INF180 Design av brukergrensesnitt Introduksjon til oblig 4 - Selvvalgt tema 11. feb 2008 Øyvind Skogvold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Publisering på internett
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
UU av powerpoint, pdf og nettsider
WCAG 2.0. WCAG historikk •West County Assembly of God, 1969 •Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 •Web Content Accessibility Guidelines.
WCAG 2.0. WCAG historikk West County Assembly of God, 1969 Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 Web Content Accessibility Guidelines.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Hvordan skrive en god utredning?
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Tekst, bilde og komposisjon
Mandag 8. November Powerpoint..
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Les s Les ”Sametinget” I par velg 1 av temaene Oppsummere dette temaet og forklare hvorfor det er av betydelse (30 min) Klassen skal.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 1 Breakout-Klone Marius Andreassen Edvard Pedersen
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
1 Øystein Nytrø Department of computer and information science Norwegian University of Science and Technology TDT4210 Helseinformatikk Kursintroduksjon.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Introduksjon til øving 3
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
Knut Yrvin Joomla-konferansen Drammen
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kapittel 1 Oppvarming.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Forestilling halv gruppe.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Relevant questions for the Reference Group
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 1
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Tips for bruk av sosiale medier
INF Protokoller og Routing i Internet
Estetiske virkemidler
INF Protokoller og Routing i Internet
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Læringsform: Tilegnelse
Gjennomgang før eksamen
IN5030/IN Protokoller og Routing i Internet
Eine og Andri på viktig oppdrag
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

INF180 Design av brukergrensesnitt Introduksjon til oblig 4 - Selvvalgt tema 11. feb 2008 Øyvind Skogvold

Først en digresjon… Hva betyr dette? lDet er de 54 tastetrykkene som lager tekstmeldinga Skal vi gå ut og ta en øl? lTekstmeldinger –1980-tallet: SMS beskrives i det nye GSM-systemet –1993: Kommersielle GSM-systemer installeres –2005: 936 milliarder tekstmeldinger (4,1 milliarder i Norge) –2007: 1900 milliarder tekstmeldinger lMen… hvordan kunne et så håpløst grensesnitt bli en så stor suksess?

Status for INF180 lIntroduksjon til emnet og fagområdet lBibliotek, informasjonskvalitet og kildekritikk …Obligatorisk øving 1 lVerktøy lInteraksjonsstiler …Obligatorisk øving 2 lUtviklingsprosessen lPapirprototyping …Obligatorisk øving 3 (snart ferdig…?) lInteraksjonsenheter lSamarbeid lSelvvalgt tema …Obligatorisk øving 4

Mål lIntroduksjon til oppgaven lBevisstgjøring i forhold til aktuelle tema lKomme i gang med gruppearbeidet…

Oblig 4… lEtablere gruppe og foreslå tema …innen tirsdag 12. feb 2008 kl 1600 lFaglærer fordeler tema til gruppene …innen onsdag 13. feb 2008 kl 0900 lLevere en presentasjon av valgt tema …innen onsdag 20. feb 2008 kl 2359 lPresentere temaet for klassen …tirsdag 26. feb 2008 …NB! Obligatorisk oppmøte! lOBS! Alle presentasjoner inngår som pensum i emnet

Hva er oblig 4? lHva er oblig 4? Fordypning i et selvvalgt tema lHva slags tema da? Gjerne et ganske spisst tema som passer inn i emnets innhold lHvor finner jeg tips til tema? I gjennomgått stoff fra læreboka. I resten av læreboka. I artikkelliste som er vedlagt oppgaven. Og ellers rundt omkring. lHvem bestemmer om temaet er ok? Faglærer lMen hvorfor? Fordi dere skal øve dere på å sette dere inn i egne tema. Fordi dere skal øve dere på å presentere faglig stoff for andre. Fordi dere lærer mye av det!

