Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Samarbeid om skoleerfaring og praksis Samling med lærere i realfagspartnerskapet 7. mai 2012 Legg inn «Avdeling / enhet»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
 Praksisopplæring er en obligatorisk del av studiet, og det er egne fraværsregler.  Reglementert fravær: ◦ Sykdom (egen eller barns) dokumentert.
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
“Frafall ved den integrerte lærerutdanningen ved UiB” Kristian Mjåland, Uni Rokkansenteret.
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Overgangsprosjektet NY GIV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Ta fag fra videregående skole
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Overgangsprosjektet – NY GIV
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg 1 og Vg september 2011.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
KONTRAKTSINNGÅELSE I PRAKSIS GJENNOMGANG AV TYPISK KONTRAKT FOR KJØP AV VIRKSOMHET Universitetet i Bergen 25. mai 2005 Advokat André Istad Johansen Advokat.
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Forberedelser og evaluering – egen dag
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
ILU 5/17: Orientering om arbeid med strategiplan
Velkommen informasjonsmøte om EDAG og A-ordningen
Finn ut hvordan det er å spille i korps Prøv korps i 6 uker !
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Studiestart vår 2018 Velkommen til det integrerte tannlege, medisin- og ernæringsstudiet ved Universitetet i Oslo! Tolesa Tilahun Hafte Modulkoordinator.
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Min Tid Tekn/adm ansatte
Bluegarden Tid Tekn/adm ansatte
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Min Tid Tekn/adm ansatte
Ved Kongsskogen videregående skole
Konkurranse med forhandling
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Time- og eksamensplanlegging
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Samarbeid om skoleerfaring og praksis Samling med lærere i realfagspartnerskapet 7. mai 2012 Legg inn «Avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett 3 Skriv navn på avdeling eller enhet i feltet «Bunntekst» 4 Velg «Bruk på alle"

uib.no Praksis og skoleerfaring IL – slik det har vært Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Praksis og skoleerfaring IL – hva vi ønsker å få til Stikkord: Langsiktighet – 3 årsplaner Hvilken ungdomsskole og hvilken videregående skole en student skal ha skoleerfaring og praksis på, fastsettes i slutten av studentens 2. semester. Studenten får også oppgitt en kontaktperson på hver av de to skolene (mentor). Flere studenter kan ha samme mentor. Studenten(e) avtaler tidspunkt for skoleerfaring direkte med sin mentor/skole innenfor gitte perioder i 3. og 5.semester. Praksis gjennomføres i 7. og 8 semester, hhv på har ungdomsskole og i videregående skole. Studentene har 10 sp fag parallelt med praksisperioden og studenten avtaler evt. tilpasninger i praksistimeplan direkte med sin mentor/skole Det vil i gjennomsnitt være ca. 25 studenter som skal ha skoleerfaring og ca. 20 studenter som skal ha praksis pr. kull. Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Praksis og skoleerfaring IL – hva vi ønsker å få til Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Skoleerfaring H12 5 dager i løpet av en gitt periode om høsten F.eks. 3. sem usk (RDID100):uke sem vgs (NATDID201-PEDA112):uke Student avtaler tidspunkt direkte med mentor/skole. Student sørger for at mentor/skole signerer på at de har deltatt. Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Fordeling av studentene på skolene De ulike kullene: Kull09: 20 studenter Skal ha praksis i usk H12 og i vgs V13. Studentenes fagfordeling: matematikk + fysikkMAFY8 matematikk + kjemiMAKJ2 matematikk + biologiMABIO4 matematikk + naturfagMANA1 biologi + kjemiBIOKJ5 Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Fordeling forts. Kull10: 13 studenter Skal ha skoleerfaring i vgs H12 Skal ha praksis i usk H13 og i vgs V14. Studentenes fagfordeling: matematikk + fysikkMAFY6 matematikk + kjemiMAKJ3 matematikk + biologiMABIO4 matematikk + naturfagMANA0 biologi + kjemiBIOKJ0 Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Fordeling forts. Kull11: 30 studenter Skal ha skoleerfaring i usk H12 Skal ha skoleerfaring i vgs H13 Skal ha praksis i usk H14 og i vgs V15. Studentenes fagfordeling: matematikk + fysikkMAFY6 matematikk + kjemiMAKJ3 matematikk + biologiMABIO6 matematikk + naturfagMANA8 Biologi + kjemiBIOKJ1 (6 ikke endelig bestemt) Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Eksempler: Ytrebygda skole: H12:4 studenter fra kull09 i praksis, en av dem med kun naturfag 6 studenter fra kull11 på skoleerfaring H13:3 studenter fra kull10 i praksis X studenter fra kull12 på skoleerfaring H14:6 studenter fra kull11 i praksis X studenter fra kull13 på skoleerfaring H15:X studenter fra kull12i praksis Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Eksempler forts. Eks. Danielsen videregående skole: H12:3 studenter fra kull10 på skoleerfaring V13:4 studenter fra kull09 i praksis H13:6 studenter fra kull11 på skoleerfaring V14:3 studenter fra kull10 i praksis H14:X studenter fra kull12 på skoleerfaring V15:6 studenter fra kull11 i praksis H15:X studenter fra kull13 på skoleerfaring Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Prinsipper/kriterier for fordeling Skolene har sagt seg villig til å ta i mot inntil 5 studenter i praksis, og inntil 10 studenter i skoleerfaring pr. år Hva med studenter som har to naturfag, hvordan bør de fordeles på ungdomsskolene? Hvilke hensyn bør tas mtp fordeling på videregående skoler? Har skolene ønsker, ulik veiledningskapasitet på ulike fag, tilbys alle fag alle år,…….? Hvordan lage et greit system for fordeling fra år til år? Skolene melde inn ønsker hver vinter? Skal vi forsøke faste skolepar? Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Konkret fordelingsforslag: Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Fordeling – hva skjer videre nå? MJ setter opp et forslag basert på innspillene og sender til praksiskonsulent. Praksiskonsulent sender ut formell forespørsel til skolene. Studentenes foreløpige timeplan ved UiB legges ved til orientering. Skolene/praksiskonsulent avklarer seg i mellom og bekrefter hvilke studenter skolene kan ta i mot. Skolene melder også fra om hvem som skal være mentor for de enkelte studentene. Dette skjer fortrinnsvis før sommeren. Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

uib.no Mentorordningen – innhold - gruppediskusjon Hvilket potensiale kan ligge i ordningen som kan gi positive virkninger både for skolen og studenten? Hvilke konkrete oppgaver skal/kan en mentor for studentene ha? –Være ressursperson for studentene når de jobber med oppgaver i pedagogikk/fagdidaktikk? –Være rådgivere for studenter som er usikre på hva læreryrket innebærer? –Ta i mot studentene i skoleerfaring og vise rundt/introdusere dem? –Andre gode forslag? Hvordan opprette kontakt mellom student og mentor? –Studentene får navn og mailadresse og tar kontakt selv? –Studentene inviteres til skolen like etter at de har fått sine mentorer? –Andre gode forslag? Lærerutdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet