Hvordan benytte medisinsk forskningslitteratur til å gjøre beslutninger i klinisk praksis? Klinisk beslutningslære – IIC/IID Kristine Pape, Institutt for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
- en eksplorativ undersøkelse
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Helse og sykdomsbegrepet
Statistisk metode & dokumentasjon av legemidlers effekt
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Inkontinens hos kvinner
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Kunnskapsbasert odontologi:
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Hva slags kunnskap trenger vi
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Elektronisk bibliotek for helsetjenesten “Oppdatert fagkunnskap for norsk helsepersonell” Redaksjon organisert i Sosial- og helsedirektoratet Kunnskapssenteret.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Nasjonalt bibliotek for samfunnsmedisin Databaser Tidsskrifter Miljø og helse Ressurser Fagområder Helsestatistikk Smittevern Tjenester Hold meg oppdatert.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Forkjølelse Lege Rolf Møller
Aggression Replacement Training
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Effect of computerised evidence based guidelines on management of asthma and angina in adults in primary care: cluster randomised controlled trial Martin.
Eksperimentell metode - I
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Trygdeforskningsseminaret 2014 Does pain severity and level of disability guide selection to rehabilitation in specialist health care? Inger Haukenes Phd.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Hovedoppgaveforberedende seminar
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Randomiserte kontrollerte studier
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskap og Kunnskapssenteret RHF Topplederprogram 28 januar 2014 Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler Ingeborg Lidal, MD, PhD; Austvoll-Dahlgren A, Berg RC, Vist GE Seksjon.
Lesing og vurdering av forskningslitteratur og forskningsbasert kunnskap Klinisk beslutningslære – IIA/IIB Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
1 Trombolytisk behandling av akutt iskemisk hjerneslag Eivind Berge Ullevål Universitetssykehus 1. november 2001.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Hva kan vi oppnå med flere effektstudier? Arne Lervåg og Monica-Melby-Lervåg.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Fastlegens rolle Linn Skogholt Frosta Legekontor.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Hva viser vår forskning med studenter
Retningslinjer for klinisk praksis
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Laboratoriebruk ved diabetes. Kan vi stole på resultatene
BMI and Diabetes in Ramallah, Answers Presentation
Irene W. Langengen
Meta-analyser og systematiske oversikter
Distance sampling.
Punkter til diskusjon hovedfunn? randomisering (hensikt) intern vs ekstern validitet effektstørrelse RR vs OR (rare disease assumption) større variasjon.
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan benytte medisinsk forskningslitteratur til å gjøre beslutninger i klinisk praksis? Klinisk beslutningslære – IIC/IID Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin

I II A/BII C/DIII AIII C «Basal epidemiologi»3 fore- lesninger Hoved- oppgave Bl.a kritisk lesning av artikkel Kardiovaskulær risikoprediksjon, metaanalyse (høst -15) Kunnskapsbasert medisin og lesing av artikkel ( i dag) Artikkellesning (vår-16) Eksamen IIC/IID Kunne basale begreper innen epidemiologi og overordnet om studiedesign. Kunne anvende kunnskapene til å vurdere en forskningsartikkel på overordnet nivå (med hovedvekt på RCT studie og kohortstudie)

Læringsmål for dagen Første del Kunnskapsbasert praksis og forskningsbasert kunnskap Lære litt om hvordan kvalitet på studier/artikler vurderes og dokumenteres Kunne finne fram til relevant kunnskap for en klinisk problemstilling Andre del Introduksjon til artikkel- formatet Lære litt om fordeler med RCT-studier og kohort- studier …og hva det er viktig å tenke på når man leser slike studier

Kilde: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Del 1

Eivind på 9 mnd kommer med pappa til deg på legekontoret. Han har vært høyfebril og sutrete i 2 dager. Siste natten har han i tillegg tatt seg til det ene øret og vært utrøstelig, men sovet litt etter at han fikk Paracet. Etter undersøkelse konkluderer du med sannsynlig ørebetennelse på ve side. Men du husker ikke helt hvordan dette skal behandles. Hvor vil du lete for å finne oppdatert kunnskap for håndtering av dette? Hva er denne kunnskapen bygd på? Diskuter noen min med sidemann Kasuistikk

Forskningsbasert kunnskap sentral i kunnskapsbasert medisin

Kilde: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Hvordan vurderes kvalitet på studier? Hvordan benyttes dette i anbefalinger?

Tidligere brukte graderinger (finnes i norske retningslinjer og i NEL)

Grading the quality of evidence and the strength of recommendations

Kilde: Håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, Mars 2013 UpToDate: high (Grade A), moderate (Grade B), or low (Grade C) 1. - vurdere kvalitet

2. -vurdere styrke på anbefalinger Sterk anbefaling eller svak anbefaling ut ifra Kvalitet på dokumentasjonen (GRADE) Fordeler vs. ulemper Hva ville pasientene ønsket Kostnadsvurderinger UpToDate: strong = grade 1, weak = grade 2 Kombinerer anbefaling med kunnskapsgrunnlag (A-C) DECIDE – nytt verktøy

Hvor kan man finne informasjon om kunnskapsbasert medisin og forskningsbasert kunnskap? Steder å starte: - Medisinsk bibliotek - Helsebiblioteket

Medisinsk bibliotek

Cochrane: Systematic reviews (systematiske oversikter) satt i system:

Nyttig i klinisk praksis NEL BMJ Best Practice (BMJ Clinical evidence) UpToDate RELIS

Kasuistikk Tilbake til legekontoret: Hva finner du av forskningsbasert kunnskap i forhold til behandling av Eivind? Finner du noe om kvalitet på dokumentasjonen? Hva er anbefalingene, og hvor sterke er disse? Hva gir du av behandling?

