Komité for teknikk, kultur og fritid 14.01.2016 Innledning til sak 06/16 «Energi- og klimaplanen- organisering, planlegging og rapportering»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen en sykkelby med potensiale
Advertisements

Program 08:45 – Grønne investeringer i industrien
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Klimaarbeid fra plan til praksis Kommunal klimastatistikk og resultatoppfølging? Eivind Selvig Civitas Rådgivergruppen
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Naturvernskolen: Energieffektive og oljefrie kommuner Tema på foredrag: Hvordan jobbe med energi- og klimasaker lokalt Tid: ca. 20 min For mer info om.
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority mai 2009Biogasskonferanse, Ørland1 Nasjonalt utviklingsprogram for klimatiltak i.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Christian Grorud
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Nasjonalt fond for lokale klimatiltak STATLEG KJØP AV LOKALE KLIMAKUTT
Klimakonferanse 29. mars 2007 Sunndal kommune Gunnar Olav Furu.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
ENERGI- OG KLIMAPLAN KONGSVINGER KOMMUNE Kongsvinger kommune ønsker velkommen til møte for oppstart av Energi- og Klimaplan for Kongsvinger 13. august.
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Title slid. PRESENTASJON AGENDA 1.Målsetninger i klima- og energiarbeidet i kommunen 1.Hovedmål 2.Delmål 2.Tiltak for å sikre oppfølging av planen 3.Statusoppdatering.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Velkommen til klimatoppmøte!
Enova-quiz Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden.
Klima- og miljøutfordringer Miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.
Kistefossdammen barnehage Vidar Nyhus, prosjektleder Asker kommune Frokostmøte Bilde: Christensen & Co arkitekter a/s.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
Forslag til hovedplan gjenvinning Komité for teknikk, kultur og fritid Sven m. Bjørnson, faggruppeleder gjenvinning.
Hva kan vi gjøre for å kutte norske utslipp? Nasjonale og lokale muligheter Sjur Kasa-CICERO-Senter for klimaforskning.
Tjenesteområdene Kultur, frivillighet og fritid Teknikk og miljø Komite for teknikk, kultur og fritid Ragnar Sand Fuglum, direktør for kultur og teknikk.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Seniorsentre og innbyggertorg Utvikling og organisering.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Regional planstrategi
Energibruk til transport
Energiråd Innlandet Ingrid Nytun Christie, daglig leder
Brukercase fossilfri mobilitet i norske byer
Vinterdrift av kommunale veier
Rullering av energi- og klimaplanen
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Undervisning og barnehage
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Komité for teknikk, kultur og fritid Innledning til sak 06/16 «Energi- og klimaplanen- organisering, planlegging og rapportering»

Asker kommune, - egen drift Klima (tonn CO 2 -ekv) Energi (GWh) Elektrisitet: Lys, varmepumper, el-kjeler, el-ovner, og div. utstyr Meget positiv utvikling God effekt av ENØK-program. Energieffektiv drift av eldre bygg er en utfordring Mål 2020

Askersamfunnet Mål NB: SSB har ikke publisert energi-/klimadata på kommunenivå etter 2009, men det er i statsbudsjettet 2016 satt av midler til dette 6,8% flere askerbøringer, men ingen økning i antall bensin/dieselbiler og 6 prosent reduksjon i gj.sn kjørelengde. (fra 2009 til 2013). Mer effektive motorer Elbiler utgjør 7,2% av antall personbiler. 30% red i bruk av oljefyring i Akershus. Rimelig å anta noe tilsvarende for Asker.

Stasjonær energibruk (olje+el) (2009) Askersamfunnet

- Nettoforbruk av elektrisk kraft (GWh) - Endring husholdninger (antall og el-bruk) (%) Mål: Redusere kjøpt energi med 20% innen 2030 sett i forhold til 2005.

Global oppvarming skal begrenses til to grader, og det skal jobbes for å klare 1,5 grader. Verden skal bli klimanøytrale i løpet av siste halvdel av dette århundret. Det står ingenting om hvor raskt utslippskutt skal skje, kun «så raskt som mulig». Nasjonale klimaplaner skal oppdateres hvert femte år – og helst styrkes. Fra 2020 skal det brukes minst 100 milliarder dollar i året på klimateknologi i u-land. Pengene skal komme fra rike regjeringer og næringsliv. Fattige land som rammes av klimaendringer skal få økonomisk støtte, men det blir ingen automatiske erstatningsordninger. Hovedpunktene i Paris-avtalen

With reference to the White Paper, the priority areas for enhanced national climate policy efforts are: Reduced emissions in the transport sector Low emissions technology in industry CO2 capture and storage Renewable energy Environmentally friendly shipping Fra Norges innspill til Paris

Askersamfunnet - klimagasser = transport inn/gjennom x x x x Nå: = 49 + transport inn/gjennom 2020: Fra ca 2 til under 1 tonn CO 2 pr pers Går litt ned

Biff – Bolig – Bil (og fly) (som før)

