Gode råd, gir god råd Terje Berntsen, finansieringsrådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Advertisements

Lean Startup sier du, men jeg jobber jo i prosjekt?
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Kulturmentoring Veiledning i kunstnerskap eller strategi for kulturnæring? Heidi Stavrum, Telemarksforsking Porsgrunn,
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Bjarne Øygard Innovasjon Norge, Møre og Romsdal
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
Næringstall for Asker pr PSN 20. august 2015.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Vi er i omstilling – hva nå? Starthjelp for nye omstillinger.
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Veileder for gevinstrapportering
Kick Off bøsseaksjonen
Strategiplan
Benchmarking som kilde til forbedring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Familieråd En for alle, alle for en
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
En verden av usikkerhet
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Håndtere endringer i organisasjonen
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
Kurs i entreprenørskap
Utlysning av studentoppgave
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Foreldreundersøkelsen 2018
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Firmanavn Forretningsplan.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Enkel brukerveiledning
Kurs i Entreprenørskap
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Gode råd, gir god råd Terje Berntsen, finansieringsrådgiver

Innovasjon Norge har virkemidler til å hjelpe frem gründere og gode ideer. Du får vite om ordninger og får gode råd fra en rådgiver som har sett gründere gjøre både feil og riktig.

Gründing er en risikosport… Innovasjon Norge arbeider med de gründerne som tar størst risiko

AV 100 START-UPS

BLIR 75 AVVIKLET INNEN 3 ÅR

17 GJØR NOE HELT ANNET

KUN 8 GJENNOMFØRER OPPRINNELIG PLAN

HVORFOR MISLYKKES DE?

Ikke behov i markedet 42% TRE HOVEDGRUNNER:

Ikke behov i markedet Går fri for penger 42% 29% TRE HOVEDGRUNNER:

Ikke behov i markedet Går fri for penger Har ikke rett team 42% 29% 23% FEIL METODE?

UNNGÅ STEALTH MODE!

12 «det er ingen fakta i huset…du må ut å snakke med kundene»

Hva er dyrest? Hva er mest risikabelt? Bygge noe? Spørre noen om noe?

Versjonen av et nytt produkt som tillater oss mest mulig læring om kundene til lavest mulig investering. “The minimum viable product is that version of a new product which allows a team to collect the maximum amount of validated learning about customers with the least effort." - Eric Ries Minimumsprodukt - MVP

IDÉ PRODUKT DATA BYGGLÆR MÅLE 1.Du har en forretningsidé… 2.Bygg “minimumsproduktet” du trenger for å komme et steg videre i dialog med kunder 3.Mål tilbakemeldingene 4.Bruk lærdommene til å videreutvikle forretningsidéen

1.Snakk med kundene dine for å forstå deres behov 2.Skissér løsningen din 3.Lag prototyp - 3D print hvis nødvendig 4.Land avtaler før du investerer store summer

HUSK Som gründer må du lære så fort og så mye som mulig, med minst mulig ressurser!

ProblemLøsningProsess for å få svar Ukjent Lean Start-up Gründeren har kun en haug med hypoteser i tidlig fase

Verdiløfte Kundesegment Viktigste hypoteser som må avklares i tidligfase Hypotese!

Beskriv hypotesene i forretningsmodellen

Klubbmedl.skap 1:1 Klubbmedl.skap 1:1 www/tlf Posten Concept stores www/tlf Posten Concept stores Hypotese!

Praktisk jobbing

Start med kunden “MÅ ha” det Dropp “FINT å ha” Jobbe iterativt med kundeutvikling og produktutvikling Få validert markedsbehov og produktegenskaper FØR du bygger det inn i produktet Få kundens tilbakemelding og «forpliktelser» så raskt som mulig

Lean Startup - oppsummering Teste hypoteser så raskt som mulig Lære så raskt som mulig Ikke kaste bort dyre kostnader/timer Få produktet ut til potensielle kunder så raskt som mulig

Virkemidler for etablerere Noen aktuelle støtteordninger

Gründertelefonen Ring oss Har du lyst til sparre med noen om ideen din? Vi kan hjelpe deg et steg videre oppstartsprosessen (man-fre) (tjenesten er gratis og det er gratis å ringe fra fasttelefoner i Norge) Vi har taushetsplikt Vi har lovbestemt taushetsplikt om forretningsmessige eller private forhold som vi blir kjent med i vårt arbeid.