Mer om tips til tema lLæreboka (Shneiderman og Plaisant) –Pensum, dvs kap , men ikke kap 8 –Resten av boka, dvs Part IV Design Issues (se kort intro lenger bak) lArtikler –Se artikkelliste i oppgaven lEllers… –På nettet (se noen tips lenger bak)

Læreboka, kap 11 Quality of Service Quality of Service (definisjon iht. whatis.com): ”On the Internet and in other networks, QoS (Quality of Service) is the idea that transmission rates, error rates, and other characteristics can be measured, improved, and, to some extent, guaranteed in advance…” Hvilke betydninger har responstid og venting for brukernes oppfatning av et system. For eksempel må vi få brukerne til å forstå den tidsmessige forskjellen mellom å laste ned bilder og tekst. Videre må man forsøke å unngå feil (eller skadelige misforståelser). Man må finne balansegangen mellom hurtighet og mulighet til å gjøre feil. Forsinkelser i bruken kan føre til frustrasjoner, noe man i det lengste bør forsøke å unngå. Et virkemiddel kan være å bruke forløpsindikatorer.

Læreboka, kap 12 Balancing function and fashion Norsk oversettelse noe sånt som… Hva er viktigst? Stil eller innhold? Kapitlet tar for seg utfordringer knyttet til forholdet mellom funksjonalitet og fashion. Brukerne av et system forventer at systemet håndterer (og forklarer) feilsituasjoner. Dette innebærer at forklaringer må være gode, elementer må ha en logisk plassering og sammenheng, osv. Hvordan vi utformer vinduer er også avgjørende for hvordan et system oppfattes, mye er standardisert og hva skjer hvis man avviker fra standarder? Videre diskuteres bruk av farger.

Læreboka, kap 13 User Manuals, Online Help, and Tutorials Hvordan skal hjelp og opplæring i nye systemer tilbys? Hvilke krav stilles til online hjelp og hvilke krav stilles til papirbasert hjelp?

Læreboka, kap 14 Information search and Visualization Kapitlet tar for seg utfordringer knyttet til å finne igjen informasjon og visualisering av informasjon. Informasjonssøk blir enda mer utfordrende når man kommer i berøring med komplekse datatyper som bilder, lyd og video. Hvilke krav stilles til brukergrensesnittet i slike sammenhenger. Det brukes to begreper; Task action (browsing og søking) og Interface action (skrolling, zooming, joining og linking).

Læreboka, Afterword Societal and Individual Impact of User Interfaces Hva har informasjonsalderen bragt med seg og hva vil fremtiden bringe? The ten plagues of the information age presenteres som Engstelse, Fremmedgjøring, Nye klasseskiller, Avmakt, Forvirring, Manglende pålitelighet, Invasjon av privatlivets fred, Utrygghet for jobben, Ansvarsfraskrivelse og Minkende menneskeverd. Hva kan vi gjøre for å fri oss fra disse plagene?

Kilde: Læreboka lKap 11: Quality of Service Kap 12: Balancing Function and Fashion lKap 13: User Manuals, Online Help and Tutorials lKap 14: Information Search and Visualization lAfterword: Social and Individual Impact of User Interfaces

Kilde: Artikler lMenneske-maskin interaksjon lVisualisering / bruk av farger lDesign av brukergrensesnitt lInformasjonsdesign og kreativitet lEngelske og norske lVarierende vanskelighetsgrad

Kilde: Nettsteder lFinnes mange ressurser på nettet som kan brukes lNoen eksempler: –HCI Bibliography ( –UPA Usability Resources ( –Topics in Usability ( –useit – Jakob Nielsen’s Website (

Noen stikkord… (1) lFunksjonalitet og kvalitet –Responstid –Redusere feilrate –Håndtering av feilsituasjoner –Bruk av standarder og avvik fra slike lFargebruk –Betydningen av farger –Farger som oppmerksomhetsstyring –Farger og kontrast

Noen stikkord… (2) lHjelpesystmer –Krav til online støtte –Krav til papirbasert støtte –Opplæring/tutorials/etc lVisualisering –Hvordan presentere/visualisere informasjon –Utfordringer ved søking (komplekse datatyper) lNavigasjon –Intern vs ekstern –Visualisering av navigasjon

Noen stikkord… (3) lInformasjonsdesign –Bruk av ulike virkemidler –Hastighet –Feilkilder lMenneske-maskin-interaksjon –Virtuell virkelighet –Interaksjonsenheter for ulike målgrupper –Oppmerksomhetsstyring