Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd 24.10 2008 15 medlemmer Leder Sissel Østberg,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådgiversamling på Stiklestad
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd medlemmer Leder Sissel Østberg,
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Melding til Stortinget…
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Ungdom, makt og medvirkning
1.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Kompetanse for mangfold
Mandat og rammeverk for evalueringen
Innføringstilbud i Aust-Agder
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd medlemmer Leder Sissel Østberg, rektor HiO

Mandat – målsettinger Utvalget skal foreta en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet for minoritetsspråklige i barnehage, skole og høyere utdanning, for å legge forholdene bedre til rette for at:  Barnehagetilbudet gir minoritetsspråklige et best mulig grunnlag for utvikling og videre læring.  Minoritetsspråklige barn, unge og voksne i grunnopplæringen får en likeverdig opplæring, et best mulig læringsutbytte og læringsmiljø.  Minoritetsspråklige tilegner seg gode, grunnleggende ferdigheter.  Det legges et godt grunnlag for at minoritetsspråklige kan delta i arbeidsliv og/eller høyere utdanning. 2 Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne

Tidshorisont og arbeidsmåter Utvalget avga delinnstilling om barnehage og grunnskole 21. desember 2009 og endelig NOU 1. juni 2010 Har hatt en rekke utvalgsmøter, arrangert fagseminar, hatt innledere fra ulike deler av opplæringssystemet Gjennomgått eksisterende policy dokumenter og forskning Ressurspersoner og forskere har gitt innspill Bestilt ny forskning og data fra SSB Omfattende reisevirksomhet; besøk i barnehager, skoler, ressurssenter, møtt skoleeiere m.m. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne3

Utvalgets medlemmer: Forstander og universitetsadjunkt Aina Bigestans, SVERIGE Forsker ved NOVA, Anders Bakken, OSLO Utdanningsdirektør hos FM i Rogaland, Sølvi Ona Gjul, ROGALAND Bydelsdirektør i Bydel Grorud, Helge Jagmann, OSLO Prosjektleder i Hordaland FK, Petter de Presno Borthen, HORDALAND Representant fra MIR, Bashar Al Raho, NORDLAND Rektor ved Enhet for voksenopplæring i Trondheim, Hasan Ajnadzic, SØR-TRØNDELAG Regiondirektør, Bufetat region øst, Pernille Pettersen Smith, AKERSHUS Styrer Bodil Labahå, FINNMARK Rådgiver i KS Arne Rekdal Olsen, ØSTFOLD Seniorkonsulent i Utdanningsforbundet Agneta Bolinder, OSLO Tidl. leder av Elevorganisasjonen Håvard Vederhus, OSLO Seniorrådgiver i LO Nina Tangnæs, OSLO Tidl. leder i KIM Rita Kumar, SØR-TRØNDELAG Sekretariat på 7 personer på deltid. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne4

Sentrale perspektiv 1) Tidlig innsats er avgjørende for gode læringsprosesser generelt og språklig utvikling spesielt 2) Å lære andrespråket så godt at det fungerer som fullverdig opplæringsspråk er en langvarig prosess 3) Flerspråklighet er en verdi i dagens internasjonale arbeidsmarked og ift kompetanse for arbeid i et flerkulturelt samfunn 4) Kompetansebehov i opplæringssektoren 5) Implementeringsutfordringer Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne5

Sosial bakgrunn og språk Forskjeller i leseferdigheter mellom elever med innvandrerbakgrunn og elever med nasjonal bakgrunn Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne6

NOUen tar for seg opplæringstilbudet til minoritetspråklige barn, unge og voksne i:  Barnehage og barn i førskolealder  Grunnskole  Videregående opplæring  Voksenopplæring etter § 4A  Overganger mellom introduksjonsordningen /arbeidsliv /skole  Universitet og høyskole  Opplæring for barn av asylsøkere og enslig mindreårige asylsøkere  Tverrgående tema: Implementerings utfordringer, overganger, kompetanse, læringsmiljø, foreldresamarbeid, læremidler, spesialundervisning. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne7

Barnehage og andre tilbud i førskolealder  Positiv utvikling i barnehagedeltakelsen  Det må fortsatt arbeides aktivt for å øke deltakelsen. Utvalget foreslår gratis 20 timer barnehage for alle, utfase kontantstøtten, mer treffsikre ordninger for inntektsgradert foreldrebetaling, moderasjonsordning og rekrutteringskampanjer Utvalget understreker betydningen av å ha flerspråklig personale i barnehage for å stimulere til et miljø som skaper bevissthet rundt flerspråklighet Utvalget foreslår dessuten:  egen bestemmelse i barnehageloven om rett til hjelp for barn med annet morsmål enn norsk  innføringstilbud til nyankomne barn knyttet til ordinær barnehage  at det utvikles en veileder for barnehagene om flerkulturelt foreldresamarbeid  innføre ICDP veiledningskurs for minoritetsspråklige foreldre i alle kommuner  Mer forskning rundt førskolebarns flerspråklige utvikling Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne8

