Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Advertisements

Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Oppgaver for tillitsvalgte
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
PERSONALPLAN.
Tilsetting i Trondheim kommune
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Velkommen til felles opplæring, 2008
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Jeg er verneombud i HFK.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Hele faste stillinger.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Samhandling leder/verneombud
Mitt Yrke.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Universitetet i Tromsø
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
JOBCAF’E
Seksjonskonferansene
Visjon, virksomhetside og verdier
► For deg som skal bli helsesekretær
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Strategi Strategi Innsatsområdene vedtatt på landsmøtet danner målbildet for NSF i landsmøteperioden mens strategien forteller.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Hvorfor satse på IA? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Fagforbundet Vest-Agder
Hvorfor satse på IA?.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
HMS-modul 2 Onsdag
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?

Et satsningsområde for Fagforbundet Ett av fire satsningsområder i ny struktur Viktig for medlemmene God øvelse for å få organisasjonen til å virke slik den skal

Tillitsvalgtes rolle – være pådriver, motivator og hjelper! Skape muligheter Samhandling i organisasjonen Kan yrkene! Informere medlemmer og andre tillitsvalgte Veilede Planlegge Tilrettelegge Samarbeide Dele erfaringer 3

Hva er Fagforbundets mål med utvikling av kompetanseplan Bidra til utvikling av kvalitativt gode tjenester Sikre at medlemmene skal være attraktive arbeidstakere i framtida Motivere for egen faglig utvikling – motvirke omgjøring av stillinger Motvirke inndragning av stillinger – overtallighet Bemanning – rett person på rett plass – heltid Lønnsutvikling

Mål for arbeidet med kompetanseplan Beskrive arbeidsplassenes utfordringer Eksisterende kompetanse – fremtidig behov Rekrutteringsplan vs kompetanseheving Bemanning – rett person på rett sted - heltid

Kompetanseanalyse ref. Overordnet strategisk kompetanseplan for pleie- og omsorgstjenestene i Oslo kommune "En kompetanseanalyse er en sammenstilling av kompetansekravene (utfordringene) og kompetansebeholdningen (hva vi har). Til sammen skal disse vise hvilke kompetansebehov pleie- og omsorgstjenestene i Oslo kommune har. Behovene viser hvilke områder en strategisk kompetanseplan må rette seg inn mot og søke å møte gjennom å mobilisere, utvikle og omstille eksisterende kompetanse, alternativt rekruttere ny kompetanse”

Kartlegging og plan er verktøyet Den formelle kompetansen  Kurs  Fagbrev  Bachelor  Master Den uformelle kompetansen  Praksis i og utenfor arbeidet, for eksempel ved fysisk aktivitet ved sykehjemmet – Zumba på sykehjemmet

Hva finnes av relevant lov-/ avtale- og regelverk Lov om videregående opplæring Arbeidsmiljøloven Hovedavtalen MBU-avtalen Opplærings- og utviklingsavtalen Personalreglementet

Øvrige verktøy? HR-systemet i Oslo kommune med egen modul for dokumentasjon av egen kompetanse Frivillig for Oslo kommunes virksomheter å ta den i bruk –mener vi noe om det?

Hvor langt er dere kommet lokalt? Er det noen som har kommet i gang med kartlegging? Hvis ikke?? Sett dagsorden! Hvordan starter vi?  Arbeidsgiver?  Overfor egne tillitsvalgte?  Medlemmer?

Lovfestet rett til videregående opplæring Fra og med det året du fyller 25 år har du som har fullført grunnskolen eller tilsvarende, men ikke fullført videregående opplæring, etter søknad rett til videregående opplæring (voksenrett).

Voksenrett til videregående opplæring Som voksen har du rett til realkompetansevurdering og opplæring tilpasset dine behov. Du skal til vanlig få tilbud om opplæring i samsvar med den sluttkompetansen du ønsker. Det skal legges avgjørende vekt på din mulighet til å oppnå yrkes- eller studiekompetanse