Sett fra NORD; hva skjer i UH? Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressursskoler i sørsamisk område
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Campus Helgeland og eCampus Nord UNINETT-konferansen 1. – 3. oktober 2013 Geir Hareide Hansen leder KOLT.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Vårt behov for studiesenteraktører
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Council on Legislation Presidenttreff
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Regjeringens arbeid med samisk språk
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 11. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
1 Idéportalen – Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og offentlig forvaltning Idéportalen, v/ Line Hafsahl Johansen.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Regionale forskningsfond
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Status 3+2 prosess farmasi
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
Utvikling av deltidsstudium for landbruk Studiet er støttet av Matmerk, KIL midler, Fylkesmannen i Troms Nordland og Troms fylkeskommune.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Endringsprosesser ved UiT
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Førstelektorprogram ved UiT
Tone Milde Seniorrådgiver
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Samekonferansen Samisk stedsattraktivitet, bolyst og entreprenørskap Språksentrenes betydning for samisk revitalisering Et historisk riss.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

sett fra NORD; hva skjer i UH? Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD1

Master i lulesamisk opptak vår 2016 og start høst 2016 Bygget som et ordinært masterprogram, med forskningsemner disiplinemner og med en oppgave på 50stp. bachelor i lulesamisk er ikke satt opp fra høst 2016 Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD2

Begynneropplæring i språk Begynneropplæring 15 første stp i lulesamisk høst 2016, er utlyst nå – søk gjerne! ambisjon er 60stp Sørsamisk språk, under utlysning til sammen 60 stp over to år, samlingsbasert studium Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD3

Samisk kulturkunnskap Samisk kulturkunnskap på vent på campusNORD Bodø, tatt ut av kompetanse for kvalitet(KFK) fordi det ikke er et skolefag Campus NORDTrøndelag har tilbudt kulturkunnskap 30 stp, ikke dette eller kommende studieår NORD er som vanlig med på Samisk kulturuke i Bodø – også i år for med filmvisning for skoleelever Samiske emner og urbefolkningsperspektiver vil inngå i flere master- og bachelorstudier, samt semesteremner ved de ulike studiestedene Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD4

Estetiske fag På campus NORDTrøndelag, studiet «Med joik som utgangspunkt» 15 stp, deltid samlingsbasert Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD5

Etter- og videreutdanning, kurs Samisk-lulesamisk barnehagelærerkunnskap, forsterkning i BLU(barnehagelærerutdanningen). Kan også søkes som semesteremne for barnehagelærere. 15stp. Utlysing høst NORDBodø. Samisk historie. Semesteremne. 10stp. Vår NORDBodø. Pedagogisk utviklingsarbeid for samiske barnehager og barnehager med samiske barn, på campus NORDTrøndelag. Videreutdanning. «Samisk-lulesamisk barnehagegruppe», kompetansehevingsløp fhv UiN og FMno Kompetanseheving for barnehager i sørsamisk område. FMno og Trøndelag, fhv HiNT og DMMH. Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD6

Utvalg, råd og planer her nevnes; Nasjonal rammeplan samisk femårig lærerutdanning – Per Ravna fra NORD universitet er utvalgsmedlem, slik han har vært i mange råd og utvalg Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD7

Nasjonal fagstrategisk enhet for samisk høyere utdanning og forskning (NFE – samisk) Av aktuelle saker nevnes; Arbeid med handlingsplan for den første perioden, en hovedsak på møtene høsten Evaluering av SAK 7Samisk (SAK: samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon) lærerutdanningsregion – eventuell videreføring av samarbeidet Innspill til Sametingets melding om høyere utdanning og forskning, hvor høringssvar ble sendt inn i slutten av april 2015 Spesielt viktig for miljøene ved forhenværende UiN og HiNT vil være de særskilte utfordringene for forskning og høyere utdanning i de lule- og sørsamiske språkområdene. Dette blir tema for møtet ved NORDBodø i september 2016 Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD8

Sammensetning av representanter i NFE – samisk Universiteter og høgskoler med fakulteter eller tilsvarende overordnet faglig enhet der det tilbys utdanning og forskning på/i samisk og på/i samiske emner Disse er representert med to medlemmer + vara. Leder er Else Grete Broderstad (UiT – Norgga Árktalaš Universitehta) og nestleder er Gunhild Guttorm (Sámi Allaskuvla) Medlemmer fra forhenværende UiN og HiNT: Alf Ragnar Nielssen, Per Ravna, Wenche Rønning (vara), studieleder Åshild Karevold To studentrepresentanter oppnevnt av NSO Observatører fra KD, KMD, Sametinget og Forskningsrådet Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD9

Forskning og partnerskap campusNORD Trøndelag starter i 2016 et større fireårig forskningsprosjekt på kultur/historie/identitet, finansiert av Regionalt forskningsfond FAS (faglig avhengighet og samspill mellom barnehage og utdanning). Samarbeidsprosjekt med UiT, UiN, og Sámi allaskuvla. UiN ved Øyvind Jacobsen Bjørkås ledet, finansiert av Råd for høgre utdanning i Nord-Norge. Samarbeidstiltak mellom institusjoner i universitets- og høgskolesektoren i Nord- Norge og arbeidsliv. Avsluttet Sámi mána áigimusatboahttevouda árbevirolas máhtuin. Engaging voices of sami children. Ylva Jannok Nutti, internasjonalt prosjekt, finansiert av forskningsrådet. Aksjonsforskningsprosjekt. Nasjonale og internasjonale partnere. UiN er også forskningspartner v/Banschbach Eggen og Fløtten. Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD10

forskning og en artikkel eller to… her nevnes kun et utvalg; Fakultet for samfunnsvitenskap, NB publikasjoner fra historiemiljøet, A.- R. Nielssen. NB Nordlands historie, trebindsverk, redaktør Alf-Ragnar Nielssen. A. Hutchinson. Profesjonshøgskolen, publikasjoner om lulesamisk språk, se A. Kintel og B. Morén Duollja og på barnehageområdet eksempelvis K.A. Ø. Fløtten Kulturformidling i barnehagen, gjennom fysisk miljø, leker og utstyr «Neei, leker og utstyr tas bare frem den 6. februar.» - og så fikk dem se en rein! - om hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i lulesamisk område i Norge. Nordlandsforskning, publikasjoner om samisk både på barnehage- og skoleområdet, bl.a. M. Solstad Árran lulesamiske senter, ikke en del av NORD universitet, men samarbeidende. Se BÅRJÅS for mange interessante artikler. BÅRJÅS kommer ut årlig. Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD11

Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD12 Pæsatun barnehage, ‘selvportrett’ fra en utstilling av barnas arbeider