3GA-prosjektet Et tre-generasjoners perspektiv på utformingen av den sentrale avløpsinfrastrukturen rundt Indre Oslofjord mot år 2100 Frode Hult, seksjonsleder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Advertisements

Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Positiv ledelse av barn
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
MULIGHETSSTUDIE - UTVIDELSE AV HASLEHALLEN
Rep.skap – 4 eiere/styre Vannverkssjef Adm./regnskap FDV Anlegg Plan/utv. IKT Programstyre (10 parter) Daglig leder/ prosjektsjef Prosjekter GlitrevannverketGVD-programmet.
GROW modellen.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Risikovurdering av endret ekstremvær
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
«Forbedringsprosess(en)»
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Lederstil og Motivasjon.
Norges branntekniske laboratorium as 1. 2 AKTØRENE I BYGGEMARKEDET PRODUSENTER PROSJEKTERENDE KOMMUNALE MYNDIGHETER SENTRALE MYNDIGHETER EIENDOMSBESITTERE.
Prøvetaking slamavskillere
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Lek og Læring i barnehagen
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
Vann og avløp i Båtstø vel
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Veiledning Beslutningsprosess
InFiltrasjonSandfang og Fordrøyning
Presentasjon av Valgrutiner. Kommunal- og regionaldepartementet Innhold Hva er Valgrutiner? Bakgrunn og hensikt Verktøy og standarder Oppbygging og innhold.
Betorens oppdatering Vi må bli bedre!!!!!.
ROS-analyse.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Klimaendringer og utfordringer på områdenivå Framtidens bygg Onsdag 5. februar 2014 Gry Backe, Fagkoordinator, klimatilpasning i Framtidens byer
Bislettbekken Entreprise K300 Befaring
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
1 Snart kommer vinteren - har vi nok kraft i Midt-Norge på kort sikt? 22. september 2006 Odd Håkon Hoelsæter Konsernsjef, Statnett SF.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Strømbrudd i Steigen 25. – 30. januar Hvorfor det ikke gikk galt.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Gode alene – enda bedre sammen?
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Nytt planleggingsverktøy for ekstremnedbør
Dønna vannverk HEVA 8/
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
| Nettverksmøte for administrative studieledere
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

3GA-prosjektet Et tre-generasjoners perspektiv på utformingen av den sentrale avløpsinfrastrukturen rundt Indre Oslofjord mot år 2100 Frode Hult, seksjonsleder Oslo kommune, Vann- og avløpsetaten Fagrådets styremøte Oslo,

Bakgrunn Klimaendringer Befolkningsøkning og fortetting i regionen Økte forventninger til vannkvalitet i Oslofjorden  Utfordrer rensekapasitet (VEAS og BRA er på og over sin kapasitetsgrense)  Utfordrer tunnelsystemet Lang tidshorisont å kartlegge behov, planlegge, beslutte og etablere ny infrastruktur

3GA-prosjektet Initiativ fra VEAS i 2014 Samarbeidsprosjekt med VAV Tre faser: 1. Frem til 2020 (når UBRA står klart, mange internprosjekter på VEAS) 2. Tiltak frem mot Tiltak frem mot 2100

Arbeidsgruppens mandat (fase 1) «Beskrive konsekvensene av gjennomføringen av vedtatte aktiviteter fram til 2020, samt foreslå tiltak som kan gjennomføres med minst mulige negative konsekvenser for fjorden.»

VEAS Betongrehabilitering av 6/8 prosesshaller som har biologisk rensing ( ) Ombygging av 2/8 prosesshaller til biologisk rensing ( ) Konsekvenser av planlagte tiltak frem mot 2020 BRA Begrenset risiko for redusert hydraulisk og/eller rensekapasitet.

