Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Reisefot På Gir oversikt og sikrer deres rutiner.
Advertisements

Labore Fravær -en oversikt over produktet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
BIBSYS Brage. BIBSYS Brage – kort fortalt BIBSYS Brage gjør det lett å publisere og formidle institusjonens forsknings- og studentarbeider. Hver institusjon.
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Tidplusstid OPPLÆRING
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
IT Tjenestekatalog og Tjenesteorientering av IT i Møre og Romsdal fylkeskommune
1. ny feltrapport funn dokumentasjon metode tolkning 2. felles feltdiskusjoner Last opp og se på bilder/kommentarer på Åpen arkeologi gruppen.
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Integrasjon med ID-porten for Nettskjema
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Avdelings ingeniør ved HiB (AHS)
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
NIJOS-foredrag1 Data Hva er nødvendig å spesifisere om data i teknisk rammeverk for infrastruktur ? Først ser vi hva som står i Rammeverket nå.
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Modellkommunene Hva er unikt?
Mobile support for community healthcare Anders Linseth.
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Nasjonal faglig retningslinje for behandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet Webcast 1 Brukermedvirkning ved valg av behandlingsmetode.
Retten til arbeide En presentasjon av Plog AS sitt arbeide for å gi de ikke-returnerbare flyktningene skattekortet tilbake.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
FRiidrett 01/ Tamil sangam i Norge.
Hvordan skrive egne dilemma
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Brukeradministrasjon ved UiO
Kartlegging av Tilgjengelighet
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Brukerhåndbok versj. 1, 3. februar 2013
Bruk av QuestBack Mandag 5.oktober 2015.
Bruk av DOK og temadata i planleggingen
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Faglig arena Arkivverket
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
Gard Thomassen, PhD Seksjonssjef for IT i Forskning ved UiO/USIT/UAV
Fleksible Forskningstjenester – Allmøte usit 9 mars
Innføring i datahåndtering
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Fosen videregående skole
Bufdirs arbeid med CRPD
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.

Brukerundersøkelse for formater og tjenester Formål å avdekke nåtilstanden og fremtidige krav til formater og tjenester knyttet til datasettene. Besvart av 15 av partnerene. 5 hoveddeler 1.Dagens forvaltning 2.Fremtidig forvaltning 3.Eksisterende egen infrastruktur 4.Bruk av eksterne data 5.Ønsker for fremtidig infrastruktur

Hvilke forpliktende samarbeid for utveksling av data kjenner du til at din organisasjon er med i?

I hvor stor grad en har innført formelle rutiner for at feilretting går tilbake til originaldata og at det føres logger for slike rettinger? Ikke så gale som fryktet, men likevel noe en med fordel kan sette fokus på.

Hvilke metoder for langtidslagring bruker din organisasjon i dag? Den lave andelen som i dag lagrer sine data utomhus er et argument for et tilbud om sentral lagring ved NMD

Hvordan er din organisasjons datapolitikk i dag? 40% har ingen vedtatt datapolitikk i dag. Det er tydelig et behov for å få til en bevisstgjøring i organisasjonene for å lette det formelle arbeidet med å gjøre data tilgjengelig. Trenden mot åpen datapolitikk er tydelig.

Har dere en vedtatt lisens for bruk av data i dag? Her kan det være verdt at vi tenker over om vi kan anbefale noen standardlisenser og lager en enkel veiledning på hva lisensene betyr i praksis. Uten faste lisenser og datapolitikk er det tungvindt å avklare om en kan levere ut data eller ikke. Det gir mer byråkrati og forsinker prosessen. En særegen lisens i prosaform kan gi misforståelser. Det kan være verdt å se litt på lisensmodell utviklet gjennom Inspire. haring/D4.9_Draft_IR_Data_and_Service_sharing_v2.0.pdfhttp://inspire.jrc.ec.europa.eu/reports/ImplementingRules/DataandServiceS haring/D4.9_Draft_IR_Data_and_Service_sharing_v2.0.pdf Annex B og C

Tilgang til data uten å registrere seg? Tydelig et ønske om en skal lage til et system for brukerregistrering. Det er ikke dermed sagt at en ønsker å bruke et slikt system på det enkelte datasett.

Hvor blir din organisasjons data brukt? En forventer økning i antallet som utveksler data eksternt, men overraskende nok forventer færre av partnerene at deres data kommer til å inngå i eksterne produksjonskjeder.

Hvordan lagres data?

Filformater brukt internt i lagring/arkivering Det kan diskuteres om alle de oppgitte svarene er filformater, men alle avgitte svar er tatt med.

Filformater som tilbys eksterne brukere Igjen kan det diskuteres om alle avgitte svar er filformater. Svar avgitt i 3b) er tatt med for oversiktens skyld.

Filformat på eksterne datasett som vi benytter oss av Svar avgitt i 3b og 3c er tatt med for ovesiktens skyld.

Bruk av kontrollert vokabular Det ser ikke ut til at det i stor grad brukes kontrollerte vokabular til registrering av metadata. Dette er gjerne noe vi bør være oppmerksom på fremover.

Hvilke dokumentasjonsstandarder for datasett bruker dere i dag?

Metode som gir eksterne brukere tilgang til dokumentasjon av datasett

Metoder for tilgang til datasett

Hvor ofte benyttes eksterne datasett operasjonelt I dag bruker en tredjedel av partnere eksterne data operasjonelt.

Ønsker for fremtidig infrastruktur Hvordan ønsker dere å dere å benytte data som dere får tilgang til gjennom infrastrukturen? 80% ønsker å laste ned data for videre bearbeiding, mens kun 53% av partnerene ønsker visning.