Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger: Oslo, 21.10.10 1.Om interkommunalt samarbeid 2.Veilederen 3.Arkivledernes rolle ved etablering av interkommunalt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSKE KOMMUNER MYTER OG REALITETER
Advertisements

Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Ordfører Tore Oppdal Hansen
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Formelt interkommunalt samarbeid
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Arkiv og interkommunale samarbeidsordninger: Langesund
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Regler om offentlighet og åpenhet
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
Arkivene i 2030 – hvordan blir fremtiden? IKA Kongsberg, møte i Larvik 6. juni 2013 Ranveig Gausdal, Norsk kulturråd.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arkiv i Nordlands fokus på arkivplan Sveinung Meyer Svendsen Foto: Bjørn Erik Olsen.
Er du rede til å stå for dine handlinger? Kjetil Reithaug statsarkivar i Kristiansand.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
bevaring og kassasjon i kommunal sektor
Bevaring og kassasjon i digitalt skapt arkiv
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
-som verktøy i BK-arbeid
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Planer for et nytt Trøndelagsarkiv
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arkivsjef Grete Gavelstad
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
Håndtering av digitale arkiv
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Kommunal beredskap mot akutt forurensning
Seminar med partiene 14. november 2018
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Utskrift av presentasjonen:

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger: Oslo, Om interkommunalt samarbeid 2.Veilederen 3.Arkivledernes rolle ved etablering av interkommunalt samarbeid 4.Hva gjør vi med eksisterende samarbeidsløsninger 5.Kommunale aksjeselskap / ,

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 1.Om interkommunalt samarbeid - sammenheng med Stortingets prinsipielle frivillighetslinje om kommunestruktur - god og effektiv måte å løse oppgaver på - eksisterer svært mange samarbeid - økning i antall samarbeid - samarbeid om et bredt spekter av tjenester - manglende politisk styring utløser diskusjon - hva med regionrådene?

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 1.Om interkommunalt samarbeid, forts. - arkiv ikke en viktig del av samarbeidsløsninger - arkivansvar ikke nedfelt i styringsdokumenter - vanskelig å få gjennomslag hos rådmannen - arkivlov og offentlighetslov følges ikke - offentlighetens kontrollfunksjon svekkes - tilgang til, og tolkning av arkiver, blir mindre - viktig samfunnsdokumentasjon kan gå tapt - rettighetsdokumentasjon særlig viktig

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 1.Om interkommunalt samarbeid, forts. Er en økning i interkommunale samarbeidsløsninger en demokratiutfordring i forhold til arkiv og tilgang til offentlige arkiv? (ja) Hvem har hovedansvaret for å løse eventuelle arkivutfordringer rundt interkommunale samarbeidsløsninger? (først og fremst rådmannen)

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 2.Veilederen - fokus først og fremst på kapittel 5 og 6 - ”kokebok” for praktisk arbeid (forhåpentligvis) - begrepet ”rettssubjekt” sentralt (betegnelse på personer eller sammenslutninger som ifølge rettsordenen kan ha rettigheter og plikter) - rettssubjekter skal ha egen arkivtjeneste - vektlegger at det må gjøres en selvstendig vurdering av enhver interkommunal samarbeidsløsning - viktig med skriftlige avtaler, også på depot - gir råd om kommunale aksjeselskap

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 2.Veilederen, forts. - samarbeidsformer: a)interkommunalt selskap b)samarbeid etter kommunelovens § 27 c)samarbeid etter kommunelovens § 28 (vertskommune) d)kommunalt aksjeselskap e)samvirkelag og stiftelser - forholdet til arkivloven og offentleglova: a)skal følge offentleglov og arkivlov b)skal følge offentleglov men ikke hele arkivloven c)skal ikke følge offentleglov eller arkivlov