Tunnelmodell Forenklet modell for Oslo, Bærum og Asker tunneler/ hovedledninger arealer 130 «påslipp» Kalibrert mot tørrvær og tungt høstregn (med overløp) Fordelings- punkter Fagerlia (fra Groruddalen og Østensjø) Påslippene (manuelt): Helsfyr Gladengveien Rosenhoff

2-årsregn på østkanten (markert blått) Alt vann til Fagerlia ledes til VEAS for avlastning (100 % mot normalt 30 %) Resultat Større andel i overløp på Lysaker (urenset) enn overløp ved Bekkelaget (gjennom rister). Konklusjon Lite/intet potensial i avlastning mot VEAS. Potensiale Optimalisere styringen av luken ved Engervann (mot VEAS) og styrket styring av vann til Midgardsormen, som har ledig kapasitet (mot BRA), vil trolig redusere overløpsmengedn.

Alt vann til Fagerlia ledes til BRA for avlastning (100 % mot normalt 70 %) Resultat Tilnærmet lik «normalsituasjonen», men noe redusert overløpsmengde (< 10 %). Konklusjon Ingen betydelig reduksjon i overløpsmengde, da den normale vannmengden fra Fagerlia (30 % til VEAS) er så liten i den store sammenhengen. Potensiale Optimalisere styringen av luken ved Engervann (mot VEAS) og styrket styring av vann til Midgardsormen, som har ledig kapasitet (mot BRA), vil trolig redusere overløpsmengden. Samkjøringsmuligheter MO og sentrumstunnelen? (krever hovedledninger og lokale overløp i tunnelmodellen) 2-årsregn på vestkanten (markert blått)

Reell fleksibilitet i systemet Tørrvær Kan avlaste hhv. BRA og VEAS noe ved å koble om på Fagerlia og tre påslipp (ved planlagt stopp, arbeider på renseanleggene) Store nedbørshendelser Vanskelig da man ikke helt vet hvor nedbøren treffer og med hvilken intensitet og til hvilken tid. Tar tid å koble om Fagerlia og tre påslipp (manuelt). Begrensede vannmengder i det store bildet. Konklusjon Avløpstunnelene har kun magasinvolum tilgjengelig for fordrøyning ved tørrvær eller moderate nedbørsmengder. Ved høy vannføring i tunnelene er de ikke-vannfylte volumene knapt tilstrekkelige og vil raskt kun fungere transportvolum.

Forbedringsmuligheter i systemet Potensiale Bruk av Midgardsormen har potensiale Online vannmengdemålinger for alle påslipp direkte til renseanleggene vil være en klar forbedring for optimert styring Tilgjengelighet på høyoppløselig værradar vil også forbedre dette Nye løsninger? nytt stort magasin mot VEAS, og/eller et nødoverløp ved VEAS (kan da kjøre med høyere vannføring gjennom luka på Engervann)  utredes i en ROS-analyse

Anbefalinger for videre arbeid 1)ROS-analyse: Tunnelsystem og renseanlegg i sammenheng  sikkerhet for liv og helse 1. pri, viktigere enn overløpsutslipp og rensekapasitet/-kvalitet A.Har Midgardsormen redusert muligheter for overløp på Bislettbekken? Mye vann fra sentrum som tidligere gikk via sentrumstunnelen til Frognerparken går nå til Midgardsormen. Overløp på Bislettbekken er ikke å foretrekke pga. utslippssted og utslippsdyp. I så fall er dette er svært positiv bieffekt av Midgardsormen  bruk modellen til dette og i tillegg se erfaringer av dette over tid B.Kollaps/ras i tunnelsystemet. Hvilke deler av tunnelsystemet er mest utsatt? Hvor vil avløpsvannet i så fall renne ut av systemet og hvor det gjør skade? C.Tilbakeslag fra tunnel til lavtliggende lokale påslipp i Oslo, Bærum og Asker D.Kartlegge og risikovurdere all infrastruktur og menneskelig aktivitet beliggende fysisk over tunnelen. Se spesielt på sårbarheter som barnehager, skoler, gamlehjem, sykehjem, sykehus, bygninger, torg, møteplasser, veier, togspor, T- bane, vannforsyning, strømforsyning m.m. E.Strømstans over lenger tid, enkeltvis og samtidig, på VEAS, BRA, Frognerparken pst., luke Engervann og Midgardsormen F.Kollaps av luker – konsekvenser

