«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Bilder fra fagdag i Namsos:
DEG Oppfølgingstjenesten OT er til for OT – koordinatorer:
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Toppskolering AOFs tilbud.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Om skole og næringslivssamarbeid
Fra anmodning til vedtak om bosetting: eksempel fra Bærum kommune
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
13-Jul-14Slide 1 Trondheim 5. oktober 2009 Bjørnar Skjevik.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Presentasjon Helge Stanghelle. Rana Utviklingsselskap as  Aktør for næringsutvikling i Mo i Rana.  Etablert i 1987  6 – 8 ansatte  Aktiv.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Karriereveiledning for innvandrere
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Seminar om bosetting av flyktninger
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Kick-off Midtre Namdal Samkommne 03
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Næringslivets utfordringer og muligheter i Namdalen – fra et regionalt perspektiv Terje Sørvik fylkesråd for miljø og regional utvikling.
Virksomhetsutvik ling gründerlab kompetanseformi dling.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.
Bosetting, integrering og radikalisering
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Samarbeid med næringslivet Arbeidsplasser for innvandrere og flyktninger, Internasjonale Drammen ASSS vårsamling 7. juni.
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
Administrerende direktør Organisasjonsutvikling og økonomi
Nettverk for karriere-veiledning
Om sysselsetting blant innvandrere
Integrering gjennom landbruket
Arbeidsintegrering som fagfelt
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Torbjørn Evanger Daglig leder AJA
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn

Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

«en næringshage for flyktninger»

Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett på som ressurser. Det burde være mulig å la dem komme i gang med å utvikle egne ideer som de muligens kan ha med seg når de kommer til Norge og skal bosettes. Dette vil være en god løsning i verdiskapingen. Hvordan kan flyktningene bidra til lokal bosetting, næringsutvikling og verdiskaping gjennom sin kompetanse og erfaring? Flyktning Kommune Fylkeskommune Næringsliv Næringshage

Målgruppe Voksne flyktninger (over 18 år) som blir bosatt i Namdalen Målsetting Raskere integrering, bedre arbeidserfaring, grundigere forståelse av norsk arbeidsliv og beherske norsk på et akseptabelt nivå. Aksept i næringslivet Yrkesrettet integrering gjennom kombinering av språk-, bedrifts-, og kulturopplæring

Erfaringer å bygge på Namsos opplæringssenter Kommunens flyktningetjeneste Introduksjonsprogram på opplæringssenteret Arbeidspraksiserfaringer Yrkesrettet norsk, ikke bare skolenorsk Olav Duun videregående skole

Noen mulige utfordringer Avstander i Namdalen og bosetting Transportbehov til/fra næringshage/etablererkurs/bedrift/bosettingskommune Språk i opplæringen (etableringskurs) Tidlig flytting fra Namdalen

Identifiserte naturlige aktører og samarbeidspartnere Innhold Flyktningetjenesten Vekstbedrifter Gode eksempler Kommune Opplæringssenter/voksenopplæringer Videregående skoler Næringshage NAV/Karrieresenter Økonomisk Nord-Trøndelag fylkeskommune? NAV? IMDI?

Noen eksempler Norsk senter for flerkulturell verdiskaping – Drammen (10 år) et etablerersenter som skal bidra til økt gründeraktivitet og verdiskaping blant flerkulturelle i fylkene Buskerud, Oslo, Akershus, Vestfold, Telemark og Østfold. Bakgrunnen for etablering av senteret er å utnytte potensialet som ligger i mangfoldet representert i regionen ved å mobilisere, dyktiggjøre og veilede innvandrere til nyskaping og næringsetablering. Senterets arbeid er rettet mot å hjelpe denne gruppen å etablere bedrift i egen regi, i samarbeid med andre, eller som en del av det etablerte næringsliv. Eies av Buskerud fylkeskommune Namdal Etablering av arbeidsplasser og praksisplasser, god erfaring, skaper selvstendighet hos flyktningene. Lillehammer Arbeidsrettet løp med språkopplæring, offentlig virksomhet Distriktssentret Forskning/utredninger

Næringslivet viktig Hva er motivet for næringslivet for å bidra? Samfunnsansvaret Arbeidskraftbehov må være tilstede - lønnsomhet Muligheter for lønnsbidrag? Kapasitet til opplæring og oppfølging i bedrift (språk) Eventuelt leder Eventuelt medarbeidere

Bosatt over 18 år Etablereropplæring Språk/samfunn PraksisplassEgen virksomhetIde til annen virksomhetAnsettelse Innføring i ideutvikling, behov og utvikling av virksomhet Næringshagetilbudet Namdalshagen Etablering, rådgivning, kurs lokaler, oppfølging Opplæringstjenester Tid – 12 måneder Midtre Namdal Namsos Ytre Namdal Rørvik Indre Namdal Grong Kompetanse- og behovskartlegging Mottakstjenesten Flyktningetjenesten Oppfølging