Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta 03.09.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Advertisements

Senter for Velferdsteknologi
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
SIO- Folkehelse.
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Planlegging og samfunnsutvikling
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Idrettsrådets ansvar og rolle
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Modellkommunene Hva er unikt?
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Regionale forskningsfond
EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 1 Hva gjør fylkeskommunen som folkehelseaktør ? Thore Westermoen Fylkesordfører Vest-Agder.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Innspel til folkehelsearbeidet Møre og Romsdal Roar Amdam Høgskulen i Volda
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Initiativet var tatt av Pf M&R hvor vi initierte et prosjekt inn i regional delplan for folkehelsene Målet var å få etablert et prosjekt.
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Skranker i arbeidslivet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Halvdan Skard 2. September 09
Oppsummering av FOU - prosjekt
utfordringer i en ny region
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Evaluering Regionrådet
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta

Om undersøkelsen Møreforsking og NIBR har evaluert folkehelsearbeidet Fire hovedsatsninger innen folkehelse er blitt evaluert:  Partnerskap for folkehelse  Helse i plan  Kommunehelseprofiler  Tilskuddsordning til lavterskel fysisk aktivitet Datagrunnlag for evalueringen av partnerskap for folkehelse:  8 fylker  16 kommuner

Folkehelsesatsingen Målet med satsingen på folkehelse (Folkehelsemeldingen ”Resept for et sunnere Norge”): 1)Politikk som skal medvirke til å bedre den generelle helsetilstanden, og 2) medvirke til en utjevning av helsesituasjonen mellom ulike sosiale lag

Arbeidsverktøy i folkehelsearbeidet Folkehelsemeldingen omtaler: Samfunnsplanlegging som et sentralt virkemiddel Partnerskap som ønskelig arbeidsform  Et verktøy for å se helse i en helhetlig sammenheng gjennom samarbeid mellom offentlig og privat sektor, og helst også frivillig sektor og folkevalgte

Partnerskapsmodellens kjennetegn Forpliktende samarbeid mellom selvstendige partner Fremforhandlet interessefelleskap Forsøk på å styrke relasjoner på tvers av tradisjonelle skillelinjer Gjensidig avhengighet mellom aktørene Tillit Likestilte partnere

De regionale partnerskapene Administrativ organisering Stor variasjon i hvor langt fylkene er kommet med partnerskap for folkehelse Alle fylkene har en folkehelsekoordinator, folkehelserådgiver eller lignende Organiseringen internt er ofte et samarbeid mellom fylkeskommune og fylkesmann Tre ulike adm. organiseringer er mest vanlig: 1)I stab hos fylkesdirektør/rådmann 2)I kulturavdelingen 3)I avdeling for regional utvikling

Politisk organisering Ca halvparten av fylkene har egne politiske organ knyttet til folkehelse, som et: folkehelseutvalg, folkehelseråd eller folkehelsekomite I fylker som ikke har opprettet egne politiske organ innenfor folkehelsefeltet, så ligger det politiske ansvaret hos allerede etablerte organ innenfor politiske råd/utvalg Planer for folkehelsearbeidet er utarbeidet i alle de åtte fylkene

Økonomi Vanskelig å få oversikt over hvor mye og hvilke typer midler som blir brukt til folkehelsearbeid i fylkene utover midlene fra Helsedirektoratet, og spesifikt i de regionale partnerskapene i fylkene  Men: Stor variasjon i ressursbruk og økonomiske midler Oppfatning om at for lite midler til de regionale partnerskapene, legger føringer for antall partnere og type partnere som kan mobiliseres inn  Dette gjelder særlig kommuner

Aktører i de regionale partnerskapene I de regionale partnerskapene er mobilisering av kommunene hovedprioritet  Men: Frivillige lag og organisasjoner er også representert  Lag og organisasjoner som er representert: Mental Helse, Nasjonalforeningen for folkehelse, Frivillighetssentraler, politi, høgskoler, friluftsorganisasjoner og Sanitetsforeninger Fylkesmannen er en sentral aktør NAV og Helseforetak er viktige i folkehelsearbeidet  Men: Vanskelig å mobilisere

Satsningsområder Valg av tema i de regionale partnerskapene er tydelig styrt av signal fra sentralt hold  I de fleste fylker er det også et krav at kommunene velger minst et eller to av fylkets satsningsområder i det lokale folkehelsearbeidet På fylkesnivå er det mest handling på systemnivået

