Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Advertisements

Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
eksempler på HMS-faktorer:
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Styringsprinsipper Styringssystem
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Kommunen som arbeidsgiver
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
TILSYN FOLKEHELSE  Brev frå fylkesmann  Praktisk tilrettelegging og rykte går…  Møte med rådmann og kommunalsjef  Innsending av dokumentasjon.
Trondheim kommune Økonomitjenesten Økonomistyring i TK Omstilling Praktisering Erfaringer og utfordringer TBU-seminar Carl-Jakob Midttun Trondheim.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Inkluderende arbeidsliv som integrert del av arbeidsgiverpolitikken Prosess, plan og oppfølging IA-rådet i Oppland
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommuneplanen – samfunnsdel og økonomi
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Asker - mulighetenes kommune
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Serviceenhet og legetjenester
Møre og Romsdal fylkeskommune – vinnar av arbeidsmiljøprisen 2016
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Seminar med partiene 14. november 2018
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken skal bidra til at kommunen når sine overordnede mål i tjenesteytingen. ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken skal bidra til at kommunen når sine overordnede mål i tjenesteytingen. ARBEIDSGIVERSTRATEGI er en plan som skal bidra til å konkretisere og realisere arbeidsgiverpolitikken gjennom en beskrivelse av nåsituasjonen, prioriterte strategier og tiltak. Kommunestyre-vedtakKommunestyre-vedtak RådmannensprosessRådmannensprosess

Delegering Folkevalgte avklarer de prinsipielle spørsmålene. Rådmannen behandler enkeltsakene på grunnlag av dette. Et beslutningssystem med utstrakt delegering må bygge på tillit, åpenhet og forutsigbarhet. Delegering fungerer i et samspill med tydelige mål, oppgaver og ressurser. God rapportering og dialogprosess er sentralt.

«Samspillet mellom folkevalgte organer og administrasjonen forutsetter en kontinuerlig og god rolleavklaring og respekt for hverandres roller.»

Planleggingshjulet Planprogram Planstrategi Økonomiplan/ 4-årlig handlingsdel Kommuneplan Samfunnsdel og arealdel handlingsdel Årsmelding Budsjett/-1- årig handlingsdel 4 - årshjul 1 - årshjul

Kommuneplanen 1.Gausdal og gausdølene. 2.Folkehelse og levekår 3.Gausdal skal være et godt og trygt sted å vokse opp 4.Ta vare på og skape verdier 5.Segalstad bru – sentrumsutvikling 6.Lokaldemokratiet 7.Tjenestene og organisasjonen Gausdal kommune 8.Samfunnssikkerhet og beredskap 9.Kommuneplanens arealdel

Strategiplanen Balansert målstyring 4 perspektiver: 1.SAMFUNNET 2.BRUKERNE 3.MEDARBEIDERNE 4.ØKONOMIEN 3 lovpålagte dokument i ett Kommuneplanens handlingsdel Økonomiplan Årsbudsjett Kommer i stand en bred prosess: I enhetene Lederforum Samarbeidsmøtet Dialogprosessen Rapportering: Tertialvis + årsmelding

Tjenesteperspektivet i strategiplanen Oppmerksomheten rettes inn mot: Fokus på tidlig innsats, den enkeltes mestringsevne og mulighet for å ivareta egen helse, trivsel og livskvalitet. Familieråd som metode tas i bruk i flere tjenester. Omstilling og omstrukturering, herunder videreutvikling av interkommunalt samarbeid. Omsorg 3.0 Plan for økt bosetting og god integrering.

Medarbeiderperspektivet i strategiplanen Oppmerksomheten rettes inn mot: Medvirkning i prosesser for omstilling og omstrukturering Samhandling på tvers av fag- og tjenesteområder Positiv bedriftskultur – godt arbeidsmiljø - høyt nærvær Videreutvikling av arbeidsgiverstrategien, inkludert seniorpolitikk og etiske retningslinjer

Vi yter riktige tjenester med høy kvalitet med utgangspunkt i innbyggernes behov LOJALITETLOJALITETRESPEKTRESPEKTOMSORGOMSORGTRIVSELTRIVSELMEDVIRKNINGMEDVIRKNING HELHETLIG STYRING OG GODE SYSTEMER HELHETLIG STYRING OG GODE SYSTEMER GODT LEDERSKAP OG MEDARBEIDERSKAP GODT LEDERSKAP OG MEDARBEIDERSKAP LÆRING OG KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS STANDARDISERING OG FLYT I PROSESSENE STANDARDISERING BRUKER- VERDIEN KVALITET EFFEKTIVITETARBEIDSGLEDE P lanlegg U tfør K orriger K ontroller Grunn- leggende verdier Prinsipperogvirke-midler Mål og hensikt

Organisasjonskultur «Kultur spiser strategier til lunsj.» Overskriften på arbeidet med ny arbeidsgiverstrategi er organisasjonskultur Ønsket utvikling: En kultur for fornying, forenkling og forbedring Ledelse?

Org-kart enkel versjon mars 2016 Gausdal ungdomsskole Follebu skoleServiceenhet Familie og helseNAV Fjerdum skole Engjom skule Kulturskole og ungdomsarbeid Teknisk enhet Hab-/rehab- enheten Forset skole Barnehagene Landbrukskontoret i Lillehammer-reg. Follebu omsorgssenter Forset omsorgssenter Strategigruppe med rådgivere innenfor: ◦ Økonomi ◦ Folkehelse og levekår ◦ Personal ◦ Kvalitet og internkontroll ◦ Plan og miljø ◦ Kultur og informasjon ◦ Skoleutvikling, VO ◦ Samfunnspsykologi Rådmann Kommunalsjef To-nivåmodell 15 enheter 400 årsverk

«Det gjelder å spille hverandre gode!»

Hos oss handler det om å gjøre ting bedre Internkontroll blir en del av kultur for forbedring Intensjonen er positiv Hva verker og hva virker? Det er nødvendig – det er ikke kjedelig! Utførerne er med i utformingen. Felles forståelse – knagger å henge ting på – gir sammenheng. Er rådmannens engasjement av betydning?