Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukeradministrasjon ved UiO

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukeradministrasjon ved UiO"— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukeradministrasjon ved UiO
v/Bård Henry Moum Jakobsen, SYDR/USIT

2 Agenda

3 Status i dag UREG2000 BOFH Brukerreg ’ureg’ ’nuureg’

4 UREG2000 Laget vinteren 1995 som et svar på unix-drifts sine økte problemer med administrasjon av brukere. Brukermassen vår passerte brukere i 1995. Resulterte i en Oracle database som kjerne i et system som genererte den autentiseringsbasen (NIS) man trengte å distribuere. Info: Man fikk raskt verktøyene: ’ureg’ for å registrere brukere ’bofh’ for å administrere brukere

5 I dag Informasjon leveres fra en del kilder og ureg2000 gir informasjon til en del sentrale databaser Rundt dette er det også utviklet et større sett med automatiserte rutiner i forbindelse med Student-IT prosjektet Gjør en god del andre ting enn autentisering Printerkvoter IT-grupper ++

6 Reglement for brukerregistrering
Reglement 9.4 i Reglementshåndboken for UiO (30. mai 1997) Kapitel 10.1 i Forvaltningshåndboken for UiO (30. mai 1997) Som man lett kan se så er praksis ikke helt i tråd med reglementet. I hovedsak 3 typer brukere: Ansatte, Studenter og alt annet.

7 Ansatte Hvem som defineres som ansatte avgjøres av den informasjonen vi får fra LP (i dag, PR2000 når denne blir satt i drift). Systemeier for LP (og PR2000) er OPA (Organisasjons- og personalavdelingen) Problemer: Tar for lang tid å få inn informasjon i LP om nytilsatte. Får ikke informasjon om andre enn de som har et ansettelses forhold til UiO. Ikke timelønnede Ikke sivilarbeidere, Kaia-ansatt, ol.

8 Studenter FS avgjør hvem som er student. Systemeier er SFA.
Krav om obligatorisk kurs får å få konto Organiseres ved det enkelte fakultet Legges stort sett på Platon, Arken, Hipp/Happ og Studmed Problem: Gammelt efterslep som vi ikke har mye oversikt over Lokalt registrerte studenter (stort sett ved MNF) Rutiner rundt hovedfag på MNF

9 ...alt annet

10 PAUSE!!!

11 UREG2000 om kort tid

12 Hva vil vi? Sikrere identifikasjon av brukere
Personnr på alle personbrukere Eierskap til felleskonti og programvarekonti Knytte disse til personer (LITA/USIT) Redusere antall typer av konti Etablere rutiner for automatisk sletting av brukere Tidsbegrensede konti Ansatte som slutter

13 Mere? Alle brukere som ikke er ansatte eller studenter (data fra LP/PR2000 eller FS) tidsbegrenses automatisk. Klarere identifikasjon av LITA. Alle brukere knyttes til en LITA som er ansvarlig for brukerstøtte til denne brukeren. Automatisk konvertere eksterne personer/brukere til interne når data om dem fås fra enten LP/PR2000 eller FS.

14 Mere (applikasjoner) ’ureg’ fjernes
’nyureg’ endres slik at man kan registrere personer av andre typer enn ’S’ og ’A’. Ny funksjonalitet i ’bofh’ Fjerne (slå av) printerkvote for brukere man eier Rette type på brukere man eier Rette personnr på de brukerene som ikke har et gyldig personnr.

15 LUNCH!!!


Laste ned ppt "Brukeradministrasjon ved UiO"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google