Lysark satt sammen av Gunnar Rutle 24.5.2010 Dette materialet er delvis laget til hjelp for andre som skal holde foredrag om dette temaet. Bruk det dere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
Advertisements

Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Trondheimskonferansen 2008
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Forsvar offentlig tjenestepensjon som en solidarisk pensjon! LO i Oslo 25. januar 2016 Gudrun Høverstad Forsvar offentlig pensjon
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Kva med dei stadig omstilte arbeidstakarane? Arbeidsmiljøkonferansen Ulvik 2005.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
Kritikk av uførepensjonsutvalgets forslag til svekking av uførestønaden (NOU 2007: 4) Lysark satt sammen av Gunnar Rutle Dette materialet er.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
1 Kaffekurs om politiske veivalg VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Hva handler valget om? En kort introduksjon til de viktigste sakene for.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Først tok de alderspensjonen. Nå står uføretrygden (og sjukelønna) for tur. Skolenes Landsforbund Bergen grunnskole Gunnar Rutle
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Viktigste elementene i de offentlige tjenestepensjonsordningene 30 års opptjening for å få full pensjon. Pensjonen regnes i forhold til sluttlønna. Det.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
IIIC Arbeidsløshet, sykmelding og uførepensjon – sett fra legekontoret? Steinar Westin Professor og fastlege Institutt for samfunnsmedisin NTNU.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Pensjonsreformen og AFP
8. April 2010 Arbeidsavklaringspenger Møte i Den Norske Aktuarforening Kontorsjef Kristian Heyerdahl, Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Orientering eldrerådet
Brukerutvalget i NAV Telemark
Utdanningsforbundet Vardø
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Felles krav levert 15.4: Det kreves en fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning. Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd sammen med tjenestepensjon.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Utdanningsforbundet Andebu
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Først tok de alderspensjonen
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Rådgiversamling 2. november 2016
Store forskjeller i arbeidsledighet
Hvorfor fikk vi EØS-avtalen…. ….og hvem sto bak?
Arbeidsavklaringspenger Forholdet til tjenestepensjonsordningene
Eksempler på hvordan forslagene fra OfTP-utvalget slår ut
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Gang.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Erfaringer med bruk av NS 8435
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Sparebankforeningens årsmøte 2007
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
NAV i tall og fakta 2016.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Uførereformen: Hva skjedde?
Kapittel 14 – Valg av valutakursregime
Ny uførepensjon Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio
Boligpolitikkens rolle i fattigdomsbekjempelsen
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Den norske velferdsstatens framtid
Hjelmengutvalget og privatisering av offentlig sektor
Folketrygden - alderspensjon
Orientering HOV 4. juni 2019.
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Utskrift av presentasjonen:

Lysark satt sammen av Gunnar Rutle Dette materialet er delvis laget til hjelp for andre som skal holde foredrag om dette temaet. Bruk det dere vil, men det er fint om dere henviser til hjemmesiden min, der fins også fullt manuskript: Arbeidslinja: ideologien bak NAV, bak pensjonsreform, og bak angrepene på sjukelønn og uføretrygd

En (relativt) kort innføring De følgende lysarkene gir en gjennomgang av arbeidslinja

Før: Tillit til folk‏ "På begynnelsen av 1970-tallet ble økningen i antallet personer som forlot arbeidslivet før de nådde pensjonsalderen forklart med at det skjedde en utstøting fra arbeidslivet...Dersom forholdene hadde blitt lagt til rette, antok man... at svært mange blant uførepensjonistene ville være istand til å arbeide, og at de aller fleste ønsket å være i arbeid ”. Attføringsmeldingen (St.meld.nr.39, ) s.40

Så endrer holdningene seg....‏ ”Mens utstøting som forklaring på økende forbruk av uførepensjon tar utgangspunkt i faktorer utenfor individet og således rammer ufrivillig, har man i den offentlige debatten i den senere tiden vært mer opptatt av individuelle forklaringsfaktorer......” (Attføringsmeldingen, s.41)

til mistillit til folk "I denne sammenheng har det vært hevdet at fordi kompensasjonsnivået i uførepensjonen er såvidt høyt, vil mange med små medisinske plager velge trygd framfor arbeid. Enkelte har også vært opptatt av at det er lettere å være trygdet sosialt sett idag enn tidligere (mindre stigmatiserende)... Det har vært påstått at høyt forbruk av uførepensjon har en smitteeffekt.. (Attføringsmeldingen, s.41)‏

Den nye arbeidslinja Med attføringsmeldinga etableres arbeidslinja som styrende ideologi bak arbeidsmarkeds- og trygdepolitikken Den bygger på mistillit til mennesket. En tar utgangspunkt i at ”folk er late og må straffes økonomisk for at de skal velge å jobbe” Det skapes et inntrykk av at folk kan utsette alderspensjonering og unngå sjukmelding og uføretrygd dersom de ”står på litt mer”.

