Andre Johansen Fosen Namsos Sjø Driftssjef Midt-Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Advertisements

BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Royal Ministry of Culture and Church Affairs Hordaland 10. september Universell utforming Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet,
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?
Innbydelse til grillfest I fritidshuset mitt. For enkelhetskyld ordner jeg med festen og drikke.
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
Godt i dag, godt i framtiden Universell utforming Husbanken rundt
Kapittel 28 Norgeskartet
Seilturen En sommerfortelling…...
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Kjell Erik Øie Statssekretær
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Folkehelse og universell utforming
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
visjon vei Utvorda Fort - Tegnet av en soldat Flatanger Kommune NMT
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Universell utforming i offentlige anskaffelser
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Stavanger kommunale småbåthavner
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Barnevernledelse i motvind og medvind MIDTRE NAMDAL SAMKOMMUNE BARNEVERN BARNEVERNLEDER KIRSTI MYRVANG.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Ålesund lufthavn, Vigra Åpnet 1958 Nr 8 i antall passasjerer Nr 5 i økonomisk resultat passasjerer i passasjerer i 2007.
UNIVERSAL DESIGN Tromsø, en tilgjengelig by? Tromsø Ressursavdelingen – Plan og prosjektering v/ L.ark. E. A. Haagensen.
Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS
Vannscooterforskriften fjernet
Lavthengende frukter= Nyttig for ALLE, nødvendig for NOEN !
Dialogkonferanse - hurtigbåtkai
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Velkommen til Newtonrommet
På sporet av den tapte tid
Presis, ofte og behagelig
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Velkommen til Newton-rommet
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Tilgjengelighet ved valg
Velkommen til Newtonrommet
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Lav rente – en gjeldsfelle
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Å si fra 5.-7.trinn TYSDAG trinn «DÅRLEG GJORT»
Utskrift av presentasjonen:

Andre Johansen Fosen Namsos Sjø Driftssjef Midt-Norge

universal Utforming av Båt og Kai LITT OM MEG SELV : 44 ÅR FRA HAMMERFEST, CA 23 ÅR PÅ SJØEN, DERAV 7–8 ÅR SOM STYRMANN OG SNART 9 ÅR SOM FØRER. GIKK INN I ADMINISTRASJON VINTEREN 2012 OG HAR SOM HOVEDOPPGAVE Å SERVE BÅTENE, MANNSKAP OG KAIER. SKAL BISTÅ BÅTENE MED LOGISTIKK VED INNSTILLINGER SOM FØLGE AV HAVARI OG VÆR.

Regjeringen har ett mål : ¤Regjeringen vil at produkter og omgivelser skal utformes på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker og i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning og en spesiell utforming. Diskrimenerigs- og tilgjengelighetsloven ¤ Plikt til universell utforming er ett minstekrav ¤ En plikt til universell utforming for offentlige og private virksomheter rettet mot allmenheten. Dette gjelder døve, blinde, eldre, mødre med barnevogn, rullestolbrukere, barn, friske eller sjøsyke som kan få behov for assistanse underveis på sin reise. NASJONAL STRATEGI FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING- SOSIALT OG ØKONOMISK.

¤ DET ER KONTRAHERT TO NYE BÅTER a` 40,8 m. ¤ ETT AV VÅRE FARTØY SKAL BYGGES OM. ¤ ALLE VÅRE FARTØY VIL FØLGE ALLE KRAV OM UNIVERSELL UTFORMING. HVA KAN VI GJØRE FOR Å SKAPE UNIVERSELL UTFORMING MED ETT BEFRAKTNINGSMIDDEL SOM EN HURTIGBÅT ? ?

Vi ønsker ikke å bygge for å endre ! Forskjellene mellom båtene kan bli opp mot en meter (1,65-2,5 m FB)

Hvordan gjøre kaiene Brukervennlig og effektiv for alle ? Det må være bredde nok til to barnevogner kan møtes. Det vil også øke effektiviteten ved ett anløp. Det bør ikke være så mange grader fall at det blir vanskelig for rullestoler og eldre. Kort gangbro gir bratt nedgang ved fjære Slik bildene viser her, har ei dobbel barnevogn store problem med å passere.

Er det mulig å bygge ei standard kai som kan gjøre seg gjeldene for andre ? Kaiene på Brekstad og Sandstad. Begge kaier har bredde, lengde, Lys og rekkverk. Mannskapet ser på disse kaiene som brukervennlige og effektive.

Hvordan ønsker vi våre gjester velkommen i land ? Skal dette være en «byport» til kommunen, Hvor mye betyr førsteinntrykket for en i landstigende passasjer ? Siden 2009 har kystekspressens båter hatt over 500 tusen reisende pr år. Når denne passasjeren samtidig plages med ilandstigning på grunn av bratt gangvei til kai og evt fra kai til land.

¤ Skilting til hurtig båtkai. Det er veldig mange ukjente som kommenterer at det er kun pendlere som vet hvorfra båten går. ¤ Venterom/ Avgang og ankomsthall. Ville være greit ved dårlig vær, forsinkelser osv ¤ Toaletter. Bør da komme i forbindelse med venterom. ¤ Ruteinformasjon fra rederi/kommune/Fylke. Dette er obligatorisk på alle anløp, men følges dårlig opp. ¤ Korrenspondanse med buss/båt/Tog/Fly. Hva forventes i tillegg til båter og kaier av universell utforming ?

Havnene våre Hysnes og Lensvik er to gode havne for vind og strømforhold. Begge havner har sine særpreg.

Lensvik havn Agdenes kommune ¤ Mye leirbunn, noe som skipsmotorer ikke liker. Det må mudres. Mye kvist/ trær ¤ vindretning fra W-Sw. En god del Fall/kastevinder ned av dalen og over stb baug. ¤ Småbåt havn utenfor, som «Jarlene» må passere på vei ut. Lager en del sjø. ¤ God korrenspondanse med buss. Greit å få tak i taxi. Har vært brukt en del ved dårlig vær, innstillinger og overgang til busser. Fortøyningsmuligheter er dårlig. ¤ meget god manøverplass og som mannskap synes vi det er ei god havn

Hysnes havn i Rissa kommune ¤ Mye leirbunn under småbåthavna. Litt lite manøverplass. Skarp inngang til kai 170 gr ¤ Vind retning fra W-Sw og N-Nw. N-Nw gir noe innfall i havna. Kan være vanskelig. ¤ Båtene drar med seg lite sjø pga skarp sving inn. Kort vei til kai. Effektivt ut igjen. ¤ Mye småbåter på begge sider. Dårlig korrenspondanse med buss, ventetid på taxi og lang vei rundt (Brekstad 40 min + og Trondheim 1 t 10 min +). ¤ Godt fendret kai og gode muligheter for fortøyning.

Båtene våre i dag: 2001 / /