Anbefalinger for videre arbeid 1)ROS-analyse: Tunnelsystem og renseanlegg i sammenheng  sikkerhet for liv og helse 1. pri, viktigere enn overløpsutslipp og rensekapasitet/-kvalitet G.Hvor avløpsvannet tar veien i (1) en ekstremnedbør sommerstid og (2) langvarig regn på mettet mark på høsten H.Omløpsmuligheter for avløpsvann utover overløpsdrift til fjorden I.Vurdere fornuftig inspeksjonshyppighet på tunnelsystemet (geologisk vurdering av berggrunn i tunnelen og av grunnen over tunnelen for å forhindre ras/kollaps) J.Behov for videreutvikling av ubemannet inspeksjonsutstyr (type båt/flytende farkost?) for i kunne inspisere tunnelen K.Vurdere de totale samfunnsmessige konsekvensene i kommunene dersom et ras/kollaps av tunnelen, ev. ekstremvær, vil være en fare for liv og helse med store mengder avløpsvann på lokale steder i kommunene, kontra det å anlegge et nødoverløp rett før VEAS med utslipp på dypt vann (a-la Lysakeroverløpet) for å kunne håndtere en slik krisesituasjon. Vurderer kommunene det som bedre med situasjonsbeskrivelsen over, eller vil et nødoverløp med utslipp på dypt vann være å foretrekke? Risikovurdere dette. (Til opplysning: For at VEAS i sin tid skulle anlegges på Slemmestad, ville ikke Asker kommune ha et overløpsutslipp foran anlegget der. Derfor er første overløp oppstrøms VEAS på Lysaker.) L.Drøfte en reduksjon av sårbarhet ved et ringsystem rundt hele Indre Oslofjord på lang sikt, f.eks. VEAS – tunnel – BRA – tunnel – utvidet Nordre Follo RA (ev. nytt sentralrenseanlegg øst) – tunnel – VEAS. Krever samarbeid mellom renseanleggene VEAS og Bekkelaget, samt kommunene Oslo, Bærum og Asker (samt Røyken og Nesodden og Follo- kommunene)  input til 3GA-prosjektet fase 2 og 3

Anbefalinger for videre arbeid 2) Samarbeidsarenaer Driftsmøter (fortsetter) Plan- og utredningsmøter (nye)

Anbefalinger for videre arbeid 3) Bruk av modell for simuleringer Videreutvikle totalmodell med detaljmodeller i Oslo, Asker og Bærum (hever kvaliteten) Koble tunnelmodell/avløpsmodeller til fjordmodeller (simulere forurensningsspredning i fjorden) Beslutningsstøttesystem styringer/strategier (styre/fordele vannstrømmer mellom tunnelsystem og renseanlegg)

Anbefalinger for videre arbeid 4) Forbedringer på infrastrukturen Tiltak Beskrivelse Onlinemåling av påslippsmengder fra Asker og Bærum Økt kontroll av tilførte vannmengder til VEAS-tunnelen. Informasjonen kan benyttes til bedre styring av luke Engervann for optimal utnyttelse av tunnelsystemet og unngå overløp Lysaker. Signalombygging av mengdemålere til online registrering inn til driftskontrollsystemet på VEAS.

Anbefalinger for videre arbeid 4) Forbedringer på infrastrukturen Tiltak Beskrivelse Onlinemåling av påslippsmengder fra Asker og Bærum Økt kontroll av tilførte vannmengder til VEAS-tunnelen. Informasjonen kan benyttes til bedre styring av luke Engervann for optimal utnyttelse av tunnelsystemet og unngå overløp Lysaker. Signalombygging av mengdemålere til online registrering inn til driftskontrollsystemet på VEAS. Modellbasert styring (støtte) av luke Engervann I hver enkelt situasjon å komme nærmere et optimum mellom akseptabel risiko mtp. tilførselsmengde VEAS og unngå overløp på Lysaker. Utvikle algoritme for veiledning beslutning av posisjonering luke.