Konsekvensen er viktige omlegginger av velferdsordningene: For at folk skal ”velge” å jobbe må trygder og stønader være lave. Det etableres kontrollsystemer som sikrer at folk ikke ”misbruker” trygdeordningene. Arbeidslinja ligger bak etableringen av NAV: trygdesystemet gjøres til en del av arbeidsmarkedspolitikken Og arbeidslinja gjennomsyrer pensjonsreformen, de planlagte endringene av uførepensjonen, og de stadige angrepene på sjukelønna

Legge forholdene til rette…. På papiret er der også målsettinger om å legge forholdene til rette i arbeidslivet Men stadige hardere lønnsomhets- og effektivitetskrav både i offentlig og privat sektor gir lite håp om at dette blir annet en tom prat.

Arbeidslinja – ikke et tilbud om jobb, men et spark bak For at folk skal ”velge” å jobbe blir det altså vanskeligere å få trygd og sjukelønn, og ofte blir stønaden så lav at en ikke har råd til å ta imot den. I realiteten er det ikke et tilbud om å komme tilbake i arbeid, men et krav (spark bak) om å komme deg tilbake til arbeidsmarkedet Om ”arbeidsmarkedet” har arbeid til deg, eller arbeid du kan klare, er en helt annen sak. Men flere trygdede gir færre arbeidsløse og mindre press på lønningene (Kleppe 1987).

Forsker eller politiker? ”Lavere stønadsnivå kan gi færre uførepensjonerte. Størrelsen på uførepensjonen betyr mye for hvor mange som blir uførepensjonister, viser ny analyse. Dersom man reduserer uførestønaden med 5 prosent, kan antall nye uføre menn i aldersgruppen år reduseres med minst 5 prosent hvert år.” (SSB, , Christian Brinch) Fra konklusjonen i rapporten (min oversettelse GR): ”I klartekst: resultatene mine gir en sterk indikasjon på at uførepensjonssystemet i Norge fører til sløsing med ressurser i stor skala gjennom å subsidiere frivillig tidlig tilbaketrekking fra arbeidsstyrken” Hva hvis man reduserer stønaden med 50 %??? Mange vil da la være å uføretrygde seg. De har ikke råd. Men er det slik vi vil ha det? Er det sløsing å gi uføre en god pensjon? Christian Brinchs konklusjon om sløsing er ikke forskning, men gir en sterk indikasjon på at han er en ganske reaksjonær politiker

Et verdig liv For å sikre seg at ingen ”misbruker” ordningene rammes det store flertallet som trenger et godt trygdesystem For mange blir alternativet enten å presse seg til å jobbe når helsa egentlig har sagt stopp, eller få et liv i fattigdom Arbeidslinja hindrer altså innføring av ordninger som sikrer et verdig liv for de som ikke kan jobbe.

Hvem er ”samfunnet” ? ”Det må bli slutt på mulighetene for tidlig pensjon. Hvis ikke, får morgendagens Norge store problemer. Mens Ola og Kari tidligere i prinsippet jobbet til de døde, har vi de senere årene fått en stadig lengre periode som pensjonister. Det skjer samtidig som vi blir sprekere i høyere alder. I praksis betyr det at flere får mulighet til å nyte pensjonist- tilværelsen over lang tid (…) For samfunnet er utviklingen mildest talt ikke gunstig. Snarere tvert imot.” (GRs utheving) Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen i Aftenposten

Men arbeidslinja er ikke for alle! ”Det er en merkelig idé at de rike arbeider bedre hvis de hele tiden blir rikere, mens de fattige bare arbeider bedre hvis de blir fattigere” John Kenneth Galbraith ( ) Kanadisk-amerikansk økonom

Et annet menneskesyn…. “Arbeidsmarkedspolitikken må ha som prinsipielt utgangspunkt at alle vil – eller ved tilfredsstillende tilrettelegging og oppfølging vil kunne – ønske å delta i arbeidslivet, og at den enkelte ikke i utgangspunktet vil foretrekke en tilværelse som mer eller mindre passiv stønadsmottaker” FFOs høringsuttalelse til Rattsø-utvalget om Ny Arbeids- og Velferdsetat

Ekstra lysark De følgende lysarkene kan brukes hvis en har bedre tid, og vil utdype. Først: arbeidslinja i et lengre historisk perspektiv Så: litt mer om Rattsøutvalget – utvalget som foreslo NAV-reformen.