2-graders målet tilsier at vi i 2050 må ned på et maksimum utslipp per hode på 2 tonn. (Kilde: Bellona)

5,1 mill innbyggere => 10,6 tonn CO 2 /pers => 5,3 tonn CO 2 /pers Uten olje og industri => 2,0 tonn CO 2 /pers Bare veitrafikk

Fra Skedsmos energi- og klimaplan

Hva er det viktigste vi i Asker kan gjøre for å redusere utslippene av klimagasser? Hva bør vi fokusere på nå og på sikt? intro

Hva er det viktigste vi i Asker kan gjøre for å redusere utslippene av klimagasser? -Gjennomføre eksisterende tiltak i EKP -Innovasjon: -Gå foran. Spredning til andre -«Askers grønne næringsliv» -Indirekte utslipp: -Innkjøp/bygg (kommunen) -Forbruk (mobilisere innbyggere)

Status for pågående/kommende prosjekter/aktiviteter

-

I år kan vi prøve oss med sykkelbygda Asker: Sykkelpark, Sykkelhotell, Gratis piggdekk, Vintersykkeldag, El-rickshaw, Utlån av elsykler. Neste års kandidater: 800 m energibrønn + forhåpentligvis «biodiesel til folket»

Info, - oppflg fra forrige møte

«Våre handlinger styrer våre holdninger»

Mulige info-tiltak > TV-aksjonen (Regnskogfondet) > Bygg –Kistefossdammen barnehage –Holmen svømmehall > Energi: –Energiserie i Askerposten –Info til nye innbyggere om gratis energiråd –«Naboeffekten» –Utfasing av oljefyr–oljefri (Askerposten, pressen, stand, Servicetorget) > Transport: –«Prøv en elsykkel» (Biblioteket, Seniorsenter, «Road show») –Vintersykkelkampanje (piggdekk og vintersykkeldag) –Sykkelhotell (JBV/NSB?/Syklistene?) –FutureBike –Samkjøring (Bellona/Elbilforeningen / SmartCity Bærum) –Fornybar diesel > Klimafestivalen § 112. «Frivillig initiert folkefest for klimasaken» > Forbruk –Redusert matsvinn –Mindre kjøtt > Næringsliv –Miljøsertifisering –Transport

1. Hva er strategi? Strategi er en plan for hvordan man skal utføre en oppgave. 2. Hva er forskjellen mellom kommunikasjonsstrategi og informasjonsplan? Kommunikasjonsstrategi er en måte å beskrive hvordan virksomheten skal gå frem for å oppnå det den ønsker, gjerne skriftlig. Den skal være så konkret som mulig og angi mål for de forskjellige tiltakene som beskrives. En informasjonsplan bygger på 5 faser og trenger ikke være like konkret som kommunikasjonsstrategi. 3. Hva kaller man de ulike fasene i en kommunikasjonsplan? Forankring, situasjonsanalyse, planlegging av tiltak, gjennomføring og evaluering. 4. Hva er viktig i de ulike fasene? Forankring: virksomheten må ha et klart mål, de må sette seg ned å bli enige om hva man vil, alle må være kjent og involvert i prosessen. Situasjonsanalyse – man lager en analyse om situasjonen man står i, kan gjerne foreta ulike meningsmålinger og publikumsundersøkelse for å kartlegge holdninger innen virksomheten og i omverdenen. Planleggingsfasen – målene som ble diskutert blir nå konkretisert. Hva vil vi oppnå? Planen omfatter hovedmål og ett eller flere delmål. Man lager en måldefinisjon, deretter finner vi tiltak, hvilke målgrupper man vil nå for eksempel. Gjennomføring – nå gjennomfører man de aktivitetene man har planlagt. Evalueringsfasen – nå evaluerer man arbeidet, hva er bra, og hva kunne vært løst annerledes?

Hva fikk vi ut av det? > Bildeling > Ble kjent med en fra Norsk gallup

> Anskaffelser > Kommunikasjon

Hei energi- og klimateam m.fl. Noen miljøhøydepunkter, som kan være aktuelle for oss, i forslaget til statsbudsjettet: klima/id / klima/id / Satsar på utvikling av klimastatistikk for kommunane (KLD). Regjeringa ønskjer å setje kommunane betre i stand til å prioritere gode klimatiltak ved å løyve 6,4 millionar kroner til utvikling av ny statistikk for klimagassutslepp i kommunane. Kommentar: Bra, - og på tide! Auke til bymiljøavtaler (SD). Bymiljøavtaler har som overordna mål å sikre at veksten i persontransport blir teken med kollektivtransport, sykkel og gange. Det blir forhandla med Oslo/Akershus og Trondheim om bymiljøavtaler. Regjeringa foreslår no å auke løyvinga frå 70 til 300 millionar kroner. Bymiljøavtalene må sjåast i samanheng med dagens premieringsordning for betre kollektivtransport, som vil inngå som del av bymiljøavtalene. Satsar på gang- og sykkelvegar (SD). Regjeringa foreslår å auke løyvingane til Statens vegvesen sine tiltak for gåande og syklande med 214 millionar kroner, til ei totalløyving på 600 millionar kroner. Meir til flaum- og skredtiltak (OED). Førebygging av flaum og skred er eit viktig klimatilpassingstiltak.Regjeringa aukar derfor løyvingane til flaum- og skredtiltak med 100 millionar kroner. I tillegg blir NVE sitt budsjett styrkt med 80 millionar kroner til opprydding etter flaumen på Vestlandet. Enova får over 2,3 milliardar kroner i 2016 (OED). Regjeringa aukar overføringa til Enova med 88 millionar kroner frå Enova har blant anna ei satsing på å redusere klimagassutslepp i transportsektoren og støttar utvikling av ny energi- og klimateknologi, særleg i industrien. Regjeringa foreslår at støtte til enøk-tiltak i hushald kan utbetalast som ein del av skatteoppgjeret. Bjørn

