Status og utfordringer i NAV og kvalifiseringsprogrammet Fagforbundet torsdag 9. oktober 2008 Per Inge Langeng fung direktør avdeling Levekår og sosiale.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

To år inn i NAV-reformen
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Selvbetjeningssystemer: Er det brukervennlig å gjøre jobben selv? Eric Breit Arbeidsforskningsinstituttet.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Arbeids- og velferdsforvaltningen
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Larvik – der det gode liv lever!
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Regionale forskningsfond
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Bli møtt med verdighet og respekt Bli forstått og verdsatt som medmenneske Ikke bli møtt med fordommer og stigmatisering Bli sett på som medspiller og.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Personbrukerundersøkelse 2017
Samhandling for effektive planprosesser
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Husbanken og kommunene
Liten virksomhet – stor gevinst
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Arbeidsrettede virkemidler
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Nettverksmøte den
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Utskrift av presentasjonen:

Status og utfordringer i NAV og kvalifiseringsprogrammet Fagforbundet torsdag 9. oktober 2008 Per Inge Langeng fung direktør avdeling Levekår og sosiale tjenester

NAV, Side 2 NAV reformen er krevende St. prp /2008 – s 66 ”en hovedutfordring for Arbeids- og velferdsetaten i 2008 vil (derfor) være å sikre god gjennomføring av de reformene som etaten har ansvaret for, og samtidig ivareta en god og balansert oppfølging av den løpende virksomheten. De to neste årene vil være en svært krevende gjennomføringsperiode for Arbeids- og velferdsetaten.”

NAV, Side 3 Tre reformer, ikke én NAV Pensjon Helse- refusjoner Organisering Arbeidsprosesser Kompetanse IKT Regler/lovgivning

NAV, Side 4 Status for etablering  Etableringene går etter planen  Nå: 246 NAV-kontor (per 9/10) – Fremdeles NAV trygd og NAV arbeid over hele landet – De neste 16 månedene skal over 500 enheter fusjonere  Resultat i 2010: 460 NAV- kontor  36 nye forvaltningsenheter  Pensjonsenhetene kommer som planlagt før jul Etableringer totalt Etableringer som pågår

NAV, Side 5 Erfaringer fra etableringene  Samarbeidet med kommunene har gått smidigere enn vi trodde på forhånd  Selve etableringen er en enorm kraftanstrengelse  Det tar lang tid å få NAV-kontorene til å fungere på en ny måte  Små og store kompetanseutfordringer  Ekstrainnsats må til for å holde produksjonen oppe  Det er vanskelig for NAV-lederen å få nok tid til organisasjonsutvikling  Nye grensesnitt og ”gjenværende” forvaltningsoppgaver tar mye tid

NAV, Side 6 Spesialenhet Forvaltning Spesialenhet Utbetaling 274 milliarder i året NAV-kontor Mottak, informasjon og distribusjon Intern organisering Kundesenter Postmottak og registreringsenhet Brukernes kanaler Post 22 mill. dokumenter årlig Personlig oppmøte flere mill. besøk årlig Internett 3 mill. besøk hver måned Telefon 10 mill. samtaler årlig Mottak og distribusjon av post Mottak, informasjon og oppfølging Saksbehandling innkomne saker per mnd. Utbetaling av ytelser Rapport fra NAV-hverdagen Brukere 2,8 mill.

NAV, Side 7 Den mest sårbare fasen i NAV-reformen NAV-reformen er inne i en krevende fase  Omstillingen er i rute, men tar energi og oppmerksomhet fra løpende produksjon og oppfølging av brukerne  Vi har betydelige restanser og sliter med å holde normtidene på flere av de store ytelsesområdene. – Gjelder særlig barnebidrag, barnetrygd og uføreytelser  Vi skulle hatt høyere aktivitet særlig i kvalifiseringsprogrammet og sykefraværsoppfølgingen  Vi har utfordringer knyttet til telefoni, post og arkiv – Langt færre enn før er fornøyd med ventetid på telefon – Brukertilfredsheten med service har gått ned  Etablering og omstilling tar lenger tid og krever mer ressurser lokalt enn forventet – De ansatte skal lære seg nye arbeidsprosesser, oppgaver og gå inn i nye roller  I tillegg forbereder vi innføring av nye regelverk

NAV, Side 8 På individnivå: Hvordan det oppleves  Belastningen på de ansatte – Møte med skuffede/sinte brukere – Negative oppslag i media påvirker selvbildet – Savner framstilling av ”den andre siden” – Sykefraværet – Mestringsopplevelsen De står daglig i dilemmaet mellom rollen som hjelper og oppgaven som portvokter (forvalter)

NAV, Side 9 Belastningen på brukerne  Opplevelser langs tre dimensjoner: – Servicenivå –Tilgjengelighet på telefon –Saksgang –Saksbehandlingstid – Kvaliteten på møtet med saksbehandlerne / organisasjonen –Møte med ny saksbehandler eller enhet i NAV –Kvalitet på informasjon som gis –Saksbehandlers kompetanse og imøtekommenhet – Forventninger til stønad og arbeid –Hver enkelts forventinger –Storsamfunnets forventninger De fleste medarbeidere møter brukerne på en positiv måte, men i SUM opptrer vi som organisasjon ikke optimalt