Litt om arbeidslinjas historie: 1. Fra start…… 2. ……til mål (eller i hvert fall et stykke på vei)…. 3..….og nå: tilbake til start

Utgangspunktet - starten: Prinsippet om ”lavere attraktivitet” Den første og viktigste av alle betingelser, ….er at hans (den understøttedes) stilling … ikke skal være så attraktiv som stillingen til den uavhengige arbeider av den laveste klasse. –Royal Commission for Inquiring into the Administration and Practical Operation of the Poor Law. London 1834.

Fram til 1940: Arbeid/arbeidsløshet - utvikling fra privat til offentlig ansvar Utgangspunktet: Å skaffe seg arbeid og utkomme er ditt private ansvar, staten har ikke ansvar for det. Offentlig arbeidsformidling fikk vi omkring siste århundreskifte: kommunale arbeidskontorer i Bergen (1897), Oslo (1898), Trondheim (1901) og Stavanger (1902). Fagforeningenes opprettet arbeidsløshetskasser, men i perioder med mange ledige gikk de ofte konkurs 1938: Off. arbeidsledighetstrygd inntil 15 uker per år Fagbevegelsens krav til staten: ”Arbeid eller brød”

Fra 1945 til 1980-tallet: Rett til arbeid er et offentlig ansvar – tillit til folk 1945 ”Alle arbeidsføre skal ha rett og plikt til arbeid” (partienes felleserklæring i 1945) 1947 Sysselsett.loven: privat arbeidsformidling forbys, offentlig arbeidsformidling: nøytral, upartisk og vederlagsfri 1948 Arbeidsavdelingen skilles fra Sosialdepartementet Sysselsettingspolitikken skilles fra sosialpolitikken 1954 Grunnlovens § 110: ”Det paaligger Statens Myndig- heder at lægge Forholdene til Rette for at ethvert arbeidsdygtigt Menneske kan skaffe seg Udkomme ved sit Arbeide.” 1977 Regjeringen Nordli (St.meld )‏: ”Alle skal ha muligheter til å skaffe seg og være sikret et mest mulig trygt og meningsfylt og inntektsgivende arbeid på hel- eller deltid. Arbeidet bør så langt råd er være tilpasset den enkeltes forutsetninger, og så vidt mulig finne sted i rimelig nærhet av heimstedet.”

1990 åra: Tilbake til start – Arbeidslinja: Arbeidsplikt uten rett til arbeid 1992 Attføringsmeldingen: Fra systemforklaringer til moraliserende individforklaringer Velferdsmeldingen : Trygd må gi ”incitament” til jobbsøking. ”Arbeid som førstevalg” 2001 Inkluderende arbeidsliv: Kampanje mot sykelønnsordningen, inkludering på arbeidsgivers premisser Arbeidsavd.(AAD) + Sosialdept (AI(S)D) = Sant: Sosialpolitikken har fått sterkere arbeidsmarkedsfunksjon 2005 Ny Arbeids- og trygdeetat - NAV (under AID) ‏: Arbeidsplikt og jobbsøkingsplikt, svekket personvern 2009 Alderspensjonsreformen: Økonomisk straff for å gå før 67/ ”Oppmuntrer til å stå lenger enn 67” 20?? Uføretrygden og sjukelønna svekkes????

Rattsø*) om NAV-reformen (1)‏ ”Utviklingen i arbeidsmarkedspolitikken [EU/ OECDs anbefalinger] kjennetegnes av en styrking av arbeidslinjen”: (s.85)‏ –Deregulering av arbeidsformidling og -utleie –Konkurranseutsetting og privatisering av tjenester (bestiller/utfører)‏ –Aktivisering av funksjonshemmede, sykmeldte, uføre, enslige forsørgere m.m *) Rattsø-utvalget: NOU 2004:13 En ny arbeids- og velferdsforvaltning. Om samordning av Aetats, trygdeetatens og sosialtjenestens oppgaver

Rattsø om NAV-reformen (2)‏ Innskrenkning av stønadsnivåene så det gir sterkere incentiver til å skaffe seg og beholde arbeid (making work pay) Behovsprøvde framfor generelle stønader Tettere kobling mellom rettigheter og plikter (”something for something”)‏ Tiltak for å øke yrkesaktiv periode

Rattsø om NAV-reformen (3)‏ ”Dagens organisering er i for stor grad preget av en historisk bakgrunn med en annen avveining mellom politiske mål og hensyn” (s.18). i stedet en forvaltning ”som kan forfølge arbeidslinjen i velferdspolitikken mest mulig effektivt” (s.18).

Rattsø om NAV-reformen (4)‏ Man bør ”undersøke om barrierer mot utveksling av informasjon og opplysninger mellom forvaltninger kan fjernes eller dempes”, og ”utnytte stordriftsfordelene ved informasjonsinnhenting og –utveksling” (s.184).