- med fokus på musikk- og kulturskolene. Hva er NUMU? Nordisk Union för Musikutbildare (NUMU) är en sammanslutning bestående av de tidigare organisationerna.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Advertisements

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
Presentasjon av Nordisk Kulturfond. ”Det er vanskeligere å søke bidrag fra Nordisk Kulturfond enn å selge sin egen blodplasma.”
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Universell utforming på tvers av NVF- utvalgene Bjørn Kåre Steinset NVF-temagruppe: Tilgjengelighet for alle.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Orientering for Komité for oppvekst 25. oktober 2016 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Samarbeid mellom skole og barnevern
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Eilert Sundt videregående skole
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Rapport: Å ville utvikle skolen
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Charlottenlund videregående skole Universitetsskole
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Grensekomiteene, Nordisk ministerråd og regionalsektoren Grenseregionalt forum 2017 Lise Østby 17. oktober 2017.
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
NAV-veiledere i vid. skole
Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Åfjord videregående skole:
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Utvalgsleder Jan Sivert Jøsendal
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Aktuelle saker Arbeidsgruppe «Faglig råd»
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Hege Andreassen Utdanningsavdelingen rådgiver
Studie - BOTT 1. Formål 1.1 Studie-BOTT er et samarbeidsorgan som skal bidra til økt kvalitet, effektivitet og likebehandling mellom lærestedene innenfor.
Tunnelutvalget Forbundsmøte Oslo 21.november 2018
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kompetanse for mangfold
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Utskrift av presentasjonen:

- med fokus på musikk- og kulturskolene

Hva er NUMU? Nordisk Union för Musikutbildare (NUMU) är en sammanslutning bestående av de tidigare organisationerna Nordisk Musikpedagogisk Union (NMPU) och Nordisk Musikskolledarråd (NMR), av musikpedagogiska föreningar samt av organisationer för ledare från Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige, samt Färöarna. NUMU har som främsta uppgift att främja nordiskt samarbete inom musik och övriga estetiska ämnen. Detta sker bl.a. genom att NUMU samarbetar om nordiske musikpedagogiske kongresser, konferenser, seminarier och musik- och kulturfestivaler i de nordiska länderna. NUMU arbetar också genom olika arbetsutskott med olika områden inom musikundervisning, forskning, utbildning - områden som för en viss period anses särskilt viktiga. De flesta av NUMUs nationella sektioner är också sektioner av International Society for Music Education (ISME). NUMU - Nordisk Union för Musikutbildare

NUMUs medlemsförbund DANMARK Dansk Musikpedagogisk Forening (DMpF) FINLAND Musikläroanstalternes rektorer (MOR) Suomen musiikinopettajien liitto/Musiklärarförbundet i Finland (SMOL) FÄRÖARNA Musikklærarafelag Føroya Sanglærarafelag Føroya ISLAND Félag tónlistarskólakennara (FT) Tónmenntakennarafélag Íslands (TKÍ) Samtök tónlistarskólastjóra (STS) NORGE Musikkpedagogene Norge Musikernes fellesorganisasjon (MFO) Musikk i Skolen (MiS) Musikkens studieforbund (MSF) Kulturforbundet SVERIGE Lärarförbundet NUMU - Nordisk Union för Musikutbildare

Hva gjør NUMU? NUMU har som syfte att – være en nordisk paraplyorganisasjon for samarbeid og et forum for diskusjon for organisasjoner for musikklærere, -ledere og andre aktuelle grupper og institusjoner innenfor musikkområdet. promotere samarbeid med andre organisasjoner og myndigheter i de nordiske land, og å være en aktiv deltaker i internasjonalt samarbeid. bidra til forskning, rekvisisjon og spredning av informasjon som omhandler musikk- og kunstfaglig utdanning og andrefaglige emner som har betydning for musikk- og kulturskoler som institusjoner for opplæring og kultur. styrke musikk- og kulturskolenes tosidige rolle som både kultur- og utdanningsinstitusjoner. styrke musikkutdanningens posisjon som en del av en helhetlig utdanningspolitikk som inkluderer alle opplærings- og utdanningsnivåer og alle skoletyper. NUMU - Nordisk Union för Musikutbildare

Hvor mange er vi? Finland3.600 lærere Sverige5.000 Norge6.031 Island892 Danmark3.141 Färöerna55 – Totalt lærere* * EMU 2010 – Statistical Information about the Music School Union NUMU - Nordisk Union för Musikutbildare

Hvor mange underviser vi i musikk- og kulturskolene? Elever i musikk- og kulturskolene Elever (%) i forhold til innbyggere 0-25 år Antall musikk- og kulturskoler Finland %100 Sverige %284 Norge %414 Island %88 Danmark ,84 %98 Færøyene %11 NUMU - Nordisk Union för Musikutbildare

Lovverk og læreplaner Lovforankret?System for kvalitets- administrasjon? Studieplaner i hver skole? Nasjonale læreplaner FinlandJa SverigeNei NorgeJaNei IslandJa DanmarkJa FærøyeneJaNei NUMU - Nordisk Union för Musikutbildare * EMU 2010 – Statistical Information about the Music School Union, med senere revisjoner

Den nordiske musikk- og kulturskolen Finnes i alle nordiske land Har svært forskjellig lovforankring og status Er svært viktig for barn og unges muligheter til å oppleve og få opplæring i kunstneriske emner. Er et supplement til grunnskolen og grunnopplæringen. Er viktig i kommunenes infrastruktur og det lokale kulturlivet og amatørkulturlivet. Er meget viktig for rekrutteringen til landenes profesjonelle og frivillige kulturliv. Musikk og annen kultur er en uunnværlig del av de nordiske samfunnene. NUMU - Nordisk Union för Musikutbildare