NAV, Side 10 En bruker er ikke en bruker  Brukerne er mange og forskjellige, med svært ulike behov – Forbannet pga 20 kroner som ikke utbetales – Eller fortvilet over ikke å bli sett og forstått om følsomme personlige forhold  Vi er ikke fornøyd med brukertilfredsheten til tross for at den ligger omtrent på nivå med de tidligere etatene – Tilgjengelighet på telefon er særlig kritisk – De som trenger oss mest, er minst fornøyd  De som trenger oss mest roper ikke nødvendigvis høyest – Mens mange andre har fått lavere terskel for å beklage seg offentlig  De fleste tror NAV er etablert - i virkeligheten er vi halvveis

NAV, Side 11 Slik skal vi se brukeren bedre  Kvalifiseringsprogrammet – Individrettet og kreative løsninger  Samspill med helsesektoren – Avventende sykmelding – Raskere tilbake – Investering i samspill – Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  Arbeidsavklaringspenger – Erstatter rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad – En forenkling som vil gi – større økonomisk trygghet for brukerne – tydeligere rettigheter og plikter – mer tid på NAV-kontoret til mer og bedre oppfølging – raskere tilbakeføring til arbeid

NAV, Side 12 Innføring av Arbeidsavklaringspenger  For å sikre videre utvikling av NAV-kontor bør AAP innføres så raskt som mulig - Vi sikter mot Neste mulighet er oktober -09  Opplæring og utvikling av saksbehandlingssystem forutsetter at lov og forskrifter er avklart til nyttår.  Lovproposisjonen må behandles raskt av stortinget.

NAV, Side 13 Arbeidsevnevurdering – Felles tilnærming der de tre etatene tidligere hadde hver sin – Skal gi tidligere avklaring av arbeidsmuligheter – Skal hjelpe oss å ivareta brukermedvirkning og individuelle hensyn – Skal føre til at vi får alle fakta på bordet, ikke minst i fra brukeren selv Arbeidsevne i NAVs metodiske arbeid Individets muligheter og begrensninger Omgivelsenes krav og forventninger Muligheter

NAV, Side 14 Hva gjør vi for å bli bedre for brukerne?  Gir NAV-kontorene nye verktøy og virkemidler – 7000 på opplæring i ny metodikk for arbeidsevnevurdering  Gir NAV-kontorene tydeligere fokus – bedre tid til individuell oppfølging, veiledning og informasjon  Veileder kontorene i bruk av kvalifiseringsprogrammet  Overfører kompetanse mellom enheter i NAV  Skiller ut oppgaver til forvaltningsenheter – Effektiv saksbehandling – Likebehandling over hele landet  Skiller ut helserefusjoner og utvikler automatisk frikort  Utvikler selvbetjeningsløsninger for pensjon

NAV, Side 15 Kvalifiseringsprogrammet  Regjeringens viktigste fattigdomssatsing  Store politiske forventninger til implementering og aktivitetsnivå i kvalifiseringsprogrammet  Å implementere og gjennomføre kvalifiseringsprogrammet er en hovedutfordring for NAV i 2008 (og 2009)  Ambisjon inneværende år: 5392 deltakere  Ambisjon 2009: øker til 8850 ved utgangen av året  Foreslått bevilgning til kommunale merkostnader i 2009: kr 560 mill (drøftes nærmere med KS som anslår ytterligere 150 mill i merkostander)

NAV, Side 16 Programmet som må lykkes  Kvalifiseringsprogrammet er viktig: - for brukerne - for fag- og tjenesteutviklingen - for NAV-reformen

NAV, Side 17 Utvikling KVP 2008

NAV, Side 18 NAV Lokalt Kvalifiseringsprogrammet - styringslinjer NAV Fylke Fylkesmannen Arbeids- og velferdsdirektoratet ”Overordnet fylkesledd” Sosial- og helsedirektoratet Arbeids- og velferdsdirektoratet ”overordnet fylkesledd” og ”levekår og sosiale tjenester” Prosjekt KVP

NAV, Side 19 Utfordringer lokalt  Antall NAV-kontorer vil øke sterkt i andre halvår 2008 og i 2009  Kontorene vil være i ulik fase mht erfaring og kompetanse på KVP, og har svært ulike behov for bistand  Kontorene har ulike forutsetninger mht prioritering, organisering, ressurser og virkemidler  Flere har rekruttert ”de lette” i første omgang og står nå overfor brukere med mer omfattende bistandsbehov  Manglende kommunal forankring

NAV, Side 20 Hva er gode grep for å komme i gang med KVP?  Readyness – noe som er ønsket, ser nytte av og lagt til rette for  Ledelsesforankring – skape handlingsrom  Organisatorisk lagt til rette – dedikerte medarbeidere  Tilstrekkelig kompetanse  Tilstrekkelige virkemidler lokalt – noe å spille på både innenfor statlig-, kommunal-, privat- og frivillig sektor  Dugnadsånd – idealisme – positive holdninger – se muligheter – være proaktive  Balanse mellom raushet (romslighet) og pågåenhet  Forankring og samarbeid med kommunen / kommunale tjenester  Sette i gang selv om ikke alt er på plass – rydder vei ikke minst praktisk  Overføring av deltakere fra andre satsinger