Anbefalinger for videre arbeid 4) Forbedringer på infrastrukturen Tiltak Beskrivelse Onlinemåling av påslippsmengder fra Asker og Bærum Økt kontroll av tilførte vannmengder til VEAS-tunnelen. Informasjonen kan benyttes til bedre styring av luke Engervann for optimal utnyttelse av tunnelsystemet og unngå overløp Lysaker. Signalombygging av mengdemålere til online registrering inn til driftskontrollsystemet på VEAS. Modellbasert styring (støtte) av luke Engervann I hver enkelt situasjon å komme nærmere et optimum mellom akseptabel risiko mtp. tilførselsmengde VEAS og unngå overløp på Lysaker. Utvikle algoritme for veiledning beslutning av posisjonering luke. Onlinemåling av alle påslipp i Oslo Flere påslipp i Oslo mangler onlinemåling. Samtidig er flere påslipp underdimensjonert til å ta flomtoppene. Ombygging av disse bør vurderes.

Anbefalinger for videre arbeid 4) Forbedringer på infrastrukturen Tiltak Beskrivelse Onlinemåling av påslippsmengder fra Asker og Bærum Økt kontroll av tilførte vannmengder til VEAS-tunnelen. Informasjonen kan benyttes til bedre styring av luke Engervann for optimal utnyttelse av tunnelsystemet og unngå overløp Lysaker. Signalombygging av mengdemålere til online registrering inn til driftskontrollsystemet på VEAS. Modellbasert styring (støtte) av luke Engervann I hver enkelt situasjon å komme nærmere et optimum mellom akseptabel risiko mtp. tilførselsmengde VEAS og unngå overløp på Lysaker. Utvikle algoritme for veiledning beslutning av posisjonering luke. Onlinemåling av alle påslipp i Oslo Flere påslipp i Oslo mangler onlinemåling. Samtidig er flere påslipp underdimensjonert til å ta flomtoppene. Ombygging av disse bør vurderes. Automastisert veksling mellom påslipp som kan styres til VEAS og BRA Påslippene Rosenhoff, Gladengveien og Helsfyr kan styres til både VEAS og BRA. Styringsmuligheten bør kunne automatiseres og fjernstyres.

Anbefalinger for videre arbeid 4) Forbedringer på infrastrukturen Tiltak Beskrivelse Onlinemåling av påslippsmengder fra Asker og Bærum Økt kontroll av tilførte vannmengder til VEAS-tunnelen. Informasjonen kan benyttes til bedre styring av luke Engervann for optimal utnyttelse av tunnelsystemet og unngå overløp Lysaker. Signalombygging av mengdemålere til online registrering inn til driftskontrollsystemet på VEAS. Modellbasert styring (støtte) av luke Engervann I hver enkelt situasjon å komme nærmere et optimum mellom akseptabel risiko mtp. tilførselsmengde VEAS og unngå overløp på Lysaker. Utvikle algoritme for veiledning beslutning av posisjonering luke. Onlinemåling av alle påslipp i Oslo Flere påslipp i Oslo mangler onlinemåling. Samtidig er flere påslipp underdimensjonert til å ta flomtoppene. Ombygging av disse bør vurderes. Automastisert veksling mellom påslipp som kan styres til VEAS og BRA Påslippene Rosenhoff, Gladengveien og Helsfyr kan styres til både VEAS og BRA. Styringsmuligheten bør kunne automatiseres og fjernstyres. Nødoverløp ved VEAS Utrede gevinster, muligheter og begrensninger ved å anlegge et nytt nødoverløp rett før VEAS. Sees spesielt opp mot samfunnsøkonomi og sikkerhet for liv og helse mot dagens system ved et langvarig strømbrudd på VEAS og luke Engervann, ras i tunnel og ekstremvær.