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 2.Veilederen, forts - aktivt arkiv (dagligarkiv): a)sakene må avsluttes (periodiseres) samt påføres referanse b)utlånte saker og nye løpende saker skal ikke blandes c)ikke-aktive objektarkiver til depot d)journalføring kan skje i en av eierkommunens IT-systemer e)egen arkivbase, evt. egen arkivdel/journalførende enhet - avsluttet arkiv: a)saksarkiv går til bortsetting eller til depot (fire år) b)objektarkiv går til depot (ti år) c)uttrekk fra sak/arkiv og fagsystemer i hht. arkivforskriften

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 2.Veilederen, forts - personalarkiv: a)ikke gitt at ny arbeidsgiver har krav på alle opplysninger b)full overføring av opplysninger krever samtykke c)anbefales å kopiere nødvendig informasjon d)avsluttet personalarkiv går til bortsetting eller depot

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 3.Arkivledernes rolle ved etablering av interkommunalt samarbeid - er arkivleder er delegert myndighet etter arkivforskriftens § 1-1 og 2-1? - hvordan følge med på mulige interkommunale samarbeidsløsninger i egen kommune? - har arkivlederne kompetanse på arkivspørsmål i interkommunale samarbeidsløsninger? - ”tør” arkivlederne å ta en diskusjon med rådmannen om arkivspørsmål? - er det tid til å jobbe med disse spørsmålene, og blir de en del av saksutredningen?

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 4.Hva gjør vi med eksisterende samarbeidsløsninger? - kartlegge omfanget i egen kommune, evt. med hjelp av en arkivinstitusjon (mange kommuner har ikke oversikt selv!) - enklest å begynne med vertskommunesamarbeid? - finnes det egne (interkommunale) rettssubjekter som er en del av kommunens egen arkivtjeneste? - ta direkte kontakt med kommunens representant i samarbeidsløsningen - være klar på hvem som skal forestå opplæring, kursing etc i samarbeidsløsningen mht. arkiv (ressurser!)

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 4.Hva gjør vi med eksisterende samarbeidsløsninger? Interkommunale selskaper der Drammen har eierposisjon: Buskerud Regionale Incestsenter (BRIS) Buskerud Kommunerevisjon IKS Drammensregionens brannvesen IKS Drammensregionens IKT (D-IKT) (§ 27) Glitrevannverket IKS Kommunenes Opplæringskontor i Buskerud IKS Legevakta i Drammensregionen IKS Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD) Søndre Buskerud 110 sentral IKS Drammen Havn (Drammensregionens interkommunale havnevesen) (§ 27) Annet med viktig eierposisjon: Stiftelsen Drammen Teater og Kulturhus, Stiftelsen Drammen Museum, Drammen kommunale pensjonskasse

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 5.Kommunale aksjeselskaper - forarbeidene til arkivloven definerer disse som private arkivskapere - må følge journalføringsreglene hvis omfattet av offentleglova - selskapet kan selv velge å følge arkivloven - hva slags ansvar har arkivleder og daglig leder? - selskapet bør følge samme regler som for offentlig skapte arkiver - gjelder både arkivdanning og depot - personalarkiv anbefales å kopieres

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger 5.Kommunale aksjeselskaper Hel eller deleide aksjeselskap, Drammen kommune AL Motorvegfinans (40%) Brageteatret AS (50%) Byen Vår Drammen AS (32,9%) DIAS AS (30,8%) Drammen Kino AS (33,3%) Drammensfotballen AS (67,7%) Energiselskapet Buskerud AS (50%) Grønvold Eiendomsselskap AS (100%) Lindum Ressurs og Gjenvinning AS (100%) Papirbredden Eiendom AS (40%) Papirbredden Innovasjon AS (11,9%)

Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger Tilslutt: Arkivlederne og de kommunale arkivinstitusjonene må spille rådmennene og politikerne gode på dette området, slik at arkivspørsmål i interkommunale samarbeidsløsninger kommer på dagsorden. Husk å dokumentere endringene i arkivplanen!