3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Espen Udland Adm.direktør/ansvarlig utgiver
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
Noen tanker om ny Avisundersøkelse Helge Holbæk-Hanssen Mediebedriftenes Landsforening Standardiseringskonferansen januar 2008.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skolefritidsordning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
Digitale tider og kulturkonsum ved prof. Anne-Britt Gran, BI Undersøkelse blant 1900 nordmenn på web - gjennomført i mai 2013 (For BI og Film & Kino) -
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Vi distribuerer gratis aviser! Gratisaviser går ikke inn under uadressert reklame. Snitt i Oslo på de som har reservert seg mot uadressert reklame.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
24 September …alle var enige om at det hadde vært en fin tur Hvordan United-Supporteren bruker reiser for å styrke lojaliteten hos kundene.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Holdninger til helseforsikring
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Sterk tilbakegang for papiravisene
Bærekraftig samfunnsutvikling
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Valgfag innsats for andre
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Flere lesere, flere muligheter
Velkommen til foreldremøte
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Analysere nyheter
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
2: Slik blir annonsørene totalkunder, v/ Anne Berit Omdal, Strandbuen
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas styrke i annonsemarkedet Kortversjon, november 2015, for bruk frem til 2017.

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Derfor er lokalavisa en nyttig mediekanal for annonsørene: Lokalavisene oppleves som nyttige for å planlegge kjøp – og for å finne informasjon om varer og tjenester Lokalavisene oppleves som troverdige og er en viktig kanal for nyheter fra lokalmiljøet Lokalaviser, både på papir og nett, er viktige for å finne ut om tilbud på varer og tjenester. Dette gjelder spesielt for lokale forretninger Lokale papiraviser står langt sterkere enn Facebook når folk vil bli informert om tilbud fra lokale bedrifter i nærmiljøet. Lokalavisene leses hele døgnet og er dominerende i forhold til andre kanaler ”Alle” leser lokalavisa, men ledere lesere enda flere aviser og har et høyere papiraviskonsum enn befolkningen generelt.

Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Lokalavisa leses hele døgnet og er dominerende i forhold til andre kanaler. Ofte leses lokalavisa i fred og ro, da får annonsene stor oppmerksomhet… Kilde: Mediedagboken 24 fra Dekning per 1/2time. (Statistics: Reach % daily, split by 1/2 hour). Lesing av papiraviser på hverdager

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Lokalavisa, på papir og nett, er viktigste mediekanal for lokale nyheter – og for informasjon fra lokale butikker Kilde: Social media tracker, juni 2015 Med lokalaviser menes både større og mindre lokalaviser Hvilke medier er viktigst for å få informasjon om hendelser og nyheter i ditt lokalsamfunn/ nærmiljø? Hvilke medier er viktigst for å få informasjon om kjøp og salg fra lokale bedrifter i ditt lokalsamfunn/nærmiljø? 19

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE Lokalaviser © TNS Oktober 2015 ”Tenk deg at du bare fikk beholde ett av de mediene du i dag benytter for å holde deg oppdatert på hva som skjer i ditt lokalsamfunn/nærmiljø. Hvilket ville du valgt?” SOURCE : Socaial Media Tracker Q Den lokale- og regionale papiravisa står fortsatt sterkt i lokalsamfunnet 16

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Lokalavis sammenlignet med løssalgsavis: Lokalavisa er nyttig for å planlegge innkjøp % Base: n=1594 Kilde: Kanalvalg,

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Lokalavis sammenlignet med løssalgsavis: Lokalavisa er troverdig og det har også annonsørene stor glede og nytte av Base: n=1594 % Kilde: Kanalvalg,

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 I lokalavisa søker folk etter gode tilbud Base: LLA avislesere, n= 2809 Kilde: Forbruker og media, MGI 15/2 32

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Ledere har et høyere papiraviskonsum enn mange andre Et grovt og overordnet bilde av hvordan målgruppen konsumerer mediene sammenlignet med befolkningen Befolkningen 18+ Univers / Utvalg Forbruker & Media 15/1 MGI Ledere: Univers / Utvalg: Toppledere Univers / Utvalg:

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Denne rapporten fra TNS Gallup og LLA har utdrag fra følgende undersøkelser: Kanalvalg 2013 Alle medier har unike funksjoner som kjennetegner akkurat disse mediene. Dette gjør at brukerne benytter seg av ulike medier til ulike formål og på ulik måte. Har til hensikt å forstå hvorfor og hvordan folk aktivt oppsøker ulike medier for å tilfredsstille spesifikke behov. Forbruker og media (15/2) Forbruker & Media (F&M) er den eneste fullverdige multimedie-undersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, tekst-TV, Internett, mobilt medieinnhold, magasiner, fagblader, direkte reklame og kino. F&M gir også mulighet til å sammenligne medier med hverandre, og å relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og holdninger. InterBuss, Q InterBuss er en kvartalsvis måling av bruk av Internett og teknologi blant norske privathusholdninger og privatpersoner og er trolig den lengstlevende rapporten i Norge på nordmenns internettvaner. InterBuss består av fem moduler: Tilgang og oppkobling, sosiale medier, streaming, e-handel og søk og mobil. Social media tracker, juni 2015 Social Media Tracker kartlegger de sosiale medienes posisjon i folks hverdag; hvordan og hvorfor de brukes og hvordan samspillet og konkurransen er mellom sosiale medier og tradisjonelle nyhetsmedier på nett/papir. 3

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Norsk beslutningstakerindeksen 2015 I Forbruker og media finnes det en rekke spørsmål som belyser det norske arbeidslivet (beslutningstakerindeksen). Denne rapporten tar utgangspunkt i disse og gir innsikt i sentrale spørsmål om arbeidslivet som sysselsetting, arbeidsledighet, stillingstype, sektor for ansettelse, samt en analyse av norske ledere og deres medievaner. Mediebarn 2015 Mediebarn er TNS Gallups årlige undersøkelse av barns medievaner. Undersøkelsen har til hensikt å kartlegge hvilke medier barn mellom 3-11 år bruker, og til hvilket formål. 24 timer, timer er den største tidsbruksundersøkelsen av nordmenns mediebruk gjennom døgnet og gjennom uken. Undersøkelsen kartlegger blant annet tid brukt på forskjellige medier, når på døgnet man bruker mediene og hvordan den daglige mediebruken har endret seg de siste 10 årene. Denne presentasjonen er altså er utdrag fra forskjellige undersøkelser gjort av TNS Gallup. Utdragene er laget for Landslaget for lokalaviser (LLA) i november 2015 og brukes gjerne av lokalavisene frem til For spørsmål eller behov for ytterligere informasjon om lokalavisene, kan du ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Geir K. Hus i LLA: eller dir. tlf

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 For mer informasjon og hjelp med lokale annonser: Ta kontakt med lokalavisa di i dag. Gode annonser i avisa betyr trafikk og kunder inn i butikken. 12