Etablerertilskudd Fase 1 – Markedsavklaring Hovedmål: Teste ut om produktet/tjenesten er interessant hos kundene Støtte inntil kr (kan utgjøre 100% av eksterne kostnader) Fase 2 – Kommersialisering Hovedmål: Velge forretningsmodell, utvikle forretningsplan og starte kommersialisering Støtte inntil kr (kan utgjøre 50%-75%)

Få en mentor fra næringslivet Mange gründere har behov for kunnskap om det å drive egen virksomhet, forretningsutvikling og markedsmuligheter. Gjennom Mentortjenesten får du personlig veiledning og oppfølging som kan være avgjørende for om din bedrift lykkes. Mentor er en strategisk veileder og sparringspartner. Mentoren vil ikke gjøre praktisk arbeid for bedriften eller representere bedriften utad.

Mentorordningen Bidra til økt overlevelse og vekst blant gründerbedrifter med ambisjoner om vekst. Innhold: Utredning av gründerbedriftens behov Tilbud om en strategisk mentor Deltakelse på nettverkssamling(er)? Andreas Nilsen, Moose on the Loose AS og mentor Hans Engelsen Eide, Skigutane AS

Innovasjon Norge kan dele risikoen med deg, og hjelpe deg til en raskere og bedre markedsintroduksjon.

Lykke til! 35

37 Entreprenørskap er en risikosport 1 av 3 nyetablerte bedrifter lever etter 5 år Få av dem blir vekstbedrifter Innovasjon Norge kan dele risikoen med deg og hjelpe deg til en raskere og bedre markedsintroduksjon !

Hva er det aller viktigste vi ser etter ? 38 Idéen/løsningen representerer noe VESENTLIG NYTT i det markedet du skal inn i og har et markedspotensial. Bedriften har ambisjoner om å VOKSE utover et «levebrødsforetak».

Risikosport

Målgruppe: Daglig ledere Mål om vekst og langsiktig lønnsomhet, utover lokalt marked. Krav til innovasjonshøyde. Må være registrert foretak (organisasjonsnummer)

Hvem - hva - hvordan Søknad sendes Innovasjon Norge. NB! Husk dialog i forkant av søknad Inntil kr eks MVA til 30 timer med mentor. Mulighet for tillegg ved lang reise Kobling gründer-mentor for Nord-Norge utføres av Kunnskapsparken i Bodø AS. Invitasjon til nettverkssamlinger med andre gründere og mentorer. Gjennomføring, rapportering og utbetaling.

Forretningsmodell som analyseverktøy

Gjør søknaden din interessant og troverdig Vi leser en drøss med søknader hver dag. Tenk på det som en jobbsøknad hvor du skal selge deg inn. Hvorfor skal vi gi nettopp DEG penger fra staten? Hvorfor vil nettopp DU være 1 av 10 gründerbedrifter som lykkes? Vi må TRO PÅ DIN EVNE til å drive frem et godt prosjekt OG realisere dine vekstambisjoner !! 43

Aktuelle aktiviteter (eksterne kostnader) i fase 1 Kundeundersøkelser, brukerstudier og annen kartlegging for å få mer innsikt i brukerbehov. Utvikling av prototyper/skisser/3D beskrivelser av løsningen som skal testes. Testing og videreutvikling av idéen/ løsningen. Aktiviteter knyttet til nettverksbygging og kompetanseutvikling.

Aktuelle aktiviteter (eksterne kostnader) i fase 2 Produkt-/tjenesteutvikling (herunder designprosjekter og/eller samarbeid med pilotkunder). Beskyttelse av immaterielle rettigheter. Etablere samarbeid med partnere (reisevirksomhet). Utvikling av merkevarestrategi, visuell identitet, nettsider, profil- materiell og andre aktiviteter som sikrer en helhetlig og best mulig markedsintroduksjon.