Hensikten med teamet er å: sikre at målene i kommunens energi- og klimaplan nås belyse problemstillinger knyttet til energi og klima bedre fra flere sider skape fellesskap, erfaringsoverføring og felles kunnskap

Mål for kommunal drift i Asker Asker kommune skal redusere sitt klimagassutslipp med 80% innen 2020 sett i forhold til I 2030 skal kommunen være klimanøytral Asker kommune skal i større grad ta i bruk lokal fornybar energi, og redusere kjøpt energi med 30% innen 2020 sett i forhold til 2007

Asker kommune

Mål for askersamfunnet Asker kommune skal legge til rette for at askersamfunnet reduserer klimagassutslipp med 50% innen 2030 sett i forhold til Askersamfunnet skal være klimanøytralt innen Asker kommune skal legge til rette for at askersamfunnet i større grad tar i bruk lokal fornybar energi, og reduserer kjøpt energi med 20% innen 2030 sett i forhold til 2005.

Klimatilpasning Asker kommune skal forebygge og minimere negative konsekvenser av klimaendringer

Info.- behov - askersamfunnet > Energibruk i eksisterende bygg > Redusert bilbruk

Nye indikatorer i HP S.2. Areal og transport S.2.1. Årlig prosentvis økning i togreisende, malt på stasjonene Heggedal, Asker og Billingstad, jf. kommuneplanens mål om at persontransportveksten skal tas kollektivt eller ved gange/sykkel. S.2.2. Årlig prosentvis økning i bussreisende, malt langs de tre bussaksene Drammensveien, Slemmestadveien og Kirkeveien, jf. kommuneplanens mål om at persontransportveksten skal tas kollektivt eller ved gange/sykkel. S.2.3. Årlig prosentvis økning i syklende, mål langs de tre tellepunktene Drammensveien, Slemmestadveien og Bleikerveien, jf. kommuneplanens mal om at persontransportveksten skal tas kollektivt eller ved gange/sykkel Persontransportveksten? Transport til kollektivknutepunkter: (begynne med Asker stasjon) –Egen bil –Sitte på/ Kiss&ride –Buss –Tog –Sykkel –Gange

Skisse av en mulig biodieselstasjon i utkanten av kommunens tomt i Gamle Borgen vei 5

Askersamfunnet: Ca 8 % reduksjon (1991->2013) …..og fra oljefyring (næringsliv/husholdninger): 30 % reduksjon i Akershus. Trolig noe tilsvarende for Asker Positive indikasjoner på utslippsreduksjoner fra personbiler i perioden : 6,8 % flere askerbøringer 7,2 % reduksjon i antall fossilbiler i Asker og 6 % reduksjon i gj.sn kjørelengde pr personbil Og betydelig økning i antall elbiler. I Asker utgjør elbilene nå 7,2 % av alle personbiler) Bedre motorteknologi

SSB tall kun fra , små endringer i denne perioden Askersamfunnet Utfordring: SSB har ikke kommunefordelte tall etter 2009!!!

Temmelig hårete mål for askersamfunnet (men vi får hjelp av nasjonalt forbud og teknologiutvikling) Stasjonær forbrenning: Forbud mot oljefyring innen 2018/2020. Transport: Stor og økende andel. Teknologiutvikling. Kollektiv. Sykkel. Stedsutvikling. Prosess: Redusere utslipp av HFK: Hindre lekkasjer + gå over til annen medium (NH 3, CO 2, propan, isobutan m.fl.)

Disse utslipp omfattes ikke på fylkesnivå: olje- og gassutvinning offshore, jernbane, innenriks luftfart, innenriks sjøfart og fiske, utenriks sjøfart, gassdistribusjon, bensindistribusjon

Mulighetene - Innovasjon Ramme betingelser Teknologi utvikling Holdninger Krav om biogass på renovasjonsbiler LED-gatebelysning Elproduksjon på Yggeset Tilskudd til tøybleier EPC-kontrakter Kistefossen barnehage Sykkelpark Vintersykling Solceller på Holmen Utsortering av matavfall 800 m energibrønn på Føyka Uttesting av syntetisk biodiesel ?? NYTT – NYTTIG - NYTTIGGJORT