlegging av flere eiendommer, fordeling av arealverdier og kostnadsfordeling av fellestiltak, eksempelvis parkeringsanlegg ° Presentasjonstittel (Topp- og bunntekst) |

2. Samordning av parkeringsnormer mot konkurransevridning, mulighet for en mer effektiv arealpolitikk. Parkeringsnormen skal sikre at den ”helt nødvendige” biltrafikken har et parkeringstilbud. Muligheten for å gå, sykle og ta buss varierer innenfor byområdet, altså må parkeringsnormen variere. Grunnlag for differensiering av eksempelvis P-norm °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

3 Parkeringsnorm og tilgjengelighet °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn Områder med lik tilgjengelighet får lik norm Arbeidsplassintensive virksomheter legges til områder med best tilgjengelighet (ABC- strategi)

3 Parkeringsnorm og tilgjengelighet Områder med best tilgjengelighet gis fast eller maks/min norm Planbestemmelser kan kreve kollektivtiltak før utbygging tillates Områder med dårlig tilgjengelighet gis mer åpen norm °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Hvor for felles P-norm? Et utbyggingsareal i Porsgrunn blir ikke attraktivt med en maks P-norm på 1 plass pr 100 m2 BRA, hvis Skien åpner for 1 plass pr 50 m2 rett over grensen? Lik parkeringsnorm motvirker konkurransevridning og muliggjør en mer miljøvennlig arealpolitikk °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Lavere P-normer, konsekvenser for utbygger Må forvalt P-tilbudet sitt strengere Behovsvurdering Vurdering av kollektiv og sykkelmulighet Avgiftsbelegging Parkeringsskjøp osv Økonomisk gunstig Mer effektiv arealbruk Bedre miljø osv °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Forvaltning av parkeringstilbudet Hvordan skal det forvaltes? Hva skal fjernes? Hva skal beholdes? Hva skal bygges? Målet er tross alt å redusere bilbruken Tiltakene må derfor virke °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Parkeringsrestriksjoner er nødvendig, eksempel Nord Jæren: Forbedring av kollektivtilbudet ikke nok alene Reell endring i reisetidsforholdet må til. 5 min økning i reisetid med bil, gir dobling av kollektivreisene på nord Jæren °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Forvaltning av P-tilbudet Redusere antall P- plasser på gategrunn Avgift på gategrunn høyere enn i P-anleggene Maks P-tid 15 min kan være gratis °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Forvaltning av P-tilbudet Avgiftsbelegge langtidsparkering som Porsgrunn nå også gjør Differensierte avgifter Skjerming av boligområder med soneparkering °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Forvaltning av P-tilbudet Planlagt kapasitet Kapasiteten i P- anleggene både i Skien og Porsgrunn er trolig mer enn tilstrekkelig hvis langtidsparkeringen reduseres Gateparkeringen kan forvaltes strengt for å unngå letetrafikk, bedre miljø, fremkommelighet for buss/sykkel, osv °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Forvaltning av P-tilbudet Uformelle og midlertidige P-plasser Rivingstomter og andre arealer benyttes til parkering i strid med arealplaner Tiltak: Offentlige arealer omdisponeres eller avgiftsbelegges umiddelbart Ulovlig etablerte private langtidsplasser identifiseres og kommunene griper inn for å stanse ulovlig bruk °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Forvaltning av P-tilbudet Tiltak Kommuneplanvedtak om forbud mot adkomster i sentrumsområdene °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Forvaltning av det private P-tilbudet Private P-tilbud, del av byen Samfunnet drøfter tiltak for å regulere bruken – hvorfor? Parkering er ikke gratis selv om den ikke koster noe for brukeren. Forurenser betaler? (er det ikke rimelig at den som forurenser mest betaler mest) Avgift på arbeidsparkering gir betydelig nedgang i bilbruk. Skattemessige særfordeler på gratisparkering fjernes! °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Arena for samordning offentlig - privat Må ikke benytte forvaltningsvedtak som forhandlingsressurs Må ikke etablere karteller i privat marked Kan avtale kvalitetsmål i parkering Kan avtale parkeringspolitisk ”indikatorer” (P-tid osv) Kan være intensjons og/eller prosessavtaler °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Arena for samordning offentlig - privat Etablere regionalt parkeringsforum, for kommuner og private Mål: Samordne tiltak i parkeringsmarkedet for å oppnå politiske mål i transportpolitikken, og private mål om tilgjengelighet og omsetning i private virksomheter. Rapportere på omforente indikatorer som: Avgiftsnivå Parkeringstid Belegg oa? Samordne mål/tiltak for : Redusering av P-tider i korttidsanlegg Forbedre betingelsene for kollektivbetjening Forbedre tilbud for syklister osv °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn

Felles P-politikk hvorfor? Konkurranse mellom kommunene hemmer utviklingen av virkningsfull politikk. Felles politikk gir større mulighet for å oppnå egne politiske mål innen transportpolitikken. Opprettholde gode rammebetingelser for næringslivet under nye transportmessige rammebetingelser. Takk for oppmerksomheten ! °Felles P-politikk, seminar Porsgrunn