Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Advertisements

NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Kurskveld 4.
Anne Lene Lie Trollvik Gjestegård.
Veiledning av elever / lærlinger
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Stedsutvikling, medvirkning og sosiale møteplasser
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Hyttetun på Høvringen for salg.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Norske museers omdømme
Sammenfatning fra - Brent Ritchie - Mill & Morrison - Kamfjord
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Velkommen til Oppland.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Tiltak for å øke antall kollektivreisende Samferdselskomitéen Stine Fredriksen
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Bruk og brukere i Reinheimen Sommeren …ikke alltid like lett å velge forvaltningstiltak.
Sjømat som næringsutvikler v/Roger Pedersen Prosjektleder – Sjømat fra Finnmark.
 Den universelle vegen videre Hvordan få gode integrerte løsninger.
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
God kommunikasjon – vær trygg
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Velkomen til Ringebu og Gudbrandsdalen !. Gudbrandsdalen her er det 12 kommunar og 3 adm. regionar: nord-dalen (6 kommunar), midt-dalen (3) og sør-dalen.
ByR Lillehammer Kulturhuset Banken Innspill fra Midt-Gudbrandsdal.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
og egne plasser på tribunen
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
Å legge stein på stein - reiselivsutvikling i en småkommune Ågot Eide Beiarn kommune.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
Bakgrunn I RFF-prosjektet Trender i reiselivet ble det gjennomført en markedsundersøkelse i Norge, Danmark, Sverige og Tyskland. Det utgis flere publikasjoner.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Røros En presentasjon av Senaa. Jeg skal flytte til Røros i Sør-Trøndelag Røros er i Sør-Trøndelag fylke, 350 kilometer fra Vestnes!
Bakgrunn Vi har i denne del av RFF-prosjektet «Trender i reiselivet» sett nærmere på potensielle tyske, danske og svenske vinterferiebesøkende etter om.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Størst prosentvekst og gode utsikter
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
Markedsføring.
Pilegrimsleden til Nidaros Pilgrim Ways to Nidaros - Caminos de Nidaros pilegrim.info pilgrim.info Pilegrimsledene til Nidaros inngår i, og er en levende.
Program for kvelden : Velkommen
INFORMASJONS- ARBEID FOR
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet
Regionene i Innlandet.
Regionene i Innlandet.
Ideelle aktører i den skandinaviske velferdsmodellen
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Likeperson Navn:……………
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Verktøy til kundeklubb
Opplev Sulis! Introduksjon: Her for å snakket om et prosjekt vi har på reiselivsnæringen her i Fauske kommune – Opplev Sulis., der jeg er prosjektleder.
Nasjonalforeningen for folkehelsen Hedmark og Oppland
Utskrift av presentasjonen:

Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre Birgitta Ericsson

Kartlegging av TO *Andre reiser/pakker utenom bussreiser: FIT, bilreiser, hytter og feriehus, aktivreiser, organiserte grupper Land Norge i pgm Innlandet i pgmBussreiser Tyskland Sverige Danmark59149 Nederland27117

Trender basert på produkter solgt og markedsført Største målgrupper for Innlandet – Tyskland og Sverige Sjelden mer enn ei natt i Innlandet (gjelder alle landene) Overnatting i Øyer, Lillehammer, Gjøvik, Rondane og Hamar Er alltid innom Lillehammer hvis de kommer til Innlandet Destinasjoner/attraksjoner i Innlandet – Øyer, Lillehammer, Hamar, Gjøvik, Rondane, Dovrefjell, Lom, Otta, Ringebu, Røros, Gudbrandsdal, ”Per Gynt regionen”. – Vinter (ikke bussreiser) - Trysil, Kvitfjell, Hafjell, Beitostølen – domineres av dansker – Elverum og Kongsvinger (bussreiser) – kun besøkt av svensker

Utfordringer Norske incoming TO som selger pakker og produkter til utenlandske TO Norske TO: Dårlig kommunikasjon mellom TO og reiselivsaktører i regionen – vanskelig å få svar Vertskapsfunksjonen – «føler seg ikke velkommen» «Lite attraktivt, lite inspire- rende og lite spennende» Delte meninger om potensial 4 utenlandske m/kjennskap til regionen Utenlandske TO: Mismatch pris – produkt («dyrt og dårlig») Service – svensker/dansker? Rl-aktører lite aktive - Bedre tilrettelegging (f.x. aktiviteter)

Muligheter Norske incoming TO som selger pakker og produkter til utenlandske TO Norske TO: Matopplevelser - delte 2-3 «knagger» - produkter med kommers-potens Heve kvalitet og service – pris? Skilting/tilrettelegging – naturbasert (NP) 4 utenlandske m/kjennskap til regionen Utenlandske TO: Spennende, mange tilbud men hvordan programmet komponeres Natur – oppfattes som ekstrem, lite tilrettelagt Kombinasjon natur, kunst/kultur og historie

Veien videre.. Kritiske spørsmål: Hvor mye stemmer oppfatningene til turoperatørene? Strategisk mål om å presse ned prisen? Måten de «snakker på»? Hvorfor er aktørene oppfattet som passive og lite behjelpelige? Hvis produktene er der, muligheten er der og turistene er der? Er det mulig i det hele tatt å få bussgrupper til å være lengre i Innlandet?

Veien videre.. Hva kan reiselivsnæringen og aktørene gjøre? Service mellom turister og aktører, men også mellom aktører og turoperatører Pris – ikke nødvendigvis dyrt, men… Flinkere til å tilrettelegge, nettopp pga. prisen Standard ikke nødvendigvis synonym med kvalitet Små opplevelser – «knagger» kan være helt unike for utenlandske turister Historier bak maten som serveres – potet og kål er kjedelig, men ikke hvis historien bak poteten er pakket inn

Veien videre.. ?