Erfaringer Folkehelsekoordinatorene i fylkene er opptatt av at partnerskapet ikke må bli for stort Representanter fra frivillige organisasjoner opplever at de har fått økt tilgang på midler, samt sterkere legitimitet og posisjon gjennom partnerskapet Partnerskapet har skapt entusiasme, kontakt, koplinger og arenaer for samarbeid og dialog mellom offentlig og frivillig sektor

Erfaringer forts. Noen fylke har folkehelseteam med flere ansatte, mens andre opplever å være alene om arbeidet Ikke grunnlag for å kunne si at en organisatorisk plassering av folkehelsearbeidet er mer formålstjenelig enn en annen I kommunene og fylkene blir det stilt spørsmål ved hvor mye av folkehelsemidlene som skal brukes på fylkesnivået  Behov for klarere definering og avklaring av fylkets rolle  Skal fylket sette i verk egne konkrete tiltak eller bør det konkrete arbeidet skje lokalt?

Utfordringer Økonomi er en utfordring, og da spesielt når det legger begrensninger på hvilke og hvor mange partnere som mobiliseres inn i partnerskapene  Differensiere mer mellom partnere når det gjelder rolle i partnerskapet, samt hvor mye midler de ulike partnerne skal få?  Hvor stor del av midlene som bør gå til kommunene i forhold til å balansere rollefordelingen med fylkesnivået? Likeverdige partnere – ideal eller realitet? Tidsbruk, aktivitet og kvalitet sees ikke i sammenheng med tildeling av midler  Mulig løsning: Penger i fond som tildeles etter dokumentasjon av aktivitet eller konkrete forslag til aktivitet kan være en mulighet

D e lokale partnerskapene Vilkår for deltakelse i partnerskapet Et viktig vilkår lokalt er folkehelsekoordinator stilling Midler fra fylket er nødvendig for å drifte arbeidet lokalt Betydningen av politisk forankring er oppfattet i kommunene, men ikke alle har lykkes like godt  Forankring i politisk og administrativ ledelse blir oppfattet som viktig for statusen til folkehelsearbeidet Kommunene har i liten grad utviklet partnerskap i den meningen som partnerskapsbegrepet er definert tidligere i presentasjonen De fleste bruker ikke partnerskapsbegrepet lokalt

Lokal bruk av partnerskap Folkehelsearbeidet er i liten grad organisert med forpliktende avtaler, både internt i kommunene og på tvers av offentlig og frivillig sektor Mange kommuner ”famler” med hvordan de skal organisere seg og gå frem i arbeidet Lokale partnerskap oppfattes mer formålstjenelig for store og mer profesjonelle organisasjoner Koblingen mellom prioriterte folkehelsetema i de regionale partnerskapene og folkehelsetema lokalt er relativt tydelig

Erfaringer Folkehelsesatsningen har initiert aktivitet  Mer fokus på lavterskel aktivitet Erfaringene med fylket ser ut til å ha sammenheng med hvor langt kommunene er kommet i folkehelsearbeidet Trolig har fylket større betydning for kommunene i startfasen Nettverkssamlingene oppleves positivt i kommunene Tilfredshet med fylket blant lokale folkehelsekoordinatorer  Men: Noen kommuner opplever for sterk styring fra fylket

Kommunenes behov Folkehelsekoordinatoren har små stillingsprosenter til folkehelsearbeidet, og er relativt ”alene” om arbeidet Sterkere grad av intern tverrsektoriell forankring av arbeidet i kommunene Kommuneleger, NAV, helsesøster er bl.a. aktører som i sterkere grad må mobiliseres lokalt Problematiske grenselinjer for mange kommuner i etablering av formelle partnerskap med frivillige organisasjoner  Behov for diskusjon rundt frivillig sektor sin rolle og grad av formalisering i partnerskap (spes. lokalt) på et høyere nivå

Utfordringer fremover Inntrykk av at bredden i satsningsområdene er for stor Andre ”typer” partnerskap lokalt  Behov for avklaring lokalt om ”hva en legger i et partnerskap” og deltakelse der  Manglende formalisering av partnerskapene lokalt trenger ikke være av betydning for samarbeidet og folkehelsearbeidet  Balanse i prioritering av tidsbruk på modellutvikling vs. kommunal tilpasning, spesielt i startfasen

Utfordringer fremover forts. Felles målsetninger og dialog med partnerne i partnerskapet Kommunene må avklare forventninger til fylkets rolle og oppfølging

Tilbakemelding fra forsamlingen på utfordringer 1)Vilkårene for de lokale partnerskapene 2)Hvilken rolle skal fylket ha 3)Bredden i satsningsområder 4)Bruk av partnerskapsmodellen lokalt – realistisk eller ønskelig å få partnerskap til å fungere lokalt slik partnerskap blir definert?

Takk for meg!