Del 2

«Crash-course» i artikkellesing I.Tidsskrift II.Tittel III.Abstract Ofte er dette nok til å få et overblikk/inntrykk

Introduksjon Metode Resultater Diskusjon Oppsummerte resultater Mål med studien Interesse- konflikter IV. Hoveddelen

Paul GlasziouPaul Glasziou, Carl Heneghan.A spotter’s guide to study designs Carl Heneghan Evid Based Med 2009;14:37-38 doi: /ebm a Hva slags studie?

Q1. Was the aim of the study to simply describe a population (PO questions)— descriptive—or to quantify the relationship between factors (PICO questions)—analytic. Q2. If analytic, was the intervention randomly allocated? Yes ⇒ randomised controlled trial No ⇒ observational study For observational studies, the main types will then depend on the timing of the measurement of outcome, so our third question is: Q3. When were the outcomes determined? (a) Some time after the exposure or intervention ⇒ cohort study (“prospective study”). (b) At the same time as the exposure or intervention ⇒ cross-sectional study or survey. (c) Before the exposure was determined ⇒ case-control study (“retrospective study” based on recall of the exposure).

Hva studeres? PICO PICO for analytiske studier P articipants I ntervention (evt e xposure) C omparison O utcome

Spørsmål for kritisk lesning i stadium IIIc Problemstilling, ny, relevant og godt definert? Hvor er artikkelen publisert? Adekvat studiedesign? Confounding, bias og presisjon? Svakheter drøftet? Kan funnene generaliseres? Bygger resultatene opp under konklusjoner? Interessekonflikter?

Hjelpemidler for kritisk lesning Sjekklister for ulike studiedesign Retningslinjer for rapportering for-vurdering-av-forskningsartikler

Praktisk øvelse Hva slags studie er dette? Hva er kjernespørsmål (bruk PICO) Hva er resultatet? Hva vil dere vektlegge i den videre vurderingen av studien?

RCT studie (randomisert kontrollert forsøk)

Hvorfor har RCT studier en særstilling når det gjelder dokumentasjon av effekt?

RCT: noen kritiske punkter i kritisk lesning 1.Utvalget 2.Sammenlignbare grupper? 3.Interessekonflikter

Utvalget Eksklusjonskriterier Obs barn, gravide, multimorbide, psykisk syke, polyfarmasi osv. Hvilken populasjon studeres vs. hvilken populasjon vi ønsker å si noe om

Placebo Sammenlignbare grupper? Randomisering

Nytt effektivt legemiddel Placebo God effekt – dropper ut Ingen effekt – dropper ut Sammenlignbare grupper? Loss-to-follow-up

Sammenlignbare grupper? Compliance Eks. tar ikke medikamentet som foreskrevet pga bivirkninger Eks. tar ikke medikamentet som foreskrevet pga lite effekt

Sammenlignbare grupper? Daglig trening med fysioterapeut Hjemmetrening

Intention to treat analyser inkluderere alle som er randomisert i analysene for å redusere bias fra frafall, non-compliance og crossover Konservative estimat Kan ikke kompensere for stort frafall Sammenlignbare grupper?

Interessekonflikter Intervensjonsstudier er dyrt. Hvem betaler?

Praktisk øvelse 2 Hva slags studie er dette? Hva er kjernespørsmål (bruk PICO/PECO) Hva er resultatet? Hva vil dere vektlegge i den videre vurderingen av studien?

Andre faktorer Friske Oppfølging Eksponering Sykdom/tilstand Kohortstudie (longitudinelle studier)

Friske Eksponering X Oppfølging Mors røyking i svangerskap Utdanning Depresjon ADHD, kriminalitet Død Arbeidsuførhet Helseutfall Y Assosiasjon

Kohortstudie: kritiske punkter i kritisk lesning 1.Confounding (og andre typer bias)

fyrstikker lungekreft røyking Assosiasjon vs årsakssammenheng = confounder

Eksponering Mors inntak av folat 4 uker før- 8 uker etter svangerskap Follow-up - Mars 2012 Utfall Diagnose i pasientregisteret: autisme-spekter ASD E D norske barn født aOR=0,61

Kvinnene som tok folat hadde en annen «profil» Høyere utdannet (også partner) Sjeldnere under 25 år Oftere «planlagt» Røkte sjeldnere Oftere førstegangsgravide Hyppigere utover i perioden

Eksponering Mors inntak av folat 4 uker før- 8 uker etter svangerskap Follow-up - Mars 2012 Utfall Diagnose i pasientregisteret: autisme-spekter ASD E D C norske barn født aOR=0,61

Confounding?