Anbefalinger for videre arbeid 4) Forbedringer på infrastrukturen Tiltak Beskrivelse Onlinemåling av påslippsmengder fra Asker og Bærum Økt kontroll av tilførte vannmengder til VEAS-tunnelen. Informasjonen kan benyttes til bedre styring av luke Engervann for optimal utnyttelse av tunnelsystemet og unngå overløp Lysaker. Signalombygging av mengdemålere til online registrering inn til driftskontrollsystemet på VEAS. Modellbasert styring (støtte) av luke Engervann I hver enkelt situasjon å komme nærmere et optimum mellom akseptabel risiko mtp. tilførselsmengde VEAS og unngå overløp på Lysaker. Utvikle algoritme for veiledning beslutning av posisjonering luke. Onlinemåling av alle påslipp i Oslo Flere påslipp i Oslo mangler onlinemåling. Samtidig er flere påslipp underdimensjonert til å ta flomtoppene. Ombygging av disse bør vurderes. Automastisert veksling mellom påslipp som kan styres til VEAS og BRA Påslippene Rosenhoff, Gladengveien og Helsfyr kan styres til både VEAS og BRA. Styringsmuligheten bør kunne automatiseres og fjernstyres. Nødoverløp ved VEAS Utrede gevinster, muligheter og begrensninger ved å anlegge et nytt nødoverløp rett før VEAS. Sees spesielt opp mot samfunnsøkonomi og sikkerhet for liv og helse mot dagens system ved et langvarig strømbrudd på VEAS og luke Engervann, ras i tunnel og ekstremvær. Magasin ved VEAS Bygging av et nytt stort fordrøyningmagasin ved VEAS for å håndtere ekstremtilrenning og minimere overløpsutslipp på Lysaker/Bislettbekken.

Anbefalinger for videre arbeid 4) Forbedringer på infrastrukturen Tiltak Beskrivelse Onlinemåling av påslippsmengder fra Asker og Bærum Økt kontroll av tilførte vannmengder til VEAS-tunnelen. Informasjonen kan benyttes til bedre styring av luke Engervann for optimal utnyttelse av tunnelsystemet og unngå overløp Lysaker. Signalombygging av mengdemålere til online registrering inn til driftskontrollsystemet på VEAS. Modellbasert styring (støtte) av luke Engervann I hver enkelt situasjon å komme nærmere et optimum mellom akseptabel risiko mtp. tilførselsmengde VEAS og unngå overløp på Lysaker. Utvikle algoritme for veiledning beslutning av posisjonering luke. Onlinemåling av alle påslipp i Oslo Flere påslipp i Oslo mangler onlinemåling. Samtidig er flere påslipp underdimensjonert til å ta flomtoppene. Ombygging av disse bør vurderes. Automastisert veksling mellom påslipp som kan styres til VEAS og BRA Påslippene Rosenhoff, Gladengveien og Helsfyr kan styres til både VEAS og BRA. Styringsmuligheten bør kunne automatiseres og fjernstyres. Nødoverløp ved VEAS Utrede gevinster, muligheter og begrensninger ved å anlegge et nytt nødoverløp rett før VEAS. Sees spesielt opp mot samfunnsøkonomi og sikkerhet for liv og helse mot dagens system ved et langvarig strømbrudd på VEAS og luke Engervann, ras i tunnel og ekstremvær. Magasin ved VEAS Bygging av et nytt stort fordrøyningmagasin ved VEAS for å håndtere ekstremtilrenning og minimere overløpsutslipp på Lysaker/Bislettbekken. Overføring av mer vann til Midgardsormen for å avlaste VEAS ved svært lokale nedbørshendelser Ved styrtregn i på vestsiden og i sentrale deler av Oslo bør ledig tunnelvolum i Midgardsormen søkes benyttet for å minimere overløpsutslipp på Lysaker og Bislettbekken. Vurdere teknisk påkobling av avløpssoner som krysser Midgardsormen ved Nybrua for å avlaste sentrumstunnelen.