Barnehage og andre tilbud i førskolealder en god overgang fra barnehage til skole må inn i opplæringsloven lærerne må få bedre kjennskap til barnehagen og hva barna kommer fra barns flerspråklige utvikling må inngå som en sentral del av overgangsrutiner mellom barnehage og skole bør utvikles kartleggingsverktøy som er tilpasset flerspråklige barn utvalget anbefaler først og fremst kartlegging av språkmiljø og personalets arbeid tilbud om kartlegging av treåringer må også gå til barn som ikke går i barnehage barnehagene må vektlegge hele språkmiljøet rundt barna: barnehagen, tospråklig personale, søsken, venner og foreldre Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne9

Flerspråklige elever i grunnskolen  Høyt motiverte elever og stor arbeidsinnsats  Men dårligere læringsutbytte enn majoritetsspråklige elever, særlig hos elever som er relativt nye i Norge.  Mange steder gis ikke elevene den særskilte språkopplæringen de etter opplæringsloven § 2-8 har rett på  Utvalget foreslår økt og variert bruk av virkemidlene særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring  Alle lærere må få kompetanse til å undervise i en flerkulturell skole  Utvalget foreslår økt vektlegging av tiltak som kan fremme flerspråklighet: fjernundervisning, styrking av nettressurser, morsmål som eget fag, ikke- vestlige fag som fremmedspråk Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne10

Eksempel på fjernundervisning og nettbaserte læringsressurser Fjernundervisning i regi av Trondheim kommune – tilbud til små nabokommuner Nettstedet morsmal.no inneholder læringsressurser på om lag 40 språk Utvalget vil styrke og videreutvikle denne type tiltak Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne11

Læreplanspørsmål Anbefaler bruk av grunnleggende norsk Anbefaler bruk av kartleggingsmateriellet utformet for grunnleggende norsk og at materiellet videreutvikles Styrket kompetanseheving for bruk av læreplanene Sent ankomne og voksne Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne12

Flerspråklige elever i vgo Økende deltakelse i vgo og høyt motiverte elever Men stort frafall, særlig på yrkesfag /gutter Utvalget har avdekket svært mangelfulle tilbud i vgo Utvalget anbefaler innføringsklasser i vgo og at elever kan ta VG1 over to år ved behov Kompetanseheving hos ordinære faglærere og økt bruk av lærere med kompetanse til å gi særskilt språkopplæring. Anbefaler særlig økt bruk av tospråklig fagopplæring. Andre forslag på tiltak: Sommerskole, norskstøtte i læretiden, leksehjelp, mentorordninger, styrket rådgivningstjeneste, videreutvikling av digitale læremidler, fjernundervisning, bedre tilgang til læreressurser m.m. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne13

Modeller for opplæringstilbudet til nyankomne elever i grunnopplæringen Nyankomne elever bør ikke plasseres i ordinær klasse fra første dag Utvalget anbefaler at det lages nasjonale føringer for innføringstilbud for nyankomne elever, hvor organiseringen og innholdet fremgår Utvalget drøfter og foreslår ulike modeller: - innføringsklasse i grunnskolen - innføringsskole - Konsentrert grunnskoleopplæring for ungdom - Innføringsklasse i vgo Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne14

Modeller for innføringstilbud Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne15

Barn av asylsøkere og enslige mindreårige asylsøkere  Utvalget mener det er behov for en styrking av rettighetene  Barnehageplass til asylsøkerbarn rettighetsfestes  Opplæringsloven må endres: Alle som kommer til Norge før de fyller 18 år bør få rett til grunnskoleopplæring og rett til videregående opplæring  Tilskuddsordningene til opplæring for barn i asylmottak må styrkes  Informasjon og veiledning til barnehage- og skoleeiere må bedres og nettverk må etableres  Kompetansen hos lærere, ledere og skoleeiere må styrkes  Fylkesmennenes tilsyn må intensiveres Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne16

Opplæring for voksne etter kap. 4A Voksenopplæringsløft 81% av deltakerne i grunnskoleopplæring for voksne har innvandrerbakgrunn Organiseringen og innholdet i opplæringen må gjennomgås grundig Det må etableres ordninger for å finansiere livsopphold slik at det er en reell mulighet å ta grunnopplæring Informasjon om rettigheter må bedres Innføre rett til særskilt språkopplæring for voksne Opplæringen må bli mer målrettet Kunnskapsgrunnlaget /datagrunnlaget om opplæring for voksne må bedres Kompetansen hos lærere i voksenopplæringen må bedres Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne17

Ali inntar akademia Hver tredje norskfødte gutt med innvandrerforeldre studerer. Det er flere enn gjennomsnittet i den norske mannlige befolkningen. 18

Universitet og høyskole Studietilbøyeligheten er stor blant personer som er født i Norge av utenlandskfødte foreldre – suksesshistorie! Men må jobbe blant annet med å bedre gjennomføringen og stimulere til større bredde i valg av studier Utvalget foreslår blant annet: styrket rådgivning/ veiledning og studentstøtte, kurs i akademisk språkføring, rollemodeller og ambassadører for å bedre rekrutteringen, tilbud om norskopplæring på høyere nivå, rekruttering av ansatte med variert kulturell bakgrunn, systematisk utvikling av flerkulturell kompetanse blant lærerpersonale og andre tilsatte, bedre statistikken innen uh- sektoren m.m. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne19

Kompetanse Avdekket manglende kompetanse til å ivareta minoritetselevene på alle nivå Utvalget foreslår blant annet: at kompetanse i norsk som andrespråk, flerspråklighet, flerkulturell pedagogikk og flerkulturell forståelse legges inn som en obligatorisk del av førskole- og grunnskolelærerutdanningene. Dette bør også gjelde PPU. at flerkulturell forståelse inngår i skolelederutdanningen og i lederutdanning for barnehagene. Språkkompetanse; språkutvikling, kompetanse i norsk som andrespråk, bør også inngå lærere på voksenopplæringen må gis EVU-tilbud innen norsk som andrespråk, flerspråklighet, flerkulturell pedagogikk og flerkulturell forståelse samt voksenpedagogikk generelt det må legges til rette for samarbeid mellom forvaltningsnivåene om bedre utnyttelse av tilgjengelige lærerressurser, særlig morsmålslærere og tospråklige faglærere Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne20

Implementering Hvordan nå ut i klasserommet? Store regionale og lokale variasjoner Utvalget foreslår blant annet at: kravet til skolefaglig kompetanse over skolenivået i opplæringsloven § 13-1 fjerde ledd må styrkes det innføres tilsvarende bestemmelse om at kommunen skal ha barnehagefaglig kompetanse i kommuneadministrasjonen over barnehagenivået i barnehageloven det er behov for en kombinasjon av sterkere styring og mer aktiv støtte og veiledning til skoleeiere fra statlig hold samarbeidet mellom kommune og fylkeskommune på områder som rådgivning, informasjon om eleven ved overgang til vgo og samarbeid om lærerkrefter innen særskilt språkopplæring må bedres Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne21

Implementering forts. veilederkorpset må ha kompetanse om minoritetsspråklige elever KD og Udir må sammen med NAFO utvikle gode informasjonsstrategier utvikling av nettverk mellom barnehager, barnehageeiere, skoler og skoleeiere i videre arbeidet med inntekstsystemet for kommuner og fylkes -kommuner må det tas hensyn til at ressursbruken knyttet tilopplæring av minoritetsspråklige barn, unge og voksne har vært for lav styringsinformasjon må forbedres slik at grunnlaget for finansieringen blir bedre Gjennomgå kostnadsnøklene anbefaler at det vurderes ulike insentivordninger for å stimulere til samarbeid, nettverk og ulike innføringstilbud Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne22

Eksempel på samarbeid Sjøveganmodellen: Voksenopplæring i Salangen. På vegne av Salangen kommune, organiserer Indre Troms videregående skole, skolested Sjøvegan, opplæring for voksne. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne23

Oppsummering Flerspråklighet må fremmes som en verdi i seg selv Utvalget foreslår en rekke tiltak både for å kompensere for sosial bakgrunn og for å styrke språkkompetansen Det flerkulturelle perspektivet /andrespråksperspektivet må ivaretas i alle universelle tiltak, som rektorutdanningen, veilederkorps etc. Det vil fortsatt være behov for enkelte særskilte tiltak Det må legges nasjonale føringer for innføringstilbud for nyankomne Alle førskolelærere og lærere må ha en flerkulturell kompetanse og andrespråkskompetanse. Også rådgivere, ledere, skole- og barnehageeiere, lærerutdannere og forvaltningen må ha kompetanse til å håndtere en flerkulturell barnehage, skole og UH-sektor Implementering av regelverk, læreplaner og tiltak